Annons

Vilken utrustning till porträttfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amanda97

Ny medlem
Hello!
Jag tänkte börja att satsa på porträttfotografering, alltså lära mig mer om det och börja öva mer på att fota porträtt. Men har en fråga. Vad skulle ni rekommendera mig att skaffa för (canon)kamera? Har funderat på en Canon Eos 70d men vill höra vad ni tycker för kamera.
Så undrar jag också vilket objektiv nu skulle rekommendera till porträttfoto?
Så svara gärna både vilken kamera och vilket objektiv till det som ni skulle rekommendera. Vill att det ska vara en man inte bara ska börja med utan en som man kan ha om man skulle jobba med porträttfotografering i framtiden.

Tacksam för svar och hjälp!

Porträttfoto ställer inte så stora krav på utrustning. Många professionella fotografer som är inriktade på porträtt för magasin mm jobbat med normalzoom plus ett kort tele.

En Eos 70D är en kompetent modell och förutom zoomen som följer med i paket kan man komplettera med det nya objektivet EF 50/1,8 STM som kostar ca 1400 kr. Det objektivet ger hög bildkvalitet och hög ljusstyrka = kort snyggt skärpedjup utan att det blir särskilt dyrt. Vill du spara någon krona finns nya Eos 760D som är ganska lik 70D.

Ljuset är väldigt viktigt i porträttbilder. Dels att kunna utnyttja det befintliga ljuset och dels att kunna ljussätta. Till en början räcker det långt med en reflexskärm, en blixt (kan vara en billig begagnad utan automatik som ställs in manuellt (Nikon SB-24/25/26 eller 80 är bra och populära) samt ett vitt paraply.

Hade valt en 6d eller 5d III. Objektiv efter vilken brännvidd du gillar mest, ex 50mm 85mm 135mm eller kanske en 70-200 zoom. För mig finns inget som slår Canon 135mm på en 5d III😃! Tight budget så är Magnus förslag väldigt bra.

Mvh Martin

Om begagnat är ett alternativ så skulle jag satsa på fullformat som en 5dmkII eller 6d.
Objektiv skulle jag rekommendera 135mm f2,0 och ett 50mm f1.8 eller f1.4 samt om du har råd Sigmas 35mm f1.4 ART

Men som sagt det beror ju på budgeten. Hellre köpa begagnad fullformat än att lägga pengarna på en ny crop kamera. I princip kan du köpa första generationen 5d eller 1ds och canon f1.8 om du har en liten budget och har då en utrustning att skapa fantastiska porträtt bilder med.

Hello!
Jag tänkte börja att satsa på porträttfotografering, alltså lära mig mer om det och börja öva mer på att fota porträtt. Men har en fråga. Vad skulle ni rekommendera mig att skaffa för (canon)kamera? Har funderat på en Canon Eos 70d men vill höra vad ni tycker för kamera.
Så undrar jag också vilket objektiv nu skulle rekommendera till porträttfoto?
Så svara gärna både vilken kamera och vilket objektiv till det som ni skulle rekommendera. Vill att det ska vara en man inte bara ska börja med utan en som man kan ha om man skulle jobba med porträttfotografering i framtiden.

Tacksam för svar och hjälp!

Börja med ett ljusstarkt normalobjektiv. Efter ett tag märker du om du föredrar en lätt teleeffekt eller inte.

En begagnad 6D eller 5D MKII är en bra start....men du kan använda kameran du har först....
//

Du kan absolut öva på porträttfoto med din befintliga utrustning. Förmodligen är det bäst att använda ditt Sigma-tele, även om det inte är så ljusstarkt.

Sedan kan du fundera på om du vill fota med befintligt ljus eller blixt. Om du vill använda blixt kan du köpa en billig manuell blixt med ett paraply och ett stativ. Det kan fås för omkring 1500 kronor.

Om du sedan vill satsa på porträttfoto, tycker jag att 6D är bästa förslaget, eftersom du då får fullformat (kort skärpedjup och bra ISO-egenskaper för rimlig peng. Objektiv beror på hur du vill jobba men kort tele eller telezoom, med stor bländare, är väl det vanligaste.

Vill att det ska vara en man inte bara ska börja med utan en som man kan ha om man skulle jobba med porträttfotografering i framtiden.

Tycker i så fall att du definitivt ska satsa på fullformat. 6D passar utmärkt till detta.
Som objektiv till porträtt med fullformat och inte för dyr rekommenderar jag EF 85/1,8 USM

När jag började med porträtt så jobbade jag med Hasselbladare men när den digitala revolutionen kom in i studion så provade jag mig fram. Startade med Nikon eftersom jag hade Nikonsystem sen innan. Men blev aldrig vän med den lilla sensorn. Så 2005 bytte jag allt Nikon till Canon fullformat. Jobbade extremt mycket med 24-70 zoom och 70-200 zoom. Men ska du bara jobba utomhus är det inte så noga, det mesta ger bra kvalité. Inne i studio rekommenderas fullformat för att slippa ha allt för vidvinkligt för helkroppsbilder. Skummar jag igenom mitt digitala arkiv på porträtt sidan så är den vanligaste brännvidden 50-60 mm och 120-150mm bländaren ligger för det mesta på 5,6-8 inne i studion.

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar