Annons

Vilket enbensstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej

Jag ska köpa ett enbensstativ till min utrustning.
Jag vet inte riktigt vilket jag ska välja.
Fotar med en Nikon D300 och Nikons lite äldre 80-200/2.8 (utan VR).
Jag har kollat lite på Manfrotto 679B och 680B.

Vilka tips har ni?
Jag vill att det är stabilt, inte för grovt och inte för tungt.
Är 679B för klent eller blir det stabilt?

Användningsområdet kommer att bli lite av varje. Allt från musik till sport.
Hoppas på att få hjälp av stativet eftersom jag inte har VR (bildstabilisator).

Tacksam för alla svar
Albin

Albin Eriksson skrev:
...
Användningsområdet kommer att bli lite av varje. Allt från musik till sport.
...
Nja - sport och musik? Inget av dem duger till stavhopp, eller som trumpinne :D

Allvar - jag har en 679B och använder den till ett 300/2,8, totalvikt 3,7 kg, utan minsta antydan till instabilitet. Jag testade att ha en kulled monterad och det blev inte bra, men ett 3D-huvud blev det lite bättre, men nu kör jag den som den är UA.

Tror jag skippar stavhoppet :p

Men de kanske de blir ett 679B att fota med :)
Kommer nog inte köpa ett huvud. Om jag gör det så blir det nog ett vanligt tilthuvud eftersom det är ett stativfärste på objektivet så att få bilden på höjden blir ju sidigt ändå.

Jag kör med 679B + tilthuvud 234RC med D80 + Sigmas 70-200 2,8 DG EX Macro. Jag tycker det känns mycket stabilt och jag är mycket nöjd med den kombinationen. Kan bara rekommendera!

Den här kombinationen har jag : Manfrotto Professional monopod 681B + Manfrotto 234RC. Kostar ca. 800 kr i packet (se cyber o skandinavian) och är väldigt stabil. Går troligen att slåss med om det skulle knipa och använda som trumpinne för bastrumma :).

/ Erik

Är det väldigt rekommenderat att köra enbensstativ om man ska fota med 70-200mm objektiv?

Har beställt ett Nikon 70-200 2.8 med VR.
Ska fota ridsport, fåglar m.m. Går det bra utan eller vad tycker ni som använder enbensstativ?

Hur får man göra om man kopplar på kameran på ett vanligt stativ, behöver man stöd till objektivet också?

johnnynu skrev:
Är det väldigt rekommenderat att köra enbensstativ om man ska fota med 70-200mm objektiv?

Har beställt ett Nikon 70-200 2.8 med VR.
Ska fota ridsport, fåglar m.m. Går det bra utan eller vad tycker ni som använder enbensstativ?

Hur får man göra om man kopplar på kameran på ett vanligt stativ, behöver man stöd till objektivet också?

Det beror på hur långa slutartider ska använda. Ett enbenstativ kan även vara praktiskt om du ska sitta och hålla kameran länge då stativ kan ta upp tyngden.

70-200 VR klarar ju längre tider utan skakningsoskärpa än objektiv utan VR. Hur bra beror en hel del på din teknik. Du får testa och se om du blir nöjd. Annars kan ett enben funka.

Det allra bästa är om du använder stativfästet till objektivet och inte det som sitter under kameran. På det sätter får du bättre balans då ett 70-200 är förhållandevis långt och tungt.

Har 679B och 234 RC. Är nöjd eller ska jag säga inte besviken.

Anväder det inte så mycket och ahr frågat mig om det inte hade varit bättre att köra på ett trebens-stativ och använda bara ett ben nere så har man ju både och. Och behövs mer stöd är det ju bara att fälla ner benen och du kan ta nattfoto om det är så.

Kanske blir lite tungt men det finns ju lätta trebensstativ också.

En tanke iaf...

Har en Manfrotto Monopod 680B med 234RC till min EOS 40D och EF 400 f/5,6.

Då detta objektiv är underbart att fota flygande fågel med och jag vill ha den flexibiliteten så har jag gjort en kompromiss. Jag har oftast monopoden helt ihopfälld monterad på stativfästet på objektivet. Detta gör det väldigt stabilt att handhålla trots 400mm!

Nackdelen är att vikten ökar men när jag vandrar så vilar monopodens fot kring midjan på mig så det blir inte alls tungt att bära.

Bara en parentes bland alla bra svar du redan fått :)

/J

Chewbacca skrev:
Kanske blir lite tungt men det finns ju lätta trebensstativ också.

Jag har redan ett 055ProB-stativ och det ser ja som förtungt att använda som enbensstativ så därför ska jag köpa ett sådant.

Tack Joel för svaret!
Inget svar kan vara för mycket. Jag gillar åsikter från många håll. :)

Jaha!
Det är precis det som jag ska köpa sen när rikedomarna ramlar in :) Är du nöjd?
Som krona på det verket blir det huvud 488RC4 Midi Ball. Det blir grejer det! :)

Negativt med 679 B är att det är ganska långt ihopfällt.

Positivt är att det är högt. Och med en kulled på så blir det en bra bit till. Sen kamera på det så är du väl uppe i runt 180 cm. Perfekt! Då slipper man stå som en märla :). Det är stablit o kan användas som vapen om det skulle behövas om någon blir för närgången på din kamera.
Men det håller jag tummarna för att det inte sker.

Chewbacca skrev:
Jaha!
Det är precis det som jag ska köpa sen när rikedomarna ramlar in :) Är du nöjd?
Som krona på det verket blir det huvud 488RC4 Midi Ball. Det blir grejer det! :)

Ja jag är helnöjd! Jag använder det med 488RC2 som jag också är supernöjd med.

Jaha ja det har jag funderat på med :) men tänkte det var plus för C4 därför: vattenpass, lägre (11,5 cm mot 14 på C2 = mindre risk för svaj?) och mindra vikt.
Tyvärr tål ju C4 mindre belastning, 8 kg mot 10 men det känns inte som en större miss ändå. Kan inte tänka mig utrustning på över 5 kg ens så som jag fotar. I dagsläget... :)

Men bra, då blir det ett 055prob sen he he.

Jag har ju tilthuvudet men tror nog att det skulle fungera lika bra med en kulled. Så sparar du ju runt 300. Nytt UV-filter kanske istället :)?

PS. Såg att du hade tamrons 90 mm macro. Mitt kommer förhoppningsvis i morgon... Gött!

Tror du inte enbensstativet blir för tungt och det får en stor kulled i toppen?
Tänkte att 234RC var lättare och smidigare.

Jodå såklart det blir lättare.
Men du kan bara fälla kameran framåt eller bakåt. Vill du fota i stående format måste du vrida kameran på plattan. Och sedan vända igen om du vill ta i liggande format.
Sen tror jag att just det stativet vi pratar om inte blir så dåligt ändå, det är så stadigt.

Stående bilder blir oftast inget problem eftersom det objektivet som jag kommer använda mest med stativet har stativfäste. Då fäster jag objektivet i stativet så kan jag rotera kameran i objektivets stativfäste.

Jag tar upp tråden igen då jag också börjar kika på enbensstativ.

En fråga om att ta bilder på höjden med stativhuvudet 234RC. Måste man skruva om stativfästet på kamerahuset för att ta vertikala bilder eller kan man bara vrida snabbfästet 90 grader på stativhuvudet?

De stativ jag har funderat på är 679B, 680B och 681B. Fast 680B kanske är lite för kort (även om de har bra paketpris på scandinavian photo, framförallt nu när det är frakfritt). På cyberphoto är det bara 10 kr priskillnad mellan 679B och 681B om man ska ha 234RC-huvudet också. Så det är väl bara frågan om 180 gram är något att bry sig om och vad det gör för kvaliten och stabiliteten. Har ni några råd att ge?

EDIT:
Jag ska väl tillägga att jag inte har en D200 och inte har några kanoner till objektiv. Det största är ett Sigma AF 70-300/4-5,6 och det använder jag inte så ofta eftersom det är rätt stort, segt, fult och mörkt. :)

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto