Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket manfrottostativ? (Kolfiber)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har varit sugen på ett kolfiberstativ ett tag nu.
Gillar Manfrotto och står och väljer mellan 055-serien och 190-serien. (Båda av den nyare generationen)
Tänkte mig 4-bens för att få det så kompakt som möjligt.

Har idag ett 055, 3-bens alu.

Var inne på ScandinavianPhoto idag och kände och klämde lite...blev inte så mycket klokare.

Här är lite tekniska data för jämförelse:

055 Kolfiber 190 Kolfiber 055Pro "classic" (3-bens, mitt nuvarande)
Höjd ihopfällt 54 cm 52,5 cm 65,5 cm
Vikt 2.1 kg 1.65 kg 2.4 kg
Max belastning 9 kg 7 kg 7 kg
Max Höjd 170 cm 160 cm 178.5 cm
Max höjd utan 140 cm 135 cm 142 cm
mittpelare

Hade hoppats på att spara lite mer vikt än 0.3 kg om jag hade hoppat till 055an.
Känner man på 190an så känns den dock lite mer ostabil (men borde vara lika stabilt som mitt gamla med tanke på maxvikt på stativet).
Som max kör jag väl 5D MKIII med batterigrepp och 70-200/2.8 (och ev extender).

Så jag står lite i valet och kvalet om jag skall ta det mindre stativet och "klara" mig med det (kommer ha kvar mitt gamla i vilket fall...), för "Det bästa stativet är det man orkar ta med sig).
Dock rent platsmässigt tar det i princip lika mycket plats. Men viktmässigt är det en ganska stor skillnad.

Hur hade du resonerat?
Någon med egen erfarenhet av något av dessa stativ?

Sen kommer nästa fråga, vilken kulled skulle ni valt?
Vill gärna ha Manfrotto även där och med den "gamla" plattan då jag redan har stativ med det och vill kunna fortsätta använda samma.

Så tar gärna emot er input :)


/Jocce
 
Jag har ett Manfrotto 055CXPRO3 (kolfiber, tre bensektioner). Jag vill definitivt inte ha ett klenare stativ.
Det väger 1.65 kg enligt Manfrotto. Jag har inte vägt det själv.
 
Jag köpte det för 4-5 år sen så det är förmodligen "det gamla".

Jag valde 055 istället för 190 helt enkelt för att jag tyckte att 190 var för klent. Nu funderar jag ibland på om 055 kanske är lite för klent också. Jag tror inte att man ska inbilla sig att det går att kombinera stabilitet med låg vikt så värst mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.