Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket lands lag gäller för publicering av porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ImCHEETAH

Aktiv medlem
Tjo!

Gäller lagen för fotografens hemland, landet där hemsidans server ligger, landet i vilket fotot tagits eller landet varifrån personen som fotats kommer?

Det gäller nämligen bilder som jag tagit under resor, som jag lagt ut på min hemsida. Vissa av personerna som jag fotat har jag omöjligt kunna fråga i efterhand om dom godkänner att jag lägger ut bilderna på hemsidan –_den kontaktinformation som jag fått fungerar inte alltid. Däremot vet varje person med sig att dom fotats –_inga foton har tagits i smyg, så det problemet finns i alla fall inte.

Nu är alltså frågan vad lagen säger –_inte moralen. Etik och moral kan man skriva en bok om, men förhoppningsvis är det lite klarare vad gäller lagen. Jag ser att det finns många diskussioner vad gäller svensk lag i detta ämne, men vilken lag är det egentligen som gäller för ett foto som t.ex.:

Porträtterar en Tanzanier, fotats i Kenya, av mig som är svensk, och lagts ut på en hemsida vars server finns i Storbritannien. Vilken lag gäller då när det handlar om rättigheten att publicera bilden utan tillåtelse? Eller gäller då alla fyra lagar??

Det är ett fullskaligt porträtt som ger möjlighet till identifiering och i vissa fall finns dessutom förnamnet skrivet under bilden.

Vore mkt intressant o få höra om någon kan detta!

MVH /Peder
 
Hej!

Det beror på :). Jag kan inte lagarna i Tanzania eller Kenya och bara lite av den brittiska. I Sverige skulle man i brottsmål göra en helhetsbedömning men lägga största tonvikten på vem sidan riktar sig till genom vilket språk som används och vilka som ligger bakom den. Min gissning är att alla fyra länder skulle kunna hävda att de har rätt att döma angående innehållet på hemsidan.
 
haha det var ju knivigt då. Det gäller att inte ta några bilder i USA med andra ord för där verkar man ju kunna bli stämd för det mesta! :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.