Annons

Vilket gömsle rekommenderas - visa bild på ditt mobila dito!

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag har tänkt införskaffa ett mobilt gömsle som ska användas för främst fågelfoto i skärgårdsmiljö. Alltifrån änder och vitfågel till vadare och småfåglar är tänkt ska fastna på minneskortet. Jag kommer använda ett Canon 400/5.6L USM på en 50D. Frågan är hur utbudet ser ut i Sverige med mobila gömslen och hur välfungerande dessa är?!

Ta gärna en bild på ert eget mobila fågelgömsle och lägg upp här i tråden - och skriv gärna också om eventuella för- och nackdelar med det aktuella gömslet!

Personligen letar jag efter ett gömsle som är så pass rymligt att man får plats med stol, ryggsäck och stativ. Det måste gå att röra sig inne i gömslet på ett smidigt sätt. Det får också gärna vara så pass högt att man i princip kan stå upp i det (jag är 1.83 m i strumplästen). I alla fall vill jag inte vara begränsad till att bara kunna krypa runt i det. Helst skulle jag vilja att gömslet var bottenlöst för att enklare kunna placera det var jag vill, kunna utnyttja naturliga sittplatser etc. Så..har ni några förslag på lämpliga gömslen?

Kan nämna att ett som ser lite intressant ut är Ameristeps Doghouse blind. Det är dock inte bottenlöst och ska vad jag förstår vara ganska vindkänsligt. Men vindkänsliga är väl i och för sig dem flesta mobila gömslena gissar jag..
 
Senast ändrad:
Ameristeps Doghouse blind är bottenlöst, och kan verkligen rekommendera det.
Jag är lika lång som du,och får gott om plats i det.
Är tältpinnar med så det är bara fästa det i marken så står det still i vinden.
Mvh Anders.
 
Ameristeps Doghouse blind är bottenlöst, och kan verkligen rekommendera det.
Jag är lika lång som du,och får gott om plats i det.
Är tältpinnar med så det är bara fästa det i marken så står det still i vinden.
Mvh Anders.

Ahaa, det är bottenlöst i alla fall. Då verkar det helt klart uppfylla dem flesta av mina krav. Helst skulle man också vilja ha hål för gluggen ganska nära marken. Men några sådana finns väl inte på doghouset, eller?
 

Det verkar inte helt fel det heller. Bättre ståhöjd än i Ameristeps doghouse - dock smalnar det ju av ganska mycket mot toppen. Känns det rymligt när man sitter i det och sedan vill resa sig upp..eller vid dem tillfällen då man vill omplacera kamerautrustningen och stativet för att ta bilder åt andra hållet (en rotation på 180 grader)? Är det bottenlöst?
 
Jag har både Doghouse och Outhouse gömslena. Men jag tycker att Doghouse gömslet är att föredra för det är inte lika vindkänsligt som Outhouset. (Dessutom är det mycket lättare att fälla ihop). Jag har tillverkat 4 st extra långa (40 cm) tältpinnar för mjuk mark. Det enda jag saknar på Doghouse gömslet är som du skriver ett fotohål på låg höjd.
Jag köpte mina härifrån: http://www.cabelas.com det blev mycket billigare än här i Sverige.
Inkl frakt och tull. Det tog 4 dagar från beställning tills UPS ringde på dörren.
//Johan
 

Bilagor

  • Doghouse 2.jpg
    Doghouse 2.jpg
    45.9 KB · Visningar: 1,966
  • Doghouse.jpg
    Doghouse.jpg
    27.9 KB · Visningar: 1,972
Det verkar inte helt fel det heller. Bättre ståhöjd än i Ameristeps doghouse - dock smalnar det ju av ganska mycket mot toppen. Känns det rymligt när man sitter i det och sedan vill resa sig upp..eller vid dem tillfällen då man vill omplacera kamerautrustningen och stativet för att ta bilder åt andra hållet (en rotation på 180 grader)? Är det bottenlöst?

Bottenlöst. Tältpinnar i trekantsprofil är att föredra framför de tunna "spikarna" som levereras med tälten.
Fönstergluggarna sitter högt upp så man behöver en hög pall att sitta på.
Att säga att gömslet är rymligt är att ta i. Med pall och trebensstativ så blir det lite bökigt att snabbt byta fönster.
 
Bottenlöst. Tältpinnar i trekantsprofil är att föredra framför de tunna "spikarna" som levereras med tälten.
Fönstergluggarna sitter högt upp så man behöver en hög pall att sitta på.
Att säga att gömslet är rymligt är att ta i. Med pall och trebensstativ så blir det lite bökigt att snabbt byta fönster.

OK, men då lutar det nog åt doghouset trots allt. Jag är något muskulösare ;) än genomsnittet nämligen, så det kommer antagligen bli ännu bökigare för min del när man ska omplacera sig själv och grejorna i gömslet från jakto.se..
 
Doghouse är efter min erfarenhet klart att föredra framför den sockertoppformade, som är trång, varm och fladdrig när det blåser. Passa upp med förankringen och bind helst en säkerhetslina i den som extra försäkring om tältpinnar skulle släppa i blåsten och gömslet fara iväg. En del fåglar gillar inte fladdrande duk, och då måste man kanske använda plywood eller dylikt - har sådant till mobila rovfågelömslen - tror inte Du får en örn eller ens vråk att närma sig ett textilgömsle. 10 mm formplywood 120 cm bredd och kapat till 150 cm höjd, sammansatt till bottenyta 120x120 med 150 höjd orkar jag (190 cm, >100 kg) sitta i en hel dag - mindre blir jobbigt. Men det finns de som jobbar från 120 x 120 x 120 t ex. Man får bära ut skiva efter skiva separat och skruva ihop på platsen med 45mm fyrkantbitar i hörnorna. Jag har sågat hål i framsidan efter en mattallrik och satt i en tygbälg mot objektivet + borrat titthål med små täcklappar för på insidan så man inte får ljus rakt igenom.För vissa fåglar behöver Du gömslen att ligga i - om inte annat för det tjusigare låga perspektivet - det är himla skillnad mellan en bild av simmande and från 1 meters kamerahöjd och en som tagits med kameran nära vattenytans nivå.
Jo, beträffande de uppfällbara tyggömslena - träna uppsättningar och nedtagningar hemma innan Du tar Dig ut i naturen - de ploppar upp med springfjädrar och det kan vara klurigt (för en del av oss, t ex mig) innan man lärt sig att smidigt och enkelt fälla ihop dem igen.
 
Jag skulle satsa på ett gömsle från Wildlife Watching Supplies. Jag har deras C33L, men funderar på en C31. Det bästa med dessa gömslen är att dom är av en mycket bra kvalité samt att dom anpassade för foto, du kan även kontakta Kevin (ägaren) för eventuella modifikationer på gömslet.
 

Bilagor

  • niklas.jpg
    niklas.jpg
    9.6 KB · Visningar: 1,639
Höjd och öppningar.

När öppningarna sitter för högt i tältgömslet och man inte vill stå upp.
Det borde gå att klura ut något sätt att göra öppningar i duken på låg höjd.
Om man sitter eller ligger på backen alternativ har en låg pall med sig så måste man ju ha öppningar på låg nivå.

Man kan kanske limma på en dragkedja och sedan sprätt upp en öppning där man vill ha den.

Idéer, förslag?

J O
 
Man kan kanske limma på en dragkedja och sedan sprätt upp en öppning där man vill ha den.

Idéer, förslag?

J O[/QUOTE]

Jag har använt dragkedjan i hörnet på "sockertoppsgömslet" för detta, d v s dragkedjan där man kliver in. Lånade Doghouse hade sådant Du nämner i två hörn, men jag vet inte om ägaren sprättat eller om det var originalutförande.
Beträffande att sitta så gör jag alltid det, eller ligger. Att sitta ger inte den eftersträvade låga kameranivån på simfågel och vadare - man skall men till kanske 20 cm eller så, tycker jag och om det skall vara uthärdligt i timmar så måste man ligga, och ligga ganska mjukt.
 
Jo, ingångssidan går att öppna på låg nivå.
Men det bästa är om alla sidor har öppningar.

Om en vecka har jag semester så det vore bra med en lösning snart.
Det bärbara gömslet går ganska bra att kånka på och få med sig ut i bushen.
Kamokläder och försvarets maskeringsnät är annars ett ganska vettigt alternativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.