Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket bildbehandlingsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Har fastnat för det här med landskapsfotografi och inser att det nog hänt en del på efterbearbetningsfronten sedan det Photoshop Elements 4.0 som ligger i datorn sedan jag köpte den för rätt många år sedan... Men som "hyfsad" amatör -vad är vettigt att uppgradera till? Jag är inte intresserad av speciellt avancerat trixande med bilderna -än så länge har jag mest fixat lite med skärpa (oskarp mask), kontrast, ljusa upp skuggor o lite med färgmättnad osv. Dvs ganska basic funktioner. Skulle vilja lära mig mer om detta, men kruxet är ju att de böcker, nätkurser osv som det finns en uppsjö av allihopa baserar sig på betydligt senare versioner av PS. Och "Lightroom" verkar ju också vara en programvara som kommit starkt på senare tid.
Tacksam för tips vad som kan vara lämpligt -utan att det kostar skjortan (lägger hellre pengarna på "hårdvara" då...) och gärna tips på bra inköpsställen.
Tack på förhand.
Pontus i Nyköping
 
Hej!

Då du inte är intresserad av avancerad "manipulation" av bilderna känns CS6 (dvs "stora" photoshop) lite overkill får dig. Det jag skulle rekommendera är lightroom. Lightroom och Elements (de nyare versionerna) är snarlika i fråga om möjlighet till "bildfix" med den skillnaden att ACRprogrammet i Lightroom har fler möjligheter som antagligen vill ha tillgång till (samtliga flikar och inte bara de 3 som finns i elementsversionen). ACR är rawhanteringsprogrammet som finns med i de olika PS-versionerna. Fotar du inte i raw eller ser att du kommer göra det finns det ingen märkbar skillnad mellan de olika om man bortser från att elements kanske är lättare att förstå för en som inte är så hemma i dessa program (mer tydliga automatfunktioner).

Lycka till!
 
Har du provat GIMP?

Det är en s.k. freeware och finns gratis nedladdningsbart på nätet och är riktigt bra - även om det inte är så användarvänligt i mina ögon...
 
Efter det du beskriver så håller jag med om att Lightroom verkar vara det givna valet. Så länge det inte handlar om förändring av bilderna funkar det mycket bra. Alla de vanliga funktionerna som ljus, kontrast, beskära, räta upp mm mm finns där. Allt gör du i ett naturligt arbetsflöde uppifrån och ner. Det jag har emot Lightroom är att du måste importera bilderna till en databas, känns krångligt tycker jag (som håller ordning med filsystemet).

Med Nikon i väskan finns det ett utmärkt alternativ som jag själv använder. För att titta på bilderna, tagga dem och eventuellt sätta betyg använder jag ViewNX som följer med kameran vid köpet. För bildbehandlingen använder jag Nikons CaptureNX2 som du måste köpa, kostar litet mer än Lightroom men är på inget sätt oöverkomligt. I CaptureNX2 följer du ungefär samma arbetsflöde som i Lightroom så där är det heller inga större skillnader. Fotar du i RAW-format (bilderna får filtillägget .NEF) så är CaptureNX2 det som kan ta fram det bästa ur dina bilder men det blir naturligtvis svårt att se skillnad på vad du har använt.

För Lightroom finns det mycket mer kurser och info att hämta och det är fler som använder det men det finns bra "tutorials" även för CaptureNX.

Lycka till i ditt val. Gimp som är gratis att hämta känns onödigt krångligt om man inte är så hemma i bildbehandling men det är min personliga åsikt.

/Frode
 
ACDSee pro

Hej.
Jag använder mig av ACDSee pro sedan några år tillbaka.
Tycker att det är snabbt och enkelt att jobba med, och ett billigt program.
Nu redigerar jag inte bilderna så mycket, så jag vet inte hur det skulle stå sig mot PS vid lite mer avancerad redigering.
Jag skärper, klipper, ändrar kontrast, ljus och färgmättnad, längre än så här jag inte tagit mig i bildbehandlingvärlden..
Jo, jag kan klona bort någonting störande också.
Men du kan testa det fritt om du vill:
http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-pro-6

För mitt enkla behov passar det perfekt.
MVH
/ Tobias
 
Har du provat GIMP?

Det är en s.k. freeware och finns gratis nedladdningsbart på nätet och är riktigt bra - även om det inte är så användarvänligt i mina ögon...
Inte för att vara sån, men det är inte alls så kallat freeware. Freeware är inte samma sak som free/open source, vilket är vad GIMP är.
 
Säger som jag brukar...Lightroom för en tolvhundring. Sedan är du hemma. Det finns en uppsjö av plugins (extrafunktioner), guider, kurser, mallar. Mycket gratis, mycket till modesta priser och...en del svindyrt. En liten tröskel är det men när man väl fattat hur programmet arbetar så erbjuder det hur mycket som helst i bildflödesprocessen. Att det skulle vara krångligt för att det bygger på en databas håller jag inte alls med om. Det är ju just det som gör programmet så flexibelt.

Lycka till med vad det än blir!
 
Tusen tack för ert engagemang och alla bra tips. Som det verkar lutar det åt att investera i Lightroom och jag har ju ändå kvar gamla PSElements 4.0 som "backup" om jag skulle köra fast på något. Nån som har bra koll på var man får tag på Lightroom till "bra" pris? Har hittils handlat mest från Cyberphoto o Scandinavian Photo (men då gäller det "hårdvara").
 
Tusen tack för ert engagemang och alla bra tips. Som det verkar lutar det åt att investera i Lightroom och jag har ju ändå kvar gamla PSElements 4.0 som "backup" om jag skulle köra fast på något. Nån som har bra koll på var man får tag på Lightroom till "bra" pris? Har hittils handlat mest från Cyberphoto o Scandinavian Photo (men då gäller det "hårdvara").

Du kan ladda ner och testa, både lightroom och andra program från Adobe som påpekat ovan. Du kan också ladda ner CaptureNX för test.

http://nikonimglib.com/cnx2/index_sv_eur.html#os-windows

/Frode
 
Som det verkar lutar det åt att investera i Lightroom ....

Nya Lightroom 4.2 och gamla PSE 4 är så olika program från så olika generationer att det blir som att jämföra nya äpplen med gamla päron. PSE 4 är bra för enkel och "normal" bildbehandling, medan Lightrooms nytta ligger i att bygga en bilddatabas, framkalla råformatsbilder samt göra grundläggande redigering.

Om inte databasdelen och/eller råformatsframkallningen är superviktig för dig avråder jag från Lightroom. Prova istället ett bra och renodlat redigeringsprogram som PSE11 eller Zoner Photostudio 15 Pro. Zoner kostar under 500 kronor i "proffsversion" och klarar det mesta man normalt behöver. Jo, det klarar också råformatframkallning och kan sätta ihop flera bilder till panoramor, samt är skapligt för att bringa ordning och reda bland bilderna (dock inte med samma utsökta databasfunktioner som Lightroom).

Man kan ladda ned en 120-sidig användarmanual samt 40 lektioner (tutorials), allt i PDF-format.

Du kan ladda en en 30-dagars provversion från
http://www.zoner.com/en/buy

För egen del använder jag både Lightroom och Zoner, samt flera andra program.
 
Nya Lightroom 4.2 och gamla PSE 4 är så olika program från så olika generationer att det blir som att jämföra nya äpplen med gamla päron. PSE 4 är bra för enkel och "normal" bildbehandling, medan Lightrooms nytta ligger i att bygga en bilddatabas, framkalla råformatsbilder samt göra grundläggande redigering.

Om inte databasdelen och/eller råformatsframkallningen är superviktig för dig avråder jag från Lightroom. Prova istället ett bra och renodlat redigeringsprogram som PSE11 eller Zoner Photostudio 15 Pro. Zoner kostar under 500 kronor i "proffsversion" och klarar det mesta man normalt behöver. Jo, det klarar också råformatframkallning och kan sätta ihop flera bilder till panoramor, samt är skapligt för att bringa ordning och reda bland bilderna (dock inte med samma utsökta databasfunktioner som Lightroom).

Man kan ladda ned en 120-sidig användarmanual samt 40 lektioner (tutorials), allt i PDF-format.

Du kan ladda en en 30-dagars provversion från
http://www.zoner.com/en/buy

För egen del använder jag både Lightroom och Zoner, samt flera andra program.



Jag har svårt att hitta ett bra program för att hantera bilder. Tidigare Elements var OK men nr 11 är urusel. Omk man som jag måste tagga alla bilder mycket för att kunna hitta bland alla bilder har jag förtått att Lightroom inte är bra. Hur är ACDsee pro6 och går det använda den med Elements 11 RAW konv och redigering.
 
Jag har svårt att hitta ett bra program för att hantera bilder. Tidigare Elements var OK men nr 11 är urusel. Omk man som jag måste tagga alla bilder mycket för att kunna hitta bland alla bilder har jag förtått att Lightroom inte är bra. Hur är ACDsee pro6 och går det använda den med Elements 11 RAW konv och redigering.

Jag brukar försöka tagga alla mina bilder, och tycker det fungerar utmärkt i Lightroom - vad har du haft för problem med det?

Jag har hela CS6-paketet via Creative Cloud, men jag använder nästan bara lightroom för all min redigering (det är mest sonen som kör de andra programmen).
 
Jag brukar försöka tagga alla mina bilder, och tycker det fungerar utmärkt i Lightroom - vad har du haft för problem med det?

Jag har hela CS6-paketet via Creative Cloud, men jag använder nästan bara lightroom för all min redigering (det är mest sonen som kör de andra programmen).



Har aldrig testat Lightroom, det är en erfaren fotograf som sade att alla bilder från ett visst tillfälle hamnar i en mapp och man tex inte kan ha ett foto taggat med ex
Djur, katt, kattungar, Katt i Kåseberga.
 
"Katt i Kåseberga" är ett dåligt nyckelord. Man taggar den isåfall som Djur, Katt, Kåseberga och sen kan man sålla.
 
Har aldrig testat Lightroom, det är en erfaren fotograf som sade att alla bilder från ett visst tillfälle hamnar i en mapp och man tex inte kan ha ett foto taggat med ex
Djur, katt, kattungar, Katt i Kåseberga.

Bilderna hamnar som standard i en mapp per fotograferingsdatum, men det finns massor av möjlighet att skapa collections och tagga sina bilder med nyckelord. Den erfarna fotografen hade nog inte så bra koll på Lightroom.

Du kan ladda ner en testversion från Adobe och avgöra själv :)
 
det är en erfaren fotograf som sade

Han har säkert bättre koll på fotografering än vad han har på program för bildhantering. :)

Som sagt, prova gärna Lightroom, det borde kunna fungera för dina behov.

Lite nyfiken, vad är det som är uselt i Elements 11? Jag har inte använt det själv på länge men jag trodde att programmet stadigt förbättrats.
 
Jag fick "erbjudande" i mailen häromdan från Adobe, om PS Elements 11, för runt 500kr...

...Skulle nog testat det, om det inte vore för att jag inte använder, vare sig Windows eller Mac, just nu...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.