Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket minneskort till fars nya kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotokius

Avslutat medlemskap
Hej! Min 76-årige far kommer inom kort att köpa en enkel kompaktkamera (Samsung S760) för ett förhållandevis litet vardagsbruk. Jag undrar nu om det kan räcka med ett "SanDisk Secure Digital 2 GB"-minneskort (99 kr), eller om det över huvud taget är värt att istället betänka t ex ett "SanDisk Compact Flash Ultra II 2GB"-minneskort (195 kr). Jag och min far vore mycket tacksamma för svar, då vi misstänker att butiken kanske ändå vill pracka på oss någon minneskortslösning för flera hundralappar. Tack!
 
Hej! Min 76-årige far kommer inom kort att köpa en enkel kompaktkamera (Samsung S760) för ett förhållandevis litet vardagsbruk. Jag undrar nu om det kan räcka med ett "SanDisk Secure Digital 2 GB"-minneskort (99 kr), eller om det över huvud taget är värt att istället betänka t ex ett "SanDisk Compact Flash Ultra II 2GB"-minneskort (195 kr). Jag och min far vore mycket tacksamma för svar, då vi misstänker att butiken kanske ändå vill pracka på oss någon minneskortslösning för flera hundralappar. Tack!

Det billigare Sandisk-kortet duger absolut.
 
Med de förutsättningarna och behoven skullle jag välja det billiga kortet, lär räcka och bli över för Fars fotande.
 
Tack för all, snabb respons! Och jag har också varit inne på att det billigaste kortet räcker gott och väl för fars små fotobehov.
 
Ja, SD kortet fungerar, men det gör dock inte CF-kortet. Det får inte plats och har dessutom PATA istället för seriekommunikation så välj du det billiga kortet eftersom det dyra INTE passar i detta fallet....
 
Det var jag som var slarvig när jag letade efter dyrare exempel att peka på. Det är helt sant att det dyrare som jag nämnde inte passar. Men det gör det billigaste, som säkert också täcker aktuella behov. Än en gång tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.