Annons

Vilket enbensstativ ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Har insett att jag nog trots allt behöver ett enbensstativ till min 300/2,8L IS II & eftersom jag aldrig har använt ett förut så tänkte jag be om lite goda råd av er som redan har spenderat era surt förvärvade slantar på detta...

Funderar på på Sirui's P-326 då den blir väldigt kompakt & lätt får plats i både kameraryggan & väskan.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=P-326

Måste man ha en kulled på enbensstativ?
Jag förstår ju att det så klart är smidigt men funkar det tillräckligt bra utan eller är man bara dum om man inte köper båda på en gång...

Ska plåta skotercross fredag 5/4 så jag skulle behöva beställa grejerna på tisdag 2/4 för att hinna få dom innan dess så har ni några tips att komma med innan dess så mottages dom tacksamt!! =)

/Sladdfantomen
 
Kulled tycker jag definitivt inte du ska köpa. Hellre då ett tilthuvud. Sidled är ju ett enbensstativ förhållandevis lätt att vrida i utan kulledsfunktionen. Enda anledningen till att sätta på en kulled skulle vara om du t ex har en att låna från ett treben eller nåt. Någon form av huvud är bra om du t ex ska fota där det är nivåskillnader i markplan. Typ fotboll spelar mindre roll.
 
Kulled tycker jag definitivt inte du ska köpa. Hellre då ett tilthuvud. Sidled är ju ett enbensstativ förhållandevis lätt att vrida i utan kulledsfunktionen. Enda anledningen till att sätta på en kulled skulle vara om du t ex har en att låna från ett treben eller nåt. Någon form av huvud är bra om du t ex ska fota där det är nivåskillnader i markplan. Typ fotboll spelar mindre roll.

Har du tilthuvud kan du även använda stativet som extra stöd mot kroppen, t.ex. genom att du fäster något i bältet som benet kan vila mot. Då blir du rörligare men får fortfarande bättre stöd än om du bara håller kamera och objektiv
 
---
Funderar på på Sirui's P-326 då den blir väldigt kompakt & lätt får plats i både kameraryggan & väskan.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=P-326
---
P-326 har alldeles för många och klena ben. Inget att ha till ett 300/2,8-objektiv. Ett lätt och kompakt stativ = ett dåligt stativ (enda undantagen är Leitz och Minoltas bordsstativ).

Marknadens bästa enbensstativ är naturligtvis schweiziska Monopod. Men naturligtvis också dyrast. Å andra sidan kommer ju t.ex. Manfrotto kvalitetsmässigt inte i närheten.

Monostat RS16K Carbon Art är väl den modell som är lämpligast för de flesta ändamål. Maxlängd 157 cm, hoppfälld 52 cm. Monostatstativen har en suveränt bra fot som står mycket stadigt även på ojämna underlag, samt bromsar darrningar i sidled.

Monostat kan köpas här:
http://www.htfoto.se/monostat-rs16k-carbon-art/53-0


Vill du komma billigare undan så skulle jag föreslå Benro C48T (MYCKET stabilare än det rangliga Sirui P-326). Maxlängd 1,7 m, hopfälld 57 cm. Max/min bendiam 36/25 mm (som jämförelse har P-326 32/16 mm). C48T har en bra fot som även den bromsar torsionsvridningar. Dock inte lika bra som Monostat, och den är inte lika bra på ojämna underlag. Men vida bättre än de vanliga gummifötterna eller spikarna som brukar finnas exempelvis på Manfrotto, Sirui och andra.

Ska finnas 3 st C48T på lager hos Benro Sverige:
http://www.benrosverige.se/sv/enbenstativ/monopod-c48t.html

Ska finnas 1 st på lager hos Scandinavian Photo i Stockholm och 1 st i Malmö:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12007063/benro-enbenstativ-c48t-karbon-4-delat

När det gäller stativ, så är mitt grundråd - välj kolfiber. Titta inte på något annat...


---
Måste man ha en kulled på enbensstativ?
Jag förstår ju att det så klart är smidigt men funkar det tillräckligt bra utan eller är man bara dum om man inte köper båda på en gång...
---
Man måste absolut inte ha en kulled på ett enbensstativ. Det man mest gör är att vrida sig i "panoramaled", och med ett enbensstativ kan man ju snabbt vrida sig horisonten runt utan kulled. Man behöver förstås också kunna göra smärre justeringar i höjdled, men då är det ju bara att luta stativet lite framåt eller bakåt. Möjligen att man kan behöva ett tilthuvud ifall man ofta fotar något högt upp på himlen. Till scootercross lär detta knappast bli aktuellt.

Med dagens högupplösta digitalkameror finns det knappast heller längre något behov av att fota i höjdformat, det är bara att beskära lite grand på sidorna i stället. Skulle man ändå tycka sig vilja ha den möjligheten så är det bättre att skaffa sig ett Arca-kompatibelt fäste samt en L-kameraplatta.

Under alla de år jag har använt enbensstativ (typ 50 år) så har jag ALDRIG någon enda gång känt behov av en kulled. De ökar tyngd och längd i hopfällt skick, och är i största allmänhet enbart i vägen.
.
 
Hej,

jag har ett Gitzo GM3550, troligen det sista enbenstativ jag någonsin kommer köpa, kan bara varmt rekommendera ... :) Ett tips är att inte köpa för kort då man ibland står i en slänt.

Om man skall ha inget, tilt, eller kulledshuvud är som att fråga om man skall ha UV-filter eller inte, känslorna går höga. Själv använder jag det utan eller med kulled lite beroende på när/hur jag vet att jag skall använda det. men det är bara min personliga uppfattning.

Lycka till med skoterkrossen låter sjukt kul!
/Martin
 
Tack alla ni som redan svarat i tråden!!

Vad kul med så många bra & utförliga svar redan, dessutom så uppskattar jag att ni tagit er tid & lagt in länkar & allt, helt suveränt & jag är otroligt tacksam för att ni delat med er av era erfarenheter till mig som har noll koll på "enbensfronten"... =)

Mvh/Sladdfantomen
 
Sirui P-324

Använder själv Sirui P-324 med ett Manfrotto tilthuvud och är väldigt nöjd! Jag är 197 cm lång och det räcker väl till för mig.

/Lars
 
Kör med Velbon UP-400DX som har tilthuvud som standard och det är i mina ögon mycket bra, både stadigt och lätt samt flexibelt att man kan tilta vid behov, använder det ofta till mitt Sigma 400mm så det funkar bra ihop med tyngre gluggar också.

Skrev en rescension om det här på FS om Du vill läsa mera.
 
Enbenstativ

Jag hr ett Benro C48T tillsammans med ett Benro DJ 90 (Monopodhuvud inklusive snabbplatta) som du kan tilta fram och tillbaka. jag är supernöjd med detta.
 
Har insett att jag nog trots allt behöver ett enbensstativ till min 300/2,8L IS II & eftersom jag aldrig har använt ett förut så tänkte jag be om lite goda råd av er som redan har spenderat era surt förvärvade slantar på detta...

Funderar på på Sirui's P-326 då den blir väldigt kompakt & lätt får plats i både kameraryggan & väskan.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=P-326

Måste man ha en kulled på enbensstativ?
Jag förstår ju att det så klart är smidigt men funkar det tillräckligt bra utan eller är man bara dum om man inte köper båda på en gång...

Ska plåta skotercross fredag 5/4 så jag skulle behöva beställa grejerna på tisdag 2/4 för att hinna få dom innan dess så har ni några tips att komma med innan dess så mottages dom tacksamt!! =)

/Sladdfantomen

Personligen tycker jag ju inte att man ska ha en övertro på ett enbent stativ. Det blir vingligt. Man behöver stöd åt sig själv också, en husvägg, trädstam eller något annat stadigt. Och har man sådana saker tillgängliga klarar man sig oftast utan stativ. Men, jag var ut och testade sittande med enbent med tilthuvud. Satt på en låg brygga och spanade på kanadagäss en bit ut. Bryggan kunde gått vara lite högre men det fungerade bra. Använde också vinkelsökare och tittade alltså uppifrån. Vinkelsökare och stativ är en bra kombination. Jag har grunnat på om det vore bra med en klyka på toppen av stativet att lägga ett tele i. Eller en stadig bönkudde. Detta med stativ är inte så enkelt, svårt att följa det som rör sig. Och man behöver stöd åt sig själv.//K
 
Främsta anledningen till att jag vill ha ett enbensstativ är för att kunna ha kameran "skjutklar" vid främst motorsport på bana, då kan jag hålla koll på vad som händer under varvet & vara beredd då det är dags att plåta, speciellt då det som i skotercross är massor med olika klasser som kör flera heat, då kan det bli flera timmars plåtande...

Tack än en gång för era synpunkter, jag har fått många bra tips & ska ta & titta närmare på era förslag nu under kvällen!!

/Sladdfantomen
 
Kolla in de stora sportevenemangen på TV och kika på hur sportfotograferna där jobbar, det är som jag kan se mera regel än undantag med ett enbensstativ för att hålla upp det tunga telet en hel dag eller iaf många timmar, så till det Du ska ha det verkar det mycket vettigt.

Såklart måste man stå stadigt själv men det gäller vid allt fotande med eller utan stativ om man inte kör med fjärris då, men annars överförs de egna rörelserna till kameran och bilden blir skräp. I Ditt fall är nog tilthuvudet extra bra om Du vill följa tex en hoppande skoter så måste Du kunna ändra höjdplanet utan att tappa balansen och då är tilten kalas, att luta hela stativet gör det hela vingligt märkte jag med gamla enbeningen som saknade tilthuvud.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.