Annons

vilket budgetpaket är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
Tjenare!

Hade tänkt prova på lite studiofoto med tjejen som modell till att börja med:)

Har två budgetpaket som intresserar mig!

Antingen http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html
eller http://www.bostroms.nu/studioset-kh100m-2x100ws-stativ-och-paraplyer-p-5259-c-435.aspx

Någon som har någon input på nåt av paketen?
Rent instinktivt känns walimex paketet bättre...kanske lättare att bygga ut i framtiden? Jag vet inte, har ingen koll, men av bilderna att döma känns walimex lite seriösare och mer rejäla.

antar att tillbehörsmässigt är dom lika...universalfattning?

Vad tror ni? All input är tacksam mvh Uffe

köp istället ett begagnat elinchrom d-lite-kit på blocket :) MYCKET bättre kvalité plus att alla tillbehör är lätt att hitta :)

jag hittar inga elinchrome däremot har jag dykt på Multiblitz Profilite compact 200.

nån som vet om det är något att ha? hur ser det ut med tillbehör till dessa? vem säljer nu när madeco har avvecklats....

mvh uffe

Jag pratade även med boströms nu om Walimex blixtarna... tyvärr är dessa endast avsedda för paraply vilket gör att dessa inte är aktuella längre då man vill kunna bygga ut med softboxar å annat sköj.... Så frågan är omskrivs till: paketet på kaffebrus alternativt det begagnade multiblitz paketet

mvh Uffe

Tjenare!

Hade tänkt prova på lite studiofoto med tjejen som modell till att börja med:)

Har två budgetpaket som intresserar mig!

Antingen http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html
eller http://www.bostroms.nu/studioset-kh100m-2x100ws-stativ-och-paraplyer-p-5259-c-435.aspx

Någon som har någon input på nåt av paketen?
Rent instinktivt känns walimex paketet bättre...kanske lättare att bygga ut i framtiden? Jag vet inte, har ingen koll, men av bilderna att döma känns walimex lite seriösare och mer rejäla.

antar att tillbehörsmässigt är dom lika...universalfattning?

Vad tror ni? All input är tacksam mvh Uffe

Vad har du tänkt fota?

Lite porträtt... modell allmänt... människor även kläder, både på docka, liggandes platt och på personer... prova på bara egentligen,,, sen vet jag inte vart det kan leda:)

Lite porträtt... modell allmänt... människor även kläder, både på docka, liggandes platt och på personer... prova på bara egentligen,,, sen vet jag inte vart det kan leda:)

Helbilder, låter det som. Det är inte särskilt starka lampor i de där paketen. Utifrån det du vill göra tror jag du ska titta på Elinchroms D-lite-serie eller något annat paket med mer styrka i ljuset. Jag tror du blir besviken annars.

OK! Du tror det..... hmm.... jag menar man har ju sett bilder från medlemmar här på FS som är med kaffebrus setet som ändå ser helt ok ut....) mvh Uffe

har kaffebrus blixtarna..har dock inte kört nått helkropps med dom..men kraften tycker jag borde räcka till..det jag gjort hittils så har man använd kraften på lägsta upptill halva möjligen. kan nog tänka mig att man behöver en större softbox än den som följer med i paketet. fast nu vet man inte hur stort rum du ska använda..sj har man väääldigt trångt så..

OK! Du tror det..... hmm.... jag menar man har ju sett bilder från medlemmar här på FS som är med kaffebrus setet som ändå ser helt ok ut....) mvh Uffe

Ja, jag vet inte alls vilka referenser du har och vad du tycker är helt okej. Jag vet bara vad jag tycker duger - och vad som inte duger. :)

har kaffebrus blixtarna..har dock inte kört nått helkropps med dom..men kraften tycker jag borde räcka till..det jag gjort hittils så har man använd kraften på lägsta upptill halva möjligen. kan nog tänka mig att man behöver en större softbox än den som följer med i paketet. fast nu vet man inte hur stort rum du ska använda..sj har man väääldigt trångt så..

100 Ws och inte mer än halva effekten som mest?! Det måste vara rätt stor bländare då va och ansiktsporträtt?

Budget

Jag var på samma banan som du innan och jag tänkte köpa 2*150 men efter en massa dividerande och frågade precis som du gör så tänkte jag det att vill man ha helkropp så bör man ha starkare och sen var dety fattningen Bowens har mycket tillbehör. Jag fastnade även på softbox stora softboxar så som 90*60 bör ha 300 w eller över för att det ska bli bra .
Om du köper för små så kommer du att ånga dig någonstans på vägen men då kanske det är försent.

Mina recomendationer

Kaffebrus.
http://www.kaffebrus.nu/studioset-2-x-300ws-640.html Gamla modellen
5495:-

Photax
Visico Intelligent VC 300LR + Nya modellen
5995:- inkl fjärr

Jag har 2 set en HQ 300 och en Visico 2*300 den gamla modellen och är helnöjd med produkten.

//Kaj

Det verkar vara så himla delade meningar på styrkan hurvida den räcker till...

Jag ahr sett massvis med bilder både här på forumet/modellbilder.se å så vidare som är ljussatta med de blixtar från kaffebrus och det verkar ju ha funkat skit bra... såg någon kommentar när jag sökte igår... att det funkade utmärkt med helkropp med blixtarna ca 2m från modellen och bländare 8...

mvh Uffe

alltså att man får vrida på bländaren åt det hållet..lägre än f8 går inte i mitt lilla vardagsrum iaf..då blir det överexponerat

alltså att man får vrida på bländaren åt det hållet..lägre än f8 går inte i mitt lilla vardagsrum iaf..då blir det överexponerat

Jo, jag förstår. Jag blev mest förvånad över att 100 Ws ger så mycket ljus. Men om ytan är väldigt liten är det säkert förklaringen. Om det räcker till helkropp är jag dock mer tveksam till faktiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar