Annons

Vilket minneskort skall jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

gerenmark

Medlem
Jag har precis köpt en Canon 350D, fick med ett CompactFlash 512MB 8x.
Räcker det?
Jag syftar främst på skrivarhastighet.
Kortet har alltså en skrivarhastighet på 1.2MB/s.
Vilket rent spontant låter väldigt långsamt eftersom upplösningen gör att bilderna blir stora, kan tänka mig att dom blir 3-4MB per kort.

Jag har ännu inte fått kameran, den ska komma idag, köpt på onoff.
Frågan är om jag ska uppgradera till ett snabbare kort, eller om det inte behövs.

Ha en bra dag!
 
testa det du fick med först.. kan tänka mig att i början så räcker det bra för dig... och när du vuxit ur det kortet så är kanske dom större korten billigare...
 
Det där med skrivar gastigheten funkar väll så här att när du tar en rad bilder så lagras dom i kamerans buffers sen när du har släppt avtryckaren så skrivs dom ner till minneskortet och det är då det kan ta längre tid om du har ettt långsamt kort.
 
Beror på vilket format du fotar i, jpg eller RAW. När jag kör RAW (20D+1GB-kort, Ultra II) så klarar buffertminnet ca 6 bilder i rad, och om jag fotar jpg så klarar samma kort ca 9 bilder i rad. Jag har aldrig upplevt att kortet eller kameran sackar, möjligen pga att jag sällan kör längre serier än 3-4 bilder vid fågelfoto.

Testa kortet som följer med kameran, och se om du behöver ett större. Fotar du i RAW så är 512MB inte speciellt mycket, då filerna blir ca 6-8MB (med en 20D). Jag får in ca 115-125 RAW-bilder på 1GB (och ca 250 jpgar) och det bränner man rel. snabbt om det dyker upp något kul.

//Glenn
 
Jag fotar huvudsakligen raw, och jag kan inte ens i någon mån förstå hur folk känner sig tvingade att ha 1 GB-kort. Jag har ett Sandisk Ultra II 512mb, som är på snudd för mycket för mig och min D70s. Jag har aldrig någonsin fyllt det. Men jag kanske inte är så trigger happy. Jag får in 88kort och som max har jag haft 56 bilder, men det var för jag inte tankade ur kortet på 3 dagar (under semestern).

512mb är vad jag föreslår iallafall, om du har fotat analogt innan skulle jag föreslå det iallafall, man har nog lite annat arbetssätt då.
 
Jag satsade på ett SanDisk Extreme III 2.0 Gb.. Dels för att jag skjuter mycket raw... samtidigt som det då får plats en del bilder på kortet.

Dessutom är kortet snabbt som fasen. Skönt när man skall tömma det hemma vid datorn.

Varför 2Gb? Bra att ha om man är bort en längre tid utan tillgång till en dator för att slanga ur bilderna... typ utlandssemester.
 
Hastighetsmässigt är det nog ingen skillnad för dig, utrymmesmässigt är det alltid bra att ha stort, speciellt om man fotar raw och hamnar i ett paradis i skogen. Händer inte så ofta dock. Om du fick med ett 512 mb kort på köpet så använd det och uppgradera om du känner behovet när du kommit igång med kameran, om du köpte det med kameran så fundera på ett större.
 
Kan tipsa om Lexars 80x kort dom e grymt snabba (har för mig att dom går änd upp mot 10Mbit/s) och riktigt bra kort.
 
Skurmedel skrev:
Jag fotar huvudsakligen raw, och jag kan inte ens i någon mån förstå hur folk känner sig tvingade att ha 1 GB-kort. Jag har ett Sandisk Ultra II 512mb, som är på snudd för mycket för mig och min D70s. Jag har aldrig någonsin fyllt det. Men jag kanske inte är så trigger happy. Jag får in 88kort och som max har jag haft 56 bilder, men det var för jag inte tankade ur kortet på 3 dagar (under semestern).

512mb är vad jag föreslår iallafall, om du har fotat analogt innan skulle jag föreslå det iallafall, man har nog lite annat arbetssätt då.
Det beror givetvis på arbetssättet. Om man planerar en bild långt i förväg, tex landskap, så riggar man upp grejerna, väntar på rätt ljus. Sen kanske man bara tar 1-2 exponeringar. Men om man fotar fåglar eller andra snabba saker :) så blir det oftast till att ta lite fler bilder innan man träffar rätt med ljus, skärpa, fågelns pose etc. Nu finns det säkert puritaner som inväntar absolut rätt läge på fågeln och sedan tar 1-2 bilder. Men jag misstänker att de flesta oftast "gödslar" med bilder, speciellt om man fotar digitalt. Givetvis kan man titta på varje bild efter varje exponering och bedöma om den ska sparas eller kastas, och på så sätt spara kortutrymme men det tar oftast tid från själva fotandet, så det gör jag när jag kommit hem. Och med det arbetssättet är inte 1GB mycket ;-)

//Glenn
 
Om jag inte minns fel (rätta mig annars), så kan inte 350D skriva snabbare än 40x, så allt som är snabbare än så ger inget extra i denna kameran.

// Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.