Annons

Vilken vita färg i studion?

Produkter
(logga in för att koppla)

m1ri1

Aktiv medlem
Hej!

Är på gång att få en ny studio i en gammal spilta som ska målas vit men vilken vit är bäst? Är det kritvitt 0000 eller ska man ha en bruten typ 0502Y? Matt eller blank?
Jag fotar mest barnporträtt och tänker mig att ena väggen ibland ska funka som bakgrund, har fonder och tyger jag kan ha annars, så jag vill ha vitt. Överallt. Väggar, tak... golvet blir ljus ask eller nått plankgolv om ni inte tycker nåt annat? Mest för att jag kommer att ha barnen sittandes på ett snyggt golv ibland :)

Tips?

Maria

Om vi ser till bilderna har det nog inte så stor betydelse, du kan ju alltid justera vitbalansen till passande värme i efterhand. Ser vi till personerna som ska vistas i rummet så känns nog en bruten vit mindre som tandläkarmottagning.

En tanke som slär mig är dock att om du har allt vitt kommer ljuset från dina ljuskällor att spridas hej vilt i rummet som blir som ett jättelikt fototält och du kommer att få svårt att variera din ljussättning speciellt om rummet skulle råka vara litet.

Om vi ser till bilderna har det nog inte så stor betydelse, du kan ju alltid justera vitbalansen till passande värme i efterhand. Ser vi till personerna som ska vistas i rummet så känns nog en bruten vit mindre som tandläkarmottagning.

En tanke som slär mig är dock att om du har allt vitt kommer ljuset från dina ljuskällor att spridas hej vilt i rummet som blir som ett jättelikt fototält och du kommer att få svårt att variera din ljussättning speciellt om rummet skulle råka vara litet.

Tack! Jag kommer att sätta upp vajrar för att hänga tyg på så att jag kan reglera ljuset mer :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar