Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket djur har gjort detta spåret/avtrycket?

Produkter
(logga in för att koppla)

SadPassion

Aktiv medlem
Hej, jag stötte på ett spår i snön härom dagen, och jag kunde inte för mitt liv avgöra vilket djur det tillhör, snälla hjälp mig, någon som är duktig på spår/avtryck?

Djurpåret hittade jag mitt i skogen längs en grusväg, och sen vek de av rätt in i tät skog, ingen bil hade kört där och djurspåren var nya...

Min egna gissning var först Lo, men sen när jag hade tittat på olika sidor som har spår, så blev jag väldigt osäker för jag tycker mest det liknar hund eller varg, men vad skulle en hund göra där(?), och att det skulle vara en varg är väl inte så troligt kanske, det var inga jägare i närheten, jag körde runt flera mil längs alla grusvägar i närheten..

Kan någon se vad detta är?

Hälsn Thomas
 

Bilagor

  • Djurspår.jpg
    Djurspår.jpg
    73.1 KB · Visningar: 4,368
Hej, jag stötte på ett spår i snön härom dagen, och jag kunde inte för mitt liv avgöra vilket djur det tillhör, snälla hjälp mig, någon som är duktig på spår/avtryck?

Djurpåret hittade jag mitt i skogen längs en grusväg, och sen vek de av rätt in i tät skog, ingen bil hade kört där och djurspåren var nya...

Min egna gissning var först Lo, men sen när jag hade tittat på olika sidor som har spår, så blev jag väldigt osäker för jag tycker mest det liknar hund eller varg, men vad skulle en hund göra där(?), och att det skulle vara en varg är väl inte så troligt kanske, det var inga jägare i närheten, jag körde runt flera mil längs alla grusvägar i närheten..

Kan någon se vad detta är?

Hälsn Thomas

Hej Tomas!
Jag är absolut ingen rovdjursspårare men nog kommer spåret från ett hunddjur och att skilja ett vargspår från ett spår från en stor hund är nog inte lätt. Tittar man på själva spårlöpan har vargen ofta en rakare färd framåt än en hund som brukar krumbukta betydligt mer. En annan vink om vad det kan vara är själva avtrycket där man hos varg kan placera ex små kvistar (som på bilden) utan att de tangerar någon trampdyna. Den lilla detaljen kan alltå antyda att det här är ett vargspår men det räcker nog inte för en definitiv bestämning.
Länsstyrelserna har utbildade rovdjursspårare och du kan säkert kontakta dem för närmare koll.
 

Bilagor

  • ev_varg.jpg
    ev_varg.jpg
    20.2 KB · Visningar: 4,406
Hej!

Jag jobbar som rovdjursförvaltare i Västerbotten. Jag har inte åratal av erfarenhet av spårning och spårar inte så mycket som t.ex. en naturbevakare, men kan säga att det i pricip är omöjligt att avgöra, utifrån ett spår som det du visar, vilken art det kommer ifrån. Vi får in många rapporter om varg, varav de allra flesta inte går att bedöma pga. att det var länge sedan de gjordes, snöfall, igenblåsning etc. De allra flesta som vi kan bedöma är lodjur, räv eller hund. Men några är korrkta, och detta kan vi endast vara säkra på efter långa spårningar i bra förhållanden.

Var hittade du spåret, hur lång var steglängden (längden från t.ex. höger framfot till höger framfot i nästa spårgrupp, vilken gångart hade djuret, och hur verkar beteendet under den spårade sträckan? Våra naturbevakare har i tex. lodjursinventeringen en regel som säger att de måste spåra ett djur i minst 3 km för att kunna säga vilken art och hur många det är. Detta för att det är så vansinnigt lätt att missta sig.

Spåret verkar vara av ett hunddjur, troligtvis inte räv eftersom det är ganska stort. Mer än så går inte att säga. Ang. tricket med ett kryss mellan trampdynorna så är det numera, efter noggranna spårningar av Viltskadecenter, avfärdat som tecken på varg. Man kan dock ibland se att ett lodjursspår är mer "asymetriskt", med den yttre av de två mittersta tårna kortare än den inre. Klomärken syns både på lo och varg, men nästan jämt på varg.

Ledsen om jag låter negativ, men det är svårt med spår. Kontakta Länsstyrelsen där du bor så fort du ser ett spår så kan det gå att bedöma. Boken "Rovdjurens spår", av Åke Aronson och Peter Eriksson (miljöpartiets Peter faktiskt) är en bra bok om du vill fördjupa dig i spårning.

Ha det så bra!

//Johan
 
Håller med Johan till punkt och pricka!

Att skilja mellan lodjur och varg/hund kan vara (men behöver inte alltid vara) svårt. Kan ibland krävas flera kilometers spårning för att avgöra säkert. Att skilja mellan varg och hund är ännu svårare, och som accipiter skriver avgörs detta främst genom långa spårningar som berättar om djurets sätt att röra sig i terrängen. En skithög kan också underlätta artbestämningen.

I morgon ska jag spåra lodjur! :)
 
Ingen expert, men detta är svårt
För ett antal år sedan var jag ute på promenad med en lagom bekväm Grand Danois. Vi följde en dåligt plogad väg och var inte alltför nära varandra. På bussen måndagen efter hörde jag hur en grannpojke, som var otroligt naturintresserad och kunnig, talade om att han sett vargspår. Han tolkade det så beroende på att avtrycken var så stora (för stora för hund) och att han följt spåren någon kilometer och djuret hade gått ganska rakt (en lat Grand danois kan göra just det). Sedan beskrev han var ha sett detta spår och det var då jag kom på att det var nog Chaplin Grand Danois han hade sett. Eftersom vi satt på bussen och jag liksom "tjuvlyssnat" så avslöjade jag inte det hela. Hade kunnat bli väldigt pinsamt detta...
Men i vilket fall, lätt att ta fel är det. Särskilt i lite mildare väder där spåren blir lite större vartefter....
 
Trevligt med så bra svar!

Trevligt när man får så vettiga och riktiga svar, eller ja, åtminstone de flesta ;-)
Det var intressant läsning, och nej jag spårade inte djuret i flera kilometer utan bara 20m kanske.

Detta djuret såg ut att följt ett rävspår, det rävspåret gick längst båda vägarna och räven hade gått längst vägen, medans detta djurspåret hade gått genom skogen till de olika vägarna och bara gått efter räven en kort stund innan den vikit av in i skogen igen, så det syntes tydligt att de 2 inte hade varit i sällskap.

Ja inte trodde jag att det skulle vara så svårt att bedömma vilket djur jag hade sprungit på, men där ser man, nästa gång får jag väl ringa Länsstyrelsen, om är dom intresserade av sånt här så pass att dom åker ut och verkligen kollar upp det man rapporterar? Gör dom det?
För i så fall ska jag inte dra mig för att ringa nästa gång..

Och jag såg ett annat stort spår härom dagen, men det var längst en asfalterad väg inte så långt ifrån bebyggelse, så det tänkte jag inte ens en sekund på att fråga om, men sen kom det rapporter i tidningen om att dom hade sett Lo precis där i krokarna=) Kaaaan ju ha varit den jag såg spår av, men troligtvis inte..men man vet aldrig=)

Men ni ska ha stort tack att ni svarade! Det är kul att lära sig nya saker, även om det inte alltid uppfyller ens drömmar så att säga, för visst hade det varit härligt om någon hade spikat att det var en varg jag sett spår av, he he=)

Ni får gärna fortsätta skriva här om ni vill och kan/vet mer om detta, och skriv gärna var/ vilken avdelning på Länsstyrelsen man ska höra av sig till om sånt här, för jag som är väldigt väldigt mycket ute i skogen bör väl leta upp ett nummer kanske=)

Hälsn Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.