Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket Cokin system till ett 16mm med 82mm diameter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zaphi

Aktiv medlem
Jag har ett Canon EF 16-35mm f/2.8 L II USM som har en 82mm filtergänga. Om jag fattar det rätt, efter att ha läst på http://www.cokin.com/ico15-A.html så tror jag att jag behöver ett X-Pro system till ett detta objektiv, stämmer det?

I så fall har jag haft väldigt svårt att hitta vem som säljer detta. Hegethorns och Scandinavian Photo verkar ha P-systemet som standard och enligt Cokin passar det enbart brännvidder på 28mm och uppåt. X-systemet skall passa 15mm och uppåt.

Jag kan förmodligen beställa, men jag undrar ändå hur ni gjort med era Cokin-system till era 16mm (82mm gänga)? Hört att en del håller filtret framför bara, men det måste väl vara jobbigt om exponeringen är mycket lång?

X-pro är overkill. Det borde räcka med Z-Pro.

De gånger jag använder filter på UWA/WA handhåller jag, eller använder tejp. Jag har hållare och ringar, men illar inte fipplet.

Det finns alternativ till Cokin, med bättre optiska prestanda - Lee eller Hitech, men de kostar mer.

Jep jag såg att Lee hade nån ny hållare på gång för supervidvinkel som skulle komma nu i juni så jag avvaktar nog för att se hur den blir.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar