Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket har man mest nytta av? 50mm f1,8 eller 55-250mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Izabelleh

Medlem
Hejsan! Jag fick min första systemkamera (450d) nu till jul, med tillhörande 18-55mm IS. Jag hade tänkt komplettera med en telezoom (55-250mm IS) eftersom jag trodde att jag skulle ha nytta av mycket zoom. Nu när jag haft den ett tag är det enda jag är lite besviken på att bilderna blir så suddiga i mörker om man tar utan blixt. Jag tar mycket sådana här bilder, och funderar om det kanske inte vore bättre att köpa ett 50mm 1,8 före telezoomen. Jag vet inte vilket jag kommer ha mest nytta av.

Jag skulle jättegärna köpa båda och kommer göra det också men har inte råd nu. Det fasta 50 objektivet är ju ganska mycket billigare, men jag ska ut och resa snart och skulle nog ha nytta av ett bra zoomobjektiv. Men jag saknar verkligen att kunna ta skarpa mörkerbilder.

Någon som har något tips? Vad skulle ni gjort?
Är det ens mycket skillnad på mörkerfotande om man har ett objektiv med större bländare?

Jag gjorde nog ungefär som du (tänkte) när jag köpte min första kamera. Efter kitobjektivet blev det ett 55-200 telezoom men eftersom min budget då var mycket begränsad motsvarade det inga av mina förväntningar, utom kanske i strålande sommarväder.

Desto mer jag fotade dess mindre använde jag mitt telezoom och då jag bytte kamera gjorde jag mig också av med det. Till min 40D är det idag ett sigma 30mm f/1.4 och canon 50 mm f/1.8 som jag använder mest. "Mörkerfoto" utan blixt är det ju inte tal om men visst kan man utnyttja även svagt ljus på ett helt annat vis än med objektiv med begränsad möjlighet till stora bländaröppningar. Med ett högre iso-tal kan du ju också minska slutartiden ytterligare. Men mest tycker jag att det ger liv och djup åt bilderna och får mig som fotograf att fundera mer över komposition och innehåll än arr "bara trycka av".

Den dag min budget medger blir det ett telezoom med stabilisator och stor bländare men tills dess vill jag inte vara utan mina två fasta pärlor.

Lycka till!

Jag gjorde nog ungefär som du (tänkte) när jag köpte min första kamera. Efter kitobjektivet blev det ett 55-200 telezoom men eftersom min budget då var mycket begränsad motsvarade det inga av mina förväntningar, utom kanske i strålande sommarväder.

Så illa är det väl inte, va? En 55-200 kan ge fint släpp åt porträtt tagna utomhus, å länge det inte är i dåligt ljus. Strålande sommarväder behövs absolut inte, är min åsikt. ISO 200 med 150mm bl 4 har jag använt i många år, det går fin-fint.

Men 50/1.8 är också kul. Jag tror ändå att en telezoom ger fler möjligheter för de flesta fotografer, även om det inte är så ljusstarkt.

Per.

Vad för mörkerbilder tar du? Och vad för iso?

/Stefan

Med mörkerbilder menar jag bilder på kvällen i svagt ljus, både inomhus och utomhus. Jag tycker aldrig att de blir bra med blixt (eller så är det för att jag inte vet hur man ska göra) och skulle därför vilja ha ett ljusstarkt, och jag har hört att just det objektivet är väldigt bra.

450d har ju bara ISO 1600 vilket jag tycker är väldigt lite och väldigt begränsat, jag hade mer på min gamla kompaktkamera.

På en resa till London, vad tror ni man har mest nytta av då?

Med mörkerbilder menar jag bilder på kvällen i svagt ljus, både inomhus och utomhus. Jag tycker aldrig att de blir bra med blixt (eller så är det för att jag inte vet hur man ska göra) och skulle därför vilja ha ett ljusstarkt, och jag har hört att just det objektivet är väldigt bra.

450d har ju bara ISO 1600 vilket jag tycker är väldigt lite och väldigt begränsat, jag hade mer på min gamla kompaktkamera.

Först:
Canon 50/1,8 är bra! "punkt"...men ändå:
I rejält mörka lägen är stativ ändå det som går åt...och IS-funktionen hos just canon 55-250 IS är av det bättre slaget (= ger 2-3 stegs "kompensation" i normalfallet)

Dvs den ökade ljusstyrka som 50/1,8 ger är ungefär detsamma som IS-funktionen hos 55-250 kan "kompensera", du kan alltså fota i stort sett i samma (dåliga) ljus med både 50/1,8 och 55-250.
(Dock kan ju IS inte "ta hand om" motivets eventuella rörelser, den kompenserar enbart för kamerans rörelse/skakning).Alltså inte helt jämförbart, men du förstår nog vad jag menar.

Som "reseobjektiv" skulle iaf jag ta med en 55-250 IS som komplettering hellre än ett 50/1,8, men det (50:an) är ju också såpass billigt att det är relativt "lätt" att skaffa till det om du känner det lockar, utan att du behöver spara i "åratal"(?)

50:an ger vissa egna fördelar såsom kort skärpedjup, kompaktheten och mkt bra skärpa till lågt pris, medan telezoomen ger stor flexibilitet och det utan att "missa skärpan".
Canon 55-250 IS är en liten pärla bland "billiga" telezoomar!
Både pga skärpan och även för dess mkt bra fungerande IS.

Ang ISO 1600 som du tycker är "lite" vs din kompaktkameras högre ISO:
Hög ISO på en kompakt ger ändå MKT sämre resultat vad gäller skärpa/färger/brus jämfört med vad en kamera som EOS 450D kan leverera på tex 1600 ISO.

En EOS 450D inställd på 1600 ISO + optik med hög ljusstyrka som tex 50/1,8 (eller telezoomen med sin fina IS-funktion) kan mkt väl ge dej bättre "mörkerfoto" än kompaktkameran på sitt max ISO.

Sen en sak till:
50/1,8 ger ju en hyggligt mkt ljusare sökarbild om du jämför med ditt 18-55 på 55mm läget.DET kan ju räcka för att det ska bli ett bra val för "mörkerfoto", och även 55-250 är en bra bit mörkare redan vid 55mm än vad 50/1,8 är.

Hur mkt dessa faktorer spelar roll blir upp till dej att bedöma...mitt råd att välja telet först är just som ett bra komplement till 18-55 när du ska resa...det beror ju i slutändan ändå på vad och när/var du fotar på resan, kan ju vara så att 50/1,8 ger DEJ mest...eg en omöjlig bedömning för någon annan att göra.

Sen måste(!) du se till att "arbeta upp" en bra avtryckkänsla/teknik, det i sej kan ge väldigt mycket för att kunna fota bra i "mörker" dvs slippa alltför mkt oskärpa pga skak mm etc.

Senast ändrad:
Så illa är det väl inte, va? En 55-200 kan ge fint släpp åt porträtt tagna utomhus, å länge det inte är i dåligt ljus. Strålande sommarväder behövs absolut inte, är min åsikt. ISO 200 med 150mm bl 4 har jag använt i många år, det går fin-fint.

Nej, du har rätt Per. Så illa är det kanske inte.
Men med mitt telezoom var det ofta bara vid kortaste brännvidd det gick att fota med den största bländaren. Så drömmen om att kunna fota stadigt på långt håll föll oftast, utom just i riktigt bra ljus. Nu har jag inte provat det objektiv 55-250 is som det talas om, enligt tester ska det ju vara riktigt bra!

Min avsikt var mer att belysa att jag använder personligen mycket oftare mina fasta objektiv med möjlighet till stor bländare än mitt billiga telezoom. Ett telezoom av bättre kvalitet skulle sannolikt kunna ändra det förhållandet.

Om din kompaktkamera verkligen hade ISO högre än 1600 så var det nog mest ett "nödläge". Resultatet från en kompaktkamera på så höga ISO-värden kan inte mäta sig med vad du får från en systemkamera.

Beträffande frågan i trådens titel, 50 f1,8 eller 55-250 så är det väl lite som att fråga. "Har jag mest nytta av en såg eller en hammare?" Svaret beror på vad du tänkter göra.

Jag tycker det låter som om det du skulle ha allra mest nytta av är en extern blixt. Rätt använd kommer du att upptäcka att det faktiskt kan bli riktigt trevliga bilder med blixt. Skillnaden mellan att använda den inbygga och extern som går att vrida och rikta upp i tak och väggar är enorm.

Garanterat ett 50/1,8, ett mycket skarpt och bland de mest prisvärda objektiv du kan köpa!! Ska du ha en zoom med samma skärpa får du lägga till en nolla på priset och då får du ändå bara ljusstyrka f2,8 :-(

hälsn.

/Janne Höglund

Tack så jättemycket för alla svar! Efter lite funderande tror jag nog att det blir telezoomen, och så köper jag 50an lite senare, eftersom den är så pass billig.

Jag vet redan att 55-250an är ett väldigt bra objektiv till det priset, men hur står sig till exempel detta obejktiv: Tamron AF 70-300mm, F4-5.6, Di LD MACRO 1:2 mot Canon objektivet? Då skulle man spara lite pengar och i en affär stod det att detta objektiv var rekomenderat, men inte 55-250mm? Jag vet inte om det spelar någon roll.

Men vad är skillnaden mellan dem och vilket är egentligen bäst?

Tack så jättemycket för alla svar! Efter lite funderande tror jag nog att det blir telezoomen, och så köper jag 50an lite senare, eftersom den är så pass billig.

Jag vet redan att 55-250an är ett väldigt bra objektiv till det priset, men hur står sig till exempel detta obejktiv: Tamron AF 70-300mm, F4-5.6, Di LD MACRO 1:2 mot Canon objektivet? Då skulle man spara lite pengar och i en affär stod det att detta objektiv var rekomenderat, men inte 55-250mm? Jag vet inte om det spelar någon roll.

Men vad är skillnaden mellan dem och vilket är egentligen bäst?

Satsa på Canongluggen, den har dessutom IS, något som man verkligen uppskattar när man väl provat det :)

Rent optiskt är det sällan något större fel på ex Tamron eller Sigma MEN när det gäller snabbhet o exakthet i AF då har de dessvärre mycket att önska :-(

/Janne

Satsa på Canongluggen, den har dessutom IS, något som man verkligen uppskattar när man väl provat det :)

Rent optiskt är det sällan något större fel på ex Tamron eller Sigma MEN när det gäller snabbhet o exakthet i AF då har de dessvärre mycket att önska :-(

En titt på mätningarna på photzone.de säger att Canon-gluggen definitivt är bättre än Tamron vad gäller optisk prestanda.

Jag håller med Janne, alltså: köp Canon.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar