Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket fotolabb kan ge mörka utskrifter på mörka bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

E_G

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker ett fotolabb som kan leverera mörka utskrifter från mörka bilder.

Jag vill helst skicka in jpg-filerna via internet.
Formatet som är intressant är 10x15 och det får gärna vara billigt.

Det är ett stort plus om bilden märks på baksidan med filnamn och inte bara ordernummer.

Just nu är jag inne på tredje försöket att slippa få ljusgrå kvällsbilder trots medveten underexponering hos "Expert vi verkar inte vara vad vi heter" och har inte så mycket tålamod kvar med dem.

Vilka labb kan ni rekommendera?
 
Crimson har jag använt men det finns ler. Huvudsaken är att du inte glömmer bort att tala om (eller kryssa i) att du inte vill att de använder automatiska inställningar när de behandlar dina bilder.
 
Jag glömde nämna det som Tomas tog upp.

Jag har inte valt någon automatisk justering och frågade både innan jag beställde bilderna och när jag hämtade ut dem om det fanns någon sådan justering. Men svaret var att det inte fanns om man inte gick in och aktivt valde det.

Men resultatet säger tyvärr något helt annat.
 
På Crimson (www.frontweb.se) blir bilderna precis som det ser ut på skärmen. Dessutom trycker dom filnamnet på baksidan av bilden.

Tänk på att det är viktigt att ha en kalibrerad skärm och att soft-proofa mot deras profil för att du ska se hur bilden kommer att bli på papper.
 
E_G skrev:
Jag glömde nämna det som Tomas tog upp.

Jag har inte valt någon automatisk justering och frågade både innan jag beställde bilderna och när jag hämtade ut dem om det fanns någon sådan justering. Men svaret var att det inte fanns om man inte gick in och aktivt valde det.

Men resultatet säger tyvärr något helt annat.

Vad jag förstått så görs vissa "förbättringar" (skärpa, mättnad m.m.) automatisk hos de flesta icke-proffslabb. Hos mera proffsiga labb som Crimson kan man välja bort den.

Hos fujidirekt.se så kan de inte stänga av den. När jag först ringde och frågade om de lagt på skärpa, så sa personen i kundtjänsten att "absolut inte!". När jag skickade email till fujidirekt fick jag svaret att visst görs det, på alla bilder, och det är ingenting som operatören kan påverka eftersom det sker automatiskt på alla bilder. Så frågar du kundtjänsten/operatören hos en konsumentlabb så kan svaret mycket väl bli att inga ändringar görs på bildfilen, eftersom de inte ens vet om att det görs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.