Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket C-41 kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Tänkte börja framkalla dia i C-41 hemma, men vilket kit ska man köpa? Scandinavian har olika lösa Kodak produkter medan Photax har färdiga paket. Någon som kan rekommendera något?

Helst vill jag köra med engångskemi. Jag ska framkalla i vanlig Patterson dosa som tar 2 spiraler.
 
Jag har också tänkt prova på C-41, och jag ska nog börja med ett färdigt kit, Tetenal eller Paterson.

Läs den här recensionen av Paterson Photocolor II, som verkar intressant. Jag vet inte om Photax säljer det längre - det finns med i prislistan, men är borttaget på hemsidan.
 
Det där Paterson Photocolor II är luktfri enligt testet, hoppas verkligen det finns kvar. Luktfritt är mer än jag hade vågat hoppas på. Jag som stör mig på den lilla doften som Ilfords fix avger.

(Jag blir inte klok på Kodakgrejerna på Scandinavian.)
 
Mitt Photocolor-kit är på väg från photax, så den finns kvar. Nu ska man bara hitta lite dia som 4x5 blad.
 
Kul, skriv gärna om hur framkallningen gick sedan. Ska du använda Patersons rek. utspädning 1+2 eller tänker du prova med svagare blandning?
 
Jag är i Helsingfors just nu men ska återkomma när jag framkallat första rullen. Jag ska nog testa rakt av efter rekommendationerna, det är ändå 120-filmsdia jag ska köra i C-41 kittet.
 
Idag framkallade jag en rulle Kodak EPP 120-dia i Patersons Photocolor C-41 kit. Resultatet var helt otroligt lyckat för ett första försök.

Jag körde med 1+2 på både framkallare och blekfix. Som stopp hade jag vanlig ättika (Perstorp) som jag spädde ut 1+5, för enkelhetens skull (3dl).

Jag tog en 24x36 skål med 40-gradigt vatten som värmande bad under processen. Framkallaren blandade jag, med lite tur, till exakt 38 grader. De andra hamnade strax under 40. Sen körde jag bara 3min15s rakt av utan någon kompensation för temperaturfall. Agitering som med sv/v film.

Det här var crossframkallning så jag vet inte hur bra färgerna egentligen blev. Måste säga att jag är supernöjd med hur Kodak EPP blir som vänddia. Långt bättre än allt annat jag fått crossat på labb.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.