Annons

Vilken vidvinkelzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

tinus

Medlem
Hej!

Står just nu och väger mellan följande objektiv och vill få synpunkter på dessa:
AF Nikkor 18-35 f/3.5-4.5D IF ED
Sigma EX 17-35 f/2.8-4.0 DG
Tokina AT-X 20-35 f/2.8

Sigmaobjektivet och Nikonobjektivet kostar ungefär lika mycket (7000:), men Sigmaoptiken är ljusstarkare. Tokinan är cirka 1500 kronor billigare, och är också ljusstarkast av de tre.

Ska jag satsa på Nikonoptiken, trots att den är ljussvagast? Eller ska jag köpa Tokinan, som är billigast OCH ljusstarkast?
 
På fotomässan i jkpg testade jag 18-35 och 17-35 från Nikon.
Jag insåg att jag aldrig kommer bli nöjd med 18-35'ans ljusstyrka.

Försök att hitta den äldre 20-35/2,8 beg. De säljs några få beg. om året även om de inte är många, D-varianten finns från 6500 kr i bra skick i Sverige.
På Tyska e-bay, http://www.ebay.de/ kan du nog hitta fler exemplar till ett bättre pris.
 
Nikons 18-35:a har gott rykte. Fick mycket bra omdömme i FOTO. Jag skulle köpt den eller Nikons 20-35/2,8.
 
Sigmas 17-35 har fått minst lika bra betyg som Nikons 18-35:a och är ju dessutom lite ljusstarkare. Finns dessutom nu till bra pris på Björns foto & Video, 4995 tror jag.
 
Nikons 20-35 f/2.8 har fått sämre omdöme är 18-35an. Känner du att sökaren fortfarande är behaglig att jobba med så anser jag att ljusstyrkan är av marginell betydelse just i detta fall. Har testat Sigmas 20 f1.8 och fick en massa kul idéer om närbilder med extremt kort skärpedjup, men tycker inte att dom bilderna blev så värst kul. Vidvinkel och kort skärpedjup blev ingen kul effekt, det funkar helt enkelt bättre att jobba med hyperfokalavstånd med den bildvinkeln. Alltså kommer du att ha marginel "nytta" av en hög ljusstyrka eftersom du kommer att blända ner i alla fall.

Anser du att en sökare på f3.5-4.5 är för mörk att jobba med, välj en ljusstarkare, annars välj en glugg med bra optiska egenskaper. Jag har Nik 18-35an och är mycket nöjd med de bilder jag tar med den, f.ö.

/Petsan
 
fast det är ju rätt skönt att slippa rörelseoskärpa och skakningsoskärpa... (drömmer om Canon EF 24/1,4 L)

Jag har haft ett Canon 20-35/3,5-4,5 men var ofta så irriterad å den låga ljusstyrkan vid 35mm att jag skaffade en 35/2 och använde zoomen mest som en fast 20:a. Men jag plåtar ju reportage och inte så mycket natur. Behovet av ljusstyrka beror mycket på vad man plåtar.
 
Hej Martin!

Såg i tidningen Practical Photography att dom testar vidvinkel objektiv där.

Tokina 19-35mm f/3.5-4.5 score:87%
Tamron 19-35mm f/3.5-4.5 score:88%
Sigma 20mm f/1.8 EX DG score:87%
//Pentax 20-35mm f/4 acore:87%
Nikon 18-35mm f/3.5-4.5 score:87%
Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG score:90%
Sigma 20-40mm f/2.8 EX DG score:88%

Detta fans med i april numret, resultaten bygger inte enbart på bild kvalitet. Om du skyndar dig så finns den nog kvar ute i butikerna så kan du kolla själv.

//Mvh Ante
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.