ANNONS
Annons

Vilket exponeringsomfång kan en digitalkamera återge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Hur stort exponeringsomfång (antal EV steg) kan digitalkameror egentligen återge utan att detaljerna försvinner? Jag upplever att det ligger ungefär i nivå med dia. Någon som vet? Skiljer det mellan CMOS och CCD? Och som en jämförelse: vilket exponeringsomfång klarar film-medierna negativ färgfilm, svartvit och dia? Jag har letat efter detta i ett dussin fotoböcker men hittar inte svaret.

Tackar, det var en ganska bra artikel men jag tyckte inte exempelbilden gav så mycket. Exponeringsomfånget (tonomfånget) inom en bild är ju det mest intressanta, inte exponeringsvarianter av hela bilden. Men svaret i texten var väl 8 steg om jag förstod det hela rätt. Det låter väldigt mycket! Jag kan inte se att min kamera (Minolta A1) kan återge 8 EV-steg i samma bild.

Jag undrar också vad man kan dra för slutsats i detta sammanhang av RGB-värdena, där detaljerat svart närmar sig 0 RGB och vitt närmar sig 255.

ja alltså skall jag vara ärlig förstod jag nog inte allt i artikeln. :-/ :) Det enda jag kan dra ur hatten är att jag flera gånger hört att exponeringsomfånget på de flesta DSLR, precis som du skrev, motsvarar exponeringsomfånget på en dia - alltså omkring 5 steg?

Dia, ca 5 steg. 4-6 beroende på film.
Digitalt, ca 5 steg (7steg, men dom två mörkaste är typ obrukbara p.g.a brus, samt att större delen av nivåerna ligger i den ljusa biten).
Negativ, 7-10 steg.
Svart vitt, några fler, har hört upp till 13 steg som maximalt med vartenda trick som finns använt typ. Men generellt, typ 10, 11 kanske.

Suveränt, där kom ju hela listan. Tack Peter. Ser verkligen fram emot kommande generationers CCD/CMOS. Förhoppningsvis klarar de så småningom att återge ett betydligt högre EV-omfång i samma bild. 10 steg vore något att drömma om. Då kan man ju ta nästan vilka bilder som helst.

Dia har mer än 5 steg, snarare uppåt 8. Exponera ett gråkort från -4 till +4 jämfört med uppmätt exponeringsvärde. -4 kommer att vara nästan helt svart (som oexponerad film) men -3 är mätbart (synbart i projektor) något ljusare. Vid ca +4 når man gränsen åt andra hållet.

Får man med alla ljusskiftningar i en dia när man skannar in den med filmskanner? Min erfarenhet av papperskopierade dia är inget vidare. Men originalen är ju underbara.

Aton_ skrev:
Men svaret i texten var väl 8 steg om jag förstod det hela rätt. Det låter väldigt mycket! Jag kan inte se att min kamera (Minolta A1) kan återge 8 EV-steg i samma bild.

En Eos 1Ds kan återge 9 steg och en 1D mark II 9,5 steg som exempel. Stora digitala bakstycken kan ge ännu större omfång.

Det som bestämmer kontrastomfånget på en digital är färgdjupet, cmos eller ccd är underordnat. Fotar man i jpeg, dvs. 8 bitar (som de flesta gör) så hamnar man kring 5 bländarsteg. Vid 8 bitar så har man bara 256 steg för ljusintesiteten. Har man en kamera som kan spara i råformat så kan man utnyttja ett bredare spektrum, t ex. en EOS sensor ger 12 bitars färg, men du kan ändå inte se detta på din datorskärm, för den klarar inte heller mer än vad 8 bitar ger (oftast inte ens det). Råformatet ger dock ökat "handlingsutrymme" för korrigeringar. Vad som också ställer till det är monitorernas gamma, en pc-skärm är anpassad för gamma 2.2, vilket ger upphov till att de mörka nyanserna "äts upp", Anders Wånells artikel förklarar detta rätt bra.

froderberg skrev:
En Eos 1Ds kan återge 9 steg och en 1D mark II 9,5 steg som exempel. Stora digitala bakstycken kan ge ännu större omfång.

Hoppsan!!! Nu börjar det likna något!
Då innebär det ju att själva färgpappret blir flaskhalsen i sammanhanget.

froderberg skrev:

Vilket bit-djup påstår du att dessa kameror har? Å vilket sätt att få dem på papper hade du tänkt dig?
(skärmen kan vi skippa, den klarar inte ens 8 bitar fullt ut).

8 bitar = 256 nivåer ljus
12 bitar = 4096 -- " --
16 bitar = 65536 -- " --

Aton_ skrev:
[...] jag tyckte inte exempelbilden gav så mycket. Exponeringsomfånget (tonomfånget) inom en bild är ju det mest intressanta, inte exponeringsvarianter av hela bilden.
Jo, det är kanske lite tunt med förklaring om varför en exempelbild på ett stort omfång inom en och samma bild inte blir lika illustrativ som det jag valt att visa. Finessen är att man ser kvalitetsförlusten bättre med högre kontrast.

Men svaret i texten var väl 8 steg om jag förstod det hela rätt. Det låter väldigt mycket! Jag kan inte se att min kamera (Minolta A1) kan återge 8 EV-steg i samma bild.
Leta rätt på ett omfång på åtta steg med kamerans ljusmätning, ta en bild där det ljusaste precis inte är utfrätt. Visst kommer det mörka vid en första titt se helt svart ut, men om du drar isär nivåerna rejält i ett bildbehandlingsprogram ska du se att det finns detaljer i det svarta.

Jag undrar också vad man kan dra för slutsats i detta sammanhang av RGB-värdena, där detaljerat svart närmar sig 0 RGB och vitt närmar sig 255.
Ingen alls.

Får man med alla ljusskiftningar i en dia när man skannar in den med filmskanner?
Tyvärr inte. Jag vet inte varför, men det är som att även tjusiga konsumentfilmskannrar (jag har en Minolta 5400) inte kan förlänga sin exponeringstid (eller hur det nu fungerar) så att man får med alla detaljer i det mörkaste av t ex ett Velviadia.

steelneck skrev:
Fotar man i jpeg, dvs. 8 bitar (som de flesta gör) så hamnar man kring 5 bländarsteg. Vid 8 bitar så har man bara 256 steg för ljusintesiteten.
Det här stämmer inte alls, men det är inget ovanligt missförstånd. JPEG-bildens 256 steg för ljusintensiteten använder sig av sensorns totala omfång, oavsett hur många bitar det är på - att man förlorar en massa data som ligger inom omfånget påverkar inte omfångets storlek.

Eftersom sensorinformationen är så illa spridd över omfånget är förlusten dessutom som minst i det mörkaste av bilden, dvs just där som man har mest oväntad info att "hitta". JPEG-komprimering förstör en hel del, förlusten pga 8-bitarsläget är svår att se visuellt.

Senast ändrad:
kaw skrev:
JPEG-bildens 256 steg för ljusintensiteten använder sig av sensorns totala omfång, oavsett hur många bitar det är på - att man förlorar en massa data som ligger inom omfånget påverkar inte omfångets storlek.

JPEG-komprimering förstör en hel del, förlusten pga 8-bitarsläget är svår att se visuellt.

Jag var nog lite otydlig, vi är helt överens, sensorns omfång påverkas givetvis inte av ut-formatet. Omfånget komprimeras ju sas, och mycket riktigt, vid en bra exponering inom rimliga gränser med rätt vitbalans osv. så förloras inte så värst mycket. Men ju mindre omfång man har ut, i förhållande till till det man har in, desto mindre förlåtande blir det. Upplevs precis som skillnaden dia/negativ där negativ film är betydligt mer förlåtande. Här är ju själva poängen med att spara i råformat.

Det här var betydligt svårare än jag hade trott :) Nu förstår jag åtminstone mer än tidigare. Jag misstänker samtidigt att det här är en fråga som vi vanliga lekmän (fysik/elektronik) inte kan förstå helt och fullt.

Anders Wånell: Tack så hemskt mycket för ditt omfattande och tydliga inlägg!
"Leta rätt på ett omfång på åtta steg med kamerans ljusmätning, ta en bild där det ljusaste precis inte är utfrätt. Visst kommer det mörka vid en första titt se helt svart ut, men om du drar isär nivåerna rejält i ett bildbehandlingsprogram ska du se att det finns detaljer i det svarta."
Det här var guldinformation. Alltså är det bättre att underexponera digitalbilder än över~. Synd bara att det blir så mycket brus i lågt exponerade partier.

Apropå JPG/RAW: Jag har hittills inte sett någon skillnad i nyansrikedom i mellantoner vid en jämförelse mellan RAW/JPG. Men efter den här tråden skall jag försöka utvärdera RAW-formatet med nya ögon. Jag trodde den främsta fördelen med RAW/TIFF var att okomprimerad information kan bearbetas om och om igen utan kvalitetsförlust.

Aton_ skrev:
Alltså är det bättre att underexponera digitalbilder än över~. Synd bara att det blir så mycket brus i lågt exponerade partier.

Jag trodde den främsta fördelen med RAW/TIFF var att okomprimerad information kan bearbetas om och om igen utan kvalitetsförlust.

Använd histogramfunktionen, rådet är att "exponera till höger", dvs. att inte underexponera, men absolut inte överexponera. När kurvorna slår i högerkanten så blir det utfrätt.

Bifogad bild är faktiskt histogram från en och samma bild där kontrasterna var för stora, här har jag utnyttjat råformatet. Den ena har jag konverterat efter högdagrarna, den andra efter skuggorna, den sista är en ihopslagning av de två genom att lägga den mörkare i en lagermask som släpper igenom den undre ljusare kopian i skuggorna.

Bilagor

• hist.png
    hist.png
    1.6 KB · Visningar: 79
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar