Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket kit skulle ni köpa (D90)

Produkter
(logga in för att koppla)

Åse

Medlem
Jag står i begrepp att köpa ny systemkamera - en Nikon D90 och nu velar jag vilket objektiv (kit) jag ska köpa. Jag har idag en KM Dynax 5d med kitobjektivet 18-70 plus ett 70-300 idag och handen på hjärtat är det inte så ofta jag ids sätta på det stora objektivet...

Det jag nu funderar på är om jag ska slå till med ett 18-200 objektiv för att "slippa" undan två objektiv. ELLER om jag ska köpa mig 18-105 + 70-300.

Jag ska dessutom köpa ett fast 50 mm...

Vad hade ni valt?

Är inte så mycket för superzoomar personligen, men i just detta fallet vet jag inte om skillnaden är så stor då 18-200 är ett mer gediget objektiv. Nåja 18-105 är rätt så superzoom det med.

Men jag skulle nog ändå hellre valt 16-85 över dina val och gnetat ihop till ett längre tele senare.

Ännu mer troligt är nog att jag skulle valt 18-55 och köpt HELT andra objektiv senare. Men om jag var ute efter 16-85 och insisterade på Nikon så är ju 1000kr i rabatt alltid något.

Jag blev inte klokare jag heller...

Jag skulle köpt enbart huset och någon av piraternas f2.8 normalzoomar, även fast det blir betydligt dyrare så kommer du att känna att du gjort ett betydligt smartare val, superzoomar som 18-200 bör du hålla dig i från om du har bildkvalitet som prioritet.

/kent

Jag hade köpt 16-85 eller om du vill komma ner i pris 18-70. Har det sistnämnda och vad man än säger, förutom ljusstyrka, så är det kanon!!! Det ger dig tid. Om du inte behöver en lång brännvidd.

Är iofs Canonist, men i båda lägren gäller att superzoomar må vara praktiska men är alltid en optisk kompromiss. Bekvämlighet mot optisk kvalitet helt enkelt. Du siktar på en riktigt bra kamera, då skulle jag sikta på bra objektiv också.

Vet inte om du är VR-kille (IS på Canonsspråk), men själv tycker jag det är ovärderligt. Kitobjektivet 18-55VR kanske inte är lika "hyllat" som Canons motsvarande, men det är ändå lika prisvärt. Med det skulle jag nog fota ett tag och sen gå vidare. Speciellt som du inte använder din telezoom, du kanske blir intresserad av en vv-zoom istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar