Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket av följande passar bäst med Nikon Z 2x-teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar vilket av dessa två objektiv som passar bäst till en 2x Z-teleconverter?
Z100 - 400mm eller Z800mm

- - -
Finns det bildexempel med 2x teleconverter på 100-400mm (200-800mm) samt 800mm (1600mm) ?

- - -
Z800mm är ju mer än dubbelt så dyrt om Z100-400mm dessutom och man får lägre F-värde på 100-400mm än med 800mm i kombination med 2x-teleconverter.

- - -
Exempel på avlägsna fotoobjekt:
* Flygplan
* Djur
* Månen
* T.ex. byggnader eller andra objekt man ser på långt avstånd från ett utkiksberg.

- - -
MVH at1981 !!
 
Hej!

Jag undrar vilket av dessa två objektiv som passar bäst till en 2x Z-teleconverter?
Z100 - 400mm eller Z800mm

- - -
Finns det bildexempel med 2x teleconverter på 100-400mm (200-800mm) samt 800mm (1600mm) ?

- - -
Z800mm är ju mer än dubbelt så dyrt om Z100-400mm dessutom och man får lägre F-värde på 100-400mm än med 800mm i kombination med 2x-teleconverter.

- - -
Exempel på avlägsna fotoobjekt:
* Flygplan
* Djur
* Månen
* T.ex. byggnader eller andra objekt man ser på långt avstånd från ett utkiksberg.

- - -
MVH at1981 !!
Generellt sett brukar man inte rekommendera zoomobjektiv i kombination med teleconverters, men Z-serien kanske är ett undantag från den regeln !? Har du de ekonomiska musklerna är väl 800 mm att rekommendera, alt bägge två gluggarna 😲. De har ju olika användningsområden, s a s. Sedan brukar en 2X telekonverter påverka bildkvalitén påtagligt, därför brukar man rekommendera att man nöjer sig med en 1,4X teleconverter, men återigen, kanske Z-serien utgör ett undantag i det fallet, (också).

Om jag gick i tankarna att välja mellan 100-400 mm och 800 mm för det tilltänkta användningsområdet (som du nämner ovan) då hade jag nog gått på 800 mm i kombination med en 1,4 X telekonverter.
 
Borde finnas testdata på nätet någonstans, med och utan TC. När/om jag köper ett Z tele så blir det med stor sannolikt 400/4,5 då troligen med TC1,4 men den kan nog fungera med 2,0 också.
 
Om man främst vill åt de längre brännvidderna som det låter som här har TS inge. Större nytta av de kortare brännvidderna som zoomen erbjuder så jag skulle föreslå Z800 (men tänk på att 800mm är ganska begränsande) eller Z400 med TC. Då har man även 400mm och med TC 560 och 800mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.