Annons

Vilken videokamera för dokumentation av fotoresor?

Produkter
(logga in för att koppla)

4b501u73

Aktiv medlem
Hej!

Funderar över att skaffa en kompletterande videokamera att ha med när jag vandrar och fotar. Vad jag tänkt använda den till är främst time lapse och att ha uppsatt i miljön som jag vandrar i för att då få sekvenser där jag traskar förbi.
Gopro har jag haft förr, är det bäst att skaffa en sån igen för ovanstående eller finns det någon trevlig "vanlig" videokamera för lika mycket eller mindre pengar som skulle funka bra?

Någon speciell funktion eller egenskap man ska hålla utkik efter?

Mvh Erik

Hej!

Funderar över att skaffa en kompletterande videokamera att ha med när jag vandrar och fotar. Vad jag tänkt använda den till är främst time lapse och att ha uppsatt i miljön som jag vandrar i för att då få sekvenser där jag traskar förbi.
Gopro har jag haft förr, är det bäst att skaffa en sån igen för ovanstående eller finns det någon trevlig "vanlig" videokamera för lika mycket eller mindre pengar som skulle funka bra?

Någon speciell funktion eller egenskap man ska hålla utkik efter?

Kan du inte rigga en mobil som filmar? En beg iphone typ 4S kan du få billigt, och den kan skapa timelapse med två knapptryck.

Mvh Erik

Videokameror, om man bortser från actionkameror är inte vidare lämpade för timelapse. Vad har du för krav på storlek, pris, prestanda? Kommer du filma i dåligt ljus eller mest dagtid ute?
Vad är det hos Gopron du saknar tror du?

Det finns ju två olika metoder för att uppnå timelapse-material, antingen genom att filma en händelse som man sedan spelar upp snabbare eller genom att ta en massa bilder som man sätter ihop till en timelapse.
Det var det första alternativet jag funderade över, eftersom jag inte är så sugen på att lägga till 1000 exponeringar/gång på min 750 så fort jag vill testa att göra en timelapse. Dessutom skulle det ockupera min kamera så att jag inte kan ta bilder "som vanligt" under tiden som den står där och tuggar.
Timelapse med actionkameror sker väl genom att den tar bilder snarare än filmar?
Det kanske inte är så dumt ändå, en sån kamera är liten, tålig och kan användas till massor av saker.

Angående förutsättningarna så ser jag framför mig klassiska scener med solupp- & nedgång, alltså en del i dåligt ljus.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto