Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket format ska man spara i?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brainjane

Aktiv medlem
Jag har elements 6.0 och jag har länge sparat i jpeg men har läst att bilderna försämras m.m och nu undrar jag vilket format ska man spara i? Jag vill spara i ett sådant format att när jag går in på mina bilder och dubbelklickar på bilden så ska den öppnas i Windows fotogalleri.
Sen har jag en till fråga, jag har börjat fota i Raw och när jag har öppnat bilderna i ps, vilket format ska jag så spara bilderna i?

Tacksam för svar!
 
Genrellt sparar man alltid i PSD, det är elements egna format. När man sedan anser sig klar med redigeringen sparar man EN KOPIA i jpg. JPG är för mig alltid en färdig produkt och aldrig något man jobbar med.
 
Okej, men om man då har sparat mina Raw bilder i psd och vill sen göra något med dem, då ser jag ju inte bilden utan den där blå ikonen som står när man har sparat i psd. Finns det något man kan göra åt det?
 
Okej, men om man då har sparat mina Raw bilder i psd och vill sen göra något med dem, då ser jag ju inte bilden utan den där blå ikonen som står när man har sparat i psd. Finns det något man kan göra åt det?

Varför inte spara raw-filerna i dng-format?
psd är iofs bra och ickeförstörande, men är mest avsett för att spara filer som man har jobbat med i ps.
 
Sök lite på microsoft hemsida så hittar du ett tillägg för att visa raw i utforskaren, om det finns liknande för psd vet jag dock inte. Annars finns ju bridge, eller följer inte det med elements?
 
Du kan förmodligen ändra i din kamera också, så att varje bild du tar sparas i två varianter, en i RAW-format och en i JPG. Då kan du titta på alla jpg-kopiorna i datorn och välja ut dom du verkligen vill spara och jobba med i PS. Du kan själv göra nästan samma sak från PS som ett annat alternativ, spara en psd och en jpg kopia av samma bild.
 
Mina val är raw för originalfilerna, PSD för redigerade bilder, JPEG för t.ex. det som visas på webben.

Tiff bara i något undantagsfall för utskrift eller försäljning i hög upplösning, men oftast räcker det med JPEG där också.
 
Det blir TIFF för min del. Ingen kvalitets förlust. PSD fungerar också men med TIFF får man mycket mindre bildfiler. Dvs antal MB. Man ställer in ett par saker i dialogrutan när man sparar så packar filen ihop sig själv. Det kan ta lite längre tid att spara coh öppna. Men det blir absolut inte krångligare. Inställningen gör man bara en gång sen sköter programmet resten.

Bild-2.jpg
 
Om man fotar i RAW och jobbar i Lightroom så behöver man inte bry sig om att spara de redigeringar man gör... de sparas automatiskt i Lightrooms databas. Det är bara när man vill spara en kopia av bilden, t.ex. för att publicera på webben eller framkalla på papper, som man behöver skapa en tillfällig JPG.
 
Se upp

Okej, men om man då har sparat mina Raw bilder i psd och vill sen göra något med dem, då ser jag ju inte bilden utan den där blå ikonen som står när man har sparat i psd. Finns det något man kan göra åt det?

Bara du inte slänger original-RAWfilerna!!! Det låter nästan så. Se för guds skull till att du behåller originalen!!! Du vet ju inte hur du vill att bilden ska se ut när du redigerar en kopia om 5 år. Har du då slängt raw-filen har du också slängt bort en massa bilddata som du kanske vill ha. Alternativt kan man konvertera till DNG som också är ett slags rawformat. Med en PSD eller Tiff-fil kan du inte redigera lika kraftigt med bra resultat som om du hade haft raw-filen kvar!!!
 
RAW filen (negativet) ska man ju självklart behålla i alla lägen. Vilken metod man än använder för att spara redigerade bilder.

Ang. Lightroom så är ju det ett helt annat tänk. Och du kan göra väldigt mycket i Lightroom. Men samtidigt så finns det gigantiskt mycket du INTE kan göra där.
 
När jag försöker spara som på bilden ovan kan jag inte kryssa i "långsamare sparning, mindre filer" vad gör jag för fel?
 
Tiff eller PSD är mer eller mindre samma sak i dagens läge (rent tekniskt icke, men för användaren blir det mer eller mindre samma lika. Ingen informationsförlust, sparade lager, m.m.)
 
Den sektionen är ju lagerkompression.

Dvs om du inte har några lager i din bild så behövs inte denna funktion. Det är nog det enda jag kan komma på just nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.