Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken/vilka lampor för film

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Jag håller på att lära mig rörlig bild och ska beställa utrustning för det här. Grunden kommer vara en Sony A7 III med ett par f2,8-zoomobjektiv från Tamron. Det har varit en hel vetenskap att sätta sig in in ljudet och nu håller jag på att försöka ta beslut om vad jag ska köpa för lampa/lampor.
Jag har tillgång till stora lampor i vår studio, så det jag behöver är något som är hyfsat portabelt som jag kan ha "på fältet". Vad tror ni om ett par sådana här? Om det är bra lampor – vilka stativ ska jag köpa till dessa. I produkttexten står det "Tiltbart stativfäste för belysningsstativ (eller riggar och tillbehör med 16mm fäste)", men när jag läser specen för olika belysningsstativ så beskrivs fästet t.ex. så här: "3/8 ''gänga och det levereras med med löstagbar 1/4'' gängadapter". Jag förstår inte :D

"Tiltbart stativfäste för belysningsstativ (eller riggar och tillbehör med 16mm fäste)", men när jag läser specen för olika belysningsstativ så beskrivs fästet t.ex. så här: "3/8 ''gänga och det levereras med med löstagbar 1/4'' gängadapter". Jag förstår inte :D
!6 mm fäste är det fäste som används med studioblixtar. 3/8" gänga är den stora stativgängan som med en adapter (bussning) kan minskas ner till lilla stativgängan, den som vanligen sitter i toppen på stativkulleder för kameror

Jag har tänkt köpa typ en sådan här för att kunna fästa en zoom H5 med shotgun-mic i blixtskon på kameran. Är det typ en sådan jag behöver köpa till stativet om jag t.ex. köper det här stativet? Står ju inget mm-värde på gängan, men det är kanske standard?
Det ser ut som en standard 1/4" stativgänga på kulleden, dvs 6,35mm i diameter. I botten sitter det en adapter som är av isolerande material (cold shoe) och som kan sättas i blixtskon på kameran utan problem med elektronik mm. Däremot kan vikten på det du lastar på vara en begränsande faktor.
Adaptern i botten på kulleden kan tydligen skruvas bort, Gängan i botten verkar vara en invändig 3/8" som kan förses med en adapter (bussning) så den blir 1/4".
Den stora stativgängan 3/8" är 9,5 mm i diameter.

Kulleden passar inte på det stativ som du länkar till. I toppen på det sitter det en s.k. spigot som har ytterdiametern ca 16 mm och är försedd med en midja. Den är avsedd för studioblixtar och den lysdiodpanelen som du intresserat dej för borde passa på den med hjälp av den adapter som medföljer. Den adaptern är ledbar så du behöver inte kulleden mellan stativet och panelen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar