Annons

Vilken vidvinkel till Canon 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Djous

Ny medlem
Vill köpa ett vidvinkelobjektiv t min Canon EOS (450D) men velar mellan Canon 10-22/3.5, Sigma 10-20/3.5 och Tokina 11-16/2.8. Vad ska jag välja? Jag vill ha det främst till landskapsbilder.

Jag har idag standardgluggen (18-55) samt 75-300 och 50/1.4. Sedan jag köpte min fasta 50 mm så sitter den på nästan jämt och jag gillar verkligen det korta skärpedjupet (speciellt då jag fotar mkt porträtt). Jag har möjlighet att köpa objetivet i USA där priserna är någon/några tusenlappar lägre men jag måste bestämma mig fort. Please help!
/Josefin
 
Alla gör nog jobbet. Jag skulle välja Canon för att den är bra, har störst omfång och är lättast att korrigera distorsion i DPP ...eller Tokina för bästa skärpa och ljusstyrka. Ser inte vad Sigman tillför i sammanhanget. Tror att Tokinan är bästa deal i USA av de tre.
 
Ok, tack för snabbt svar! Det är som du säger betydligt mkt bättre pris på Tokinan, så då "vågar" jag satsa på den kanske... Jag var lite osäker på om den funkade helt ok på min Canon EOS men det gör den alltså?
/Josefin
 
Jag har haft Sigma 10-20 4-5.6 och nu har jag Canon 10-22. Båda funkar jättebra till landskap (och interiöerer).
Jag tycker dom är likvärdiga i skärpa, i synnerhet om man bländar ner ett par steg. Sigman ger en aaaning mer CA.
Sigman är alldeles utmärkt och dyker ofta upp begagnde i annonser till ett billigt pris ca 3500:- brukar dom ligga på. Rekommenderas.
 
Sigma brukar inte vara så förmånligt att köpa i USA, Sigma 10-20/3,5 har kostat 5290 kr hela sommaren på Rajala, även om de nu höjt priset. Köp Canon om du handlar i USA, annars nya Sigman 8-16 som är outstanding.
 
Ok, tack för snabbt svar! Det är som du säger betydligt mkt bättre pris på Tokinan, så då "vågar" jag satsa på den kanske... Jag var lite osäker på om den funkade helt ok på min Canon EOS men det gör den alltså?
/Josefin

Tokina 11-16 fungerar garanterat mycket bra på din kamera, det är en bra affär att köpa i USA. Du kan sälja den i Sverige och få tillbaka alla pengar. Du tjänar mindre på att köpa EF-S 10-22 i USA men dock och den har också ett bra andrahandsvärde i Sverige. Många köper hellre Sigma i Sverige då det inte är ovanligt att vissa exemplar felfokuserar och måste reklameras/justeras. Testa noga i butik! Sigma 8-16 är kanske mest uppseendeväckande/spännande då den är galet vidvinklig och dessutom mycket skarp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.