Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket job ska man välja i Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Först efter tre månader börjar jag utforska min scanners (Minolta dimage scan Dual III) program. Den av er som är utan skuld må kasta första stenen, men nu undrar jag: Vilket "job" ska scannern vara inställd på?

Jag har den inställd på deafault, alltså är output låst till 300dpi medan jag kan reglera input upp till 2820dpi. Är det ett bra sätt eller ska jag t.ex. ställa in den på filmrecorder vilket gör att output blir 2400dpi och input förblir detsamma som i exemplet ovan.
Jag provade det men jag tyckte att bidlerna blev brusigare, kanske bara inbillning?

Kan inte alla Ni kunniga ge mig ett råd, eller tala gärna om hur Ni gör själva.

Jobsarna är bara till för att rationalisera batchskanningar (eller snarare upprepade skanningar). Inget att bry dig om om du skannar enstaka bilder alltså.

Du kan lugnt ignorera jobs-valen, de är till för att komma ihåg bra saker åt dig när du väl kommit på dem. Men de ger ingen hjälp med att komma på de bra sakerna.

Koncentrera dig istället på fokusering och val av autoexponeringsområde i första hand. Kurvor och sånt under adjustmentsfliken i andra hand. Och skanna i högsta upplösning om du tänkt göra något annat än webbilder. För webbilder kan halva upplösningen vara aktuell. Ignorera fältet "Output resolution" helt och hållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar