Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket nikon objektiv/adapter till Nex-5

Produkter
(logga in för att koppla)

kephart

Aktiv medlem
Jag har sett att många använder fasta objektiv manuellt till Nex-5N. Jag är sugen på att testa med ett billigt 50mm/1.8 som jag senare också kan använda till min nuvarande Nikon D40 (manuell fokusering endast) eller om jag köper en ny D7000. Tanken är att plåta fina porträtt.

Frågan jag ställer mig är vilka objektiv som kan komma ifråga. Vad jag har förstått vill man ha manuell bländarring på Nex-5an , men det kanske är en nackdel på Nikon D7000 eller D40?

Nikon 50mm 1.8 Ai - verkar trevligt, men hur funkar det på D40/D90 eller D7000? Kan man få autofokus på D7000?
Nikon AF Nikkor 50mm 1.8 - Har denna manuell bländarring? Ser inte ut så, men jag kan ha fel.
Nikon Nikkor AF 50/f1.8D - Dito

Jag är också nyfiken på erfarenheter med enkla Nikon-adaptrar. Det här projektet är en mest "en kul grej" så några större summor är jag inte beredd att lägga ner. Finns det någon att rekommendera?

Frågan jag ställer mig är vilka objektiv som kan komma ifråga. Vad jag har förstått vill man ha manuell bländarring på Nex-5an , men det kanske är en nackdel på Nikon D7000 eller D40?

Nikon 50mm 1.8 Ai - verkar trevligt, men hur funkar det på D40/D90 eller D7000? Kan man få autofokus på D7000?
Det finns adaptrar till NEX som även fungerar med G-objektiv utan bländarring. Dyrast från Novoflex för 2000 kr eller hundralappar på Ebay.

http://sonyalphanex.blogspot.com/2010/07/sony-nex-nikon-af-s-g-lens-adapter.html

Med en sådan adapter kan du använda alla typer av objektiv med nikonfattning tillverkade 1959 fram till idag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F

Med eller utan bländarring spelar ingen roll på din Nikon men inte så roligt utan autofokus på din D40.

Däremot får du inte autofokus på något kamerahus alls med objektiv som betecknas Ai då det är äldre manuella objektiv. Du behöver objektiv som betecknas AF, AF-D, AF-I eller AF-S.

http://www.cameraquest.com/aidaiais.htm

Är det inte ekonomiskt mest fördelaktigt att köpa billiga manuella gluggar från döda system som t ex Leica R eller Canon FD till NEX och köra zoomar till D40?

Är det inte ekonomiskt mest fördelaktigt att köpa billiga manuella gluggar från döda system som t ex Leica R eller Canon FD till NEX och köra zoomar till D40?
Har kollat runt lite själv och bra objektiv till döda system har stigit i pris senaste tiden pga möjligheterna med spegellöst och adapter. Finns dock säkert en del fynd att göra fortfarande.

Nackdelen är att man inte kan använda samma objektiv på bägge systemen utan behöver ha med fler enheter än nödvändigt om man nu vill släpa på alla hus och alla objektivmöjligheter samtidigt. Kan ju vara kul att ha en ljusstark fast glugg till sin DSLR som komplement till zoomarna.

Har kollat runt lite själv och bra objektiv till döda system har stigit i pris senaste tiden pga möjligheterna med spegellöst och adapter. Finns dock säkert en del fynd att göra fortfarande.

Nackdelen är att man inte kan använda samma objektiv på bägge systemen utan behöver ha med fler enheter än nödvändigt om man nu vill släpa på alla hus och alla objektivmöjligheter samtidigt. Kan ju vara kul att ha en ljusstark fast glugg till sin DSLR som komplement till zoomarna.

Fast skall man ändå köra fasta Nikkor till sin NEX vad tjänar man mot att köpa ett bättre Nikonhus för att använda till sina Nikkor?

Fast skall man ändå köra fasta Nikkor till sin NEX vad tjänar man mot att köpa ett bättre Nikonhus för att använda till sina Nikkor?
Ingen aning, fråga TS men kan ju gissa på att en Nex-5N är mindre än samtliga Nikon DSLR, många vill ha en DSLR och en spegellös, man har kanske en Nikon FX och vill ha ett litet komplement med annan sensorstolek, man kör tillämpningar där den svängbara skärmen på Nex är fin eller annan okänd anledning.

Tack för tipsen. Ett gammalt "dött" objektiv kan ju definitivt vara bra om man kan hitta ett billigt. Grejen är den att jag antagligen kommer att uppgradera från d40 till D90 eller D7000. Så om jag kan få AF då är det ju en besparing utan Af-s. En fast ljusstark 50mm står på önskelistan i vilket fall. Med Af-s blir det dyrare och funkar sämre på NEX-5. Nu var jag inne på en fotoaffär och de påstod att AF 50/1.8D hade separat bländarring så det får nog bli en sån. Jag ställer hellre bländaren på objektivet än elektroniskt iallafall. Ai går nog bort. Inte många kronor mindre iallafall.

Ingen aning, fråga TS men kan ju gissa på att en Nex-5N är mindre än samtliga Nikon DSLR, många vill ha en DSLR och en spegellös, man har kanske en Nikon FX och vill ha ett litet komplement med annan sensorstolek, man kör tillämpningar där den svängbara skärmen på Nex är fin eller annan okänd anledning.

Exakt. Nexen är liten och smidig. Sedan blev prylhungern plötsligt för stor och jag slog till för att ha en kamera för bolaget att plåta lediga lägenheter med, eller skogsbestånd. Om man bortser från smidigheten finns nog annars ingen större vits. Detta är dock av extra stor vikt vid fjällvandring t ex. Man sparar många hekton och man kan ha kameran lätt tillgänglig hela tiden. För landskap har man oftast inte så bråttom heller. Hur AF funkar blir ju ofta betydelselöst också.

Jag tycker nog fortfarande att för allmän fotografering så vill man ha "schyssta rattar" ( för vissa kanske i dubbel bemärkelse ;) ) som man får med ett traditionellt hus, men det kanske är för att jag inte vant mig ännu. Det är snabbheten och ergonomin man saknar med NEX-5. Bildkvaliteten verkar suverän. Sannolikt bättre än jag behöver.

Jag ställer hellre bländaren på objektivet än elektroniskt iallafall. Ai går nog bort. Inte många kronor mindre iallafall.
Jo AF 50/1,8D har bländarring. På en modern kamera förväntas du dock inte använda bländarringen även om den finns. Kameran ger felindikering om du inte ställer bländarringen på minsta bländaren och sen sköter bländaren med kamerahuset reglage. Vet inte om det är så på alla hus och om det finns någon väg runt men hur som så tycker jag idag att det är mycket enklare att ställa bländaren med kamerahusets kontrollratt. I alla fall på hus med två kontrollrattar så att man får en för tid och en för bländare när man kör manuellt.

Nackdelen med AF-S 50/1,8G är väl att den är lite klumpigare och dyrare jämfört med AF 50/1,8D men fördelen är att den ger AF på din D40. Känslan i manuell fokus samt känsla och prestanda i övrigt är ju rätt lika. Annars ser jag ingen direkt nackdel med AF-S mot AF-D på Nex förutom att adaptern blir ett par hundralappar dyrare.

Fått hem adaptern

Är det någon som har erfarenhet av denna adapter:

Nikon AF G lens to Sony NEX-3 NEX-5 VG10 Adapter DC103

Billig som attan, men vill ju inte slänga pengarna i sjön ändå. Såvida ingen har några negativa erfarenheter får det bli en sådan.

Jag fick hem adaptern idag. 150kr kostade det. Inklusive frakt Beställde den 29 nov och fick den idag 7 dec. Inte illa.

Mina initiala intryck är att adaptern är solitt byggd om än lite trög att sätta på. Att justera bländaren på mitt AF-S 35/1,8 funkar också med adapterns ring, om än lite trögt där också. Sen finns det bara ett "klick" på bländarringen. Det verkar vara halvöppet. Sedan får man gå på känn. Men detta spelar ju inte så stor roll då man har liveview på skärmen och ser effekten på skärpedjupet och ljuset direkt.

Jag måste också säga att jag är grymt imponerad av Nex-5ans "Focus peaking". Den funkar jättebra. Bättre än genom sökaren på min D40 tycker jag så där spontant. Med denna funktion känns faktiskt manuell fokus som riktigt görbart (jag får erkänna att jag som uppväxt i automatikens ålder hade mina tvivel.).

Kort sagt, jag är nöjd hittills och kommer nu att fortsätta utforska schyssta gamm' objektiv. Ingen som har ett schysst 50/1,4 till övers?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar