Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket filterpaket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har köpt Massa paketet och gillar det inte alls, använder det inte ens. Dessutom blir mina bilder suddiga när jag använder CPL filtret och zoomar in.

Tänk på att billiga filter kan göra mer skada än nytta, p.g.a. dålig glaskvalite och ytbehandling. De kanske fungerar bra för vissa behov men personligen skulle jag inte våga mig på något av de paketen.

Kolla gärna in den här länken för en jämförelse på UV-filter hos lenstip.com
Se speciellt testbilderna från de billigare filtren från Tiffen och King - sådant gör inte fotografering speciellt roligt...

Låt bli de paketen - köp filter ifrån någon av de erkända tillverkarna istället och är de för dyra så låt bli är mitt råd.

Dock - billiga färgfilter till blixtar kan man köpa utan eftertanke - där fungerar allt som har ungefär rätt färg och släpper igenom iaf lite ljus...

inget av dom du länkar till. Det är bättre att du köper filter när du behöver dom och vet vad du ska ha dom till. Dom enda filter jag använder nu på digitala tiden är
polfilter (tar bort blänk och pushar fram färger)
avtonat gråfilter ( använder jag när jag vill utjämna exponerings skillnad mellan mark/himmel
Nd filter (när jag vill ha längre exponeringstider)

Resten kan man göra i ps. På den analoga tiden körde jag med en väska med lee filter hade en 15 st olika för att dels kunna bestämma färgtempraturer och massa annat.
Uv o sådana filter tycker jag är skräp om du är rädd om gluggen så använd motljus skydd o sätt på linsskyddet när du stoppar ner grejerna i väskan.
Jag har lyckats repa en glugg på 20 år och det var ändå utanför bildcirkeln o påverkar inte bilderna.
Själv är jag rätt tidspressad o trycker ner grejerna i fotoväskan o det man ska tänka på är att inte ha vassa föremål liggande i den.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto