Annons

Vilket ljudkort för att ha både datorhögtalare och stereo inkopplade?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bananafroggyboy

Aktiv medlem
Hej!
Jag är i behov av att uppdatera min ”audioella infrastruktur” mellan dator och hemmabio-receiver och tänkte få lite råd efter det att jag läst trådar både här, på idg.se och på minhembio.com.

Bakgrunden är att jag behöver ett nytt ljudkort eftersom det integrerade på moderkortet är mer eller mindre paj. Jag har en förstärkare av typ NAD T753 och mina behov är följande: Jag kommer inte att spela någon film eller TV på datorn eftersom jag har Pioneers DVR-645 för det ändamålet. Jag vill bara kunna lyssna på mp3 eller annat likvärdigt i hög kvalitet. Kanske ha möjligheten att spela spel i 5.1 det hade varit gött. Men jag spelar så pass sällan att om detta kommer att höja kostnaderna avstår jag hellre från det.

Så till det viktigaste då, det måste gå att ha två system inkopplat på ljudkortet, alltså möjlighet lyssna antigen via datorhögtalare analogt (Creative Inspire T3100) eller via Naden och mina Dali högtalare. Tänkte som så att ansluta ljudkortet till Naden med en digital coax-kabel och en sådan där toslink-lösning för att göra sista biten in i Naden optisk för att undvika strömspikar. Behöver nämligen 15 meter kabel, därför kör jag inte optiskt hela vägen. Funkar detta eller är det bara jag som inte fattat att det funkar fint om en kabel är analog och den andra är digital (givetvis beroende på ljudkortet)? Alltså, kan jag ha både datorhögtalare och stereokabeln i på samma gång?

Så till det ljudkortet jag grunnar på. Har kikat på Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio… funkar det för mitt ändamål? Eller är TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 PCI ett bättre val? Eller skall jag ha något helt annat? Jag blir superglad för atta råd som jag kan få!
 
Varför inte optiskt hela vägen? Det finns 15m optiska kablar.
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=100710
Eller en repeater och två kortare kablar.

Jag kör optiskt ut från min dator till stereon och datorhögtalare i de analoga utgångarna. Funkar perfekt. Det går dessutom att spela olika ljud på den analoga utgången och den digiala.
5.1 är inte heller några problem.

Ljudkortet är det inbyggda som sitter på ett billigt moderkort.
 
Härligt, tack för den infon!

Vad gäller kabeln så är så himla dyr, jag tycker inte det känns riktigt motiverat att köpa en kabel för över 1000 spänn om man kan komma undan billigare... Men som sagt, jag måste ju ändå ha ett ljudkort... Någon som har ett tips?
 
Jag skulle tro att det går bra att köra en vanlig elektrisk kabel till förstärkaren om du vill spara rätt många slantar. Jag har ett gammalt Soundblaster Audigy och har i flera års tid kört digitalt till en Harman Kardon (25-30 meter som längst) och diverse analoga lösningar till "datorhögtalare" (billig stereo, inbyggda i skärmen, hörlurar osv) utan några som helst problem. Visserligen har jag aldrig (vad jag kan komma ihåg) haft vare sig dator eller förstärkare i jordade eluttag men på olika grupper i centralen och jag har aldrig märkt av några problem.

Mitt ljudkort ger mig inte möjlighet att köra (vad jag vet) olika ljudkällor i olika kanaler men jag kan enkelt växla mellan den digitala och den analoga utgången. De kort du nämner har jag tyvärr ingen kunskap om. Har du inte behov av att köra kortet med två separata källor till de olika ställen tror jag dock det funkar rätt bra med i princip vilket kort som helst där du kan få en digitalutgång.
 
Hej!

Jag kan nog tycka att det hela hänger på hur pass petig du är...
Är du som jag som anser att 1&0:eek:r alltid är bättre än de därna gamla kablarna med koppar?
I så fall är det absolut ingen diskussion...

Då är det helt klart Creative kortet du glott på som gäller, jag kör ett Sound Blaster X-FI Platinum. Detta är kopplat sedan optiskt till min Pioneer förstärkare. Låter helt j---la underbart.
I 7.1 läget kan du nästan definiera varje instrument i en orkester (om man nu gillar klassisk musik), helt otroligt
Spelar du lite spel är detta kort det absolut bästa med...
Här kommer länken:
http://www.creative.com/products/product.asp?category=209&subcategory=669&product=14065

Lycka till!
//Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.