Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket batteripack till Canon 580EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har problem med min blixt när jag är ute på jobb. Den fungerar inte alls med uppladdningsbara batterier och när jag åker ut på jobb måste jag köpa på mig tonvis med batterier av modell "slösbatterier". Blixten fullkomligt äter upp batterierna i en hiskelig fart. Jag har testat med flera olika batterier i olika märken.

När det gäller uppladdningsbara så har jag testat både med 1800, 2300 och 2800 och de som fungerar bäst av dem är 1800. Men som sagt, de laddningsbara laddar ur redan på tåget ner till Göteborg där jag hade det senaste jobbet. Jobbigt att upptäcka att inte blixten fungerar när man kommer ut till kunden! Nu hade jag som tur var "slösbatterier" med mig så det gick bra ändå. Men jag vill ju inte behöva köpa typ 100 batterier varje gång jag är ute på jobb.

Så nu funderar jag om det kommer att göra någon skillnad om jag köper ett batteripack? Vilket ska jag köpa i sådana fall? vad tror ni om Canon Batteripack CP-E4 till 580EX & 580EX II? Det kostar 1799:- på Japan foto och 499:- på fotofyndet (undrar varför det är så billigt där??)

Någon som kan råda mig?

Bee

Det är något som inte stämmer med antingen din blixt eller dina batterier! Jag har alltid kört med uppladdningsbara batterier till min 580EXII och de håller en halv evighet.

Du måste kolla så din laddare verkligen laddar batterierna ordentligt. Försök att mäta spänningen på batterierna, ett i taget, efter det att din laddare säger att den är klar med laddningen. Har du en riktigt laddare som orkar dra igång laddningen på batterierna? Om laddaren är för klen så är det inte säkert att den ens klarar att påbörja laddningen. Om det är så som du skriver att det är de minsta batterierna som funkar bäst så undrar jag om de större verkligen har fått någon ström i sig...

Förlåt att jag inte svarade på din fråga, men det är ju bättre om du lyckas lösa ursprungsfelet.

/ Kalle

Håller med föregående. Jag bytte till en "bra" laddare där varje enskilt batteri övervakas och inte parvis som min gamla laddare hade. Gör stor skillnad eftersom om ett batteri är kasst, då laddas inte batteri 2. Jag fick slänga 2 batterier bland mina uppsättningar och nu fungerar det väldigt väl. Sitter tyvärr inte vid min egen burk, men jag kan återkomma med bättre uppgifter när jag är på rätt plats.

Externt batteripack. Jag har köpt originalpacket och är mycket nöjd men om du har två blixtar så finns ett annat paket som kan driva två blixtar - Cononmark. Jag köpte mitt från Scandinavian Photo. Kostar 2 500.- Passar perfekt när jag sätter 2 st blixtar i ett paraply. Jobbar jag däremot med blixten på huset, då är originalpacket bättre.

http://www.scandinavianphoto.se/pro...-lithium-foer-kamerablixtar-eller-dl4-0-ge5-0

Energizer 2450mAh med originalladdare (OBS, ej snabbladdare). Står sig verkligen sjukt länge.
Även Verbatim har jag mycket goda erfarenheter av.

Denna laddaren skulle vara väldigt bra enligt en tråd som nu bör vara omkring 4 - 6 månader.

MH-C9000 kostar 396:- exkl. moms.

Shine Data AB

Denna laddaren skulle vara väldigt bra enligt en tråd som nu bör vara omkring 4 - 6 månader.

MH-C9000 kostar 396:- exkl. moms.

Shine Data AB

Tack för hjälpen, men det verkar som om Shine Data är ett it-företag som säljer tjänster och inte batterier. Det fanns ett annat som heter Charge-IT men där var den slut i lager ;( Priset hade gått upp till 595:- Hittade den på Scandinavia photo också men där kostar den 695:-

Bee

Tycker också att CP-E4 fungerar bra. Använder en sån om jag ska blixtra mycket och/eller med kraftigt effektuttag per blixt. Som i den här bilden.
Men min erfarenhet av laddbara är också att de fungerar utmärkt. Även om man nöjer sig med sådana som det står IKEA på. De finns förresten tillsammans med en laddare som fungerar bra, trots sin enkelhet. Sorterar ut batterier som gjort sitt gör den också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar