Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Vidvinkelzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

srojoh

Aktiv medlem
Jag undrar vilken Vidvinkelzoom jag skall välja?
Tittat på Sonys DT 11-18 och Digmas båda 10-20 o 12-24.
Sigmas har ju fått mkt bättre kritik äb 10-20 objektivet. Spec. betr skärpa o detaljreikedom. Men priset avskräcker. Man kan få ett 10-20 mm på Elgiganten för 3900 kr. Medan ett 12-24 går lös på 8400 på Cyberphoyo.
Ni som vet. Märker man skärpeförlusten så mkt på det billigare objektivet, eller räcker det att köpa detta.

Jag använder Sigma 10-20 på min Pentax och jag har bara gott at säga om det.
Bra skärpa utom just i yttersta hörnen, något som är svårt att undvika i denna typ av objektiv. Dessutom är det väldigt välbyggt.
Ett väldigt roligt objektiv som jag kan rekommendera.

Jag undrar vilken Vidvinkelzoom jag skall välja?
Tittat på Sonys DT 11-18 och Digmas båda 10-20 o 12-24.
Sigmas har ju fått mkt bättre kritik äb 10-20 objektivet. Spec. betr skärpa o detaljreikedom. Men priset avskräcker. Man kan få ett 10-20 mm på Elgiganten för 3900 kr. Medan ett 12-24 går lös på 8400 på Cyberphoyo.
Ni som vet. Märker man skärpeförlusten så mkt på det billigare objektivet, eller räcker det att köpa detta.

vet inte om du vet det men: sigma 12-24 funkar på FF, det gör inte sigma 10-20...
så mkt av extrakostnaden för 12-24 är möjligheten att använda på ff

Har du en kroppad kamera är det mkt roligare med 10 mm än 12 mm, bättre att byta senare om du senare köper en fullformatskamera. Jag har haft flera Sigma 10-20 och tycker de är helt ok, riktigt roligt objektiv.

Ja jag har en Sony 350. Kanske jag skulle börja med en 10-20 ändå, så får jag satsa på ngt annat senare. Kanske man inte märker så mkt på bilder ändå, som man lägger ut på sin hemsida. Dvs..inte drar upp dem för mycket. Fast jag gjorde en förstoring på 100x60 cm av en bild som är tagen ac mitt kitobjektiv Sony DT 18-70( som inte anses vara av de bästa objektiven) och fick en mkt fin bild ändå.

OK! Lite svårt att hitta just själva recentionenrna. Synd att de inte finns på engelska.

Driver Du med oss?

Sajten är på engelska och alla recensionerna därmed på enegelska - hittas enklast genom att dubbelklicka på bilderna på resp. objektiv i resp. sektion; Fixed lenses, Macro lenses och Zoom lenses.

Jag har precis köpt ett sigma 10-20 f3.5. Har läst recensioner och sånt och sigma objektiven har fått bra betyg. Speciellt med tanke på det låga priset. Hittade ett f3.5 till samma pris som en med f4.5 så jag slog till. Om det inte är bråttom så kan jag berätta lite mer när jag provat det.

vidvinkelzoom

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Men jag har köpt Sigman 10-20/ så jag är så nöjd.

Ja, nu har du ju redan köpt, det var väl bra gjort :)

men om någon annan undrar så kommer här ett tillägg...

Jag hade en sigma 12-24 på APS-C men sålde den eftersom den blev onödig på en liten sensor. 10-20 är bättre på APS-C.
Går inte att sätta filter på 12-24 i heller vilket är dumt, eftersom den annars är som gjord för landskap.
Bästa bländaren för 12-24 är typ 16 vilket inte jag kollade upp innan jag köpte den. Detta gör den ganska svåranvänd (om man inte uteslutande kör med stativ). Dessutom inte HSM för oss med Sony...
Med absolut rätt förhållande så blir det dock underbara bilder som slår det mesta. Den e roligare på FF.
För mig slutade det med en 10/2,8 men jag e sugen på den nya 10-20 med HSM också.

Mvh
Björn

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto