Annons

Vilken utrustning skall jag packa?

Produkter
(logga in för att koppla)

ctjarnberg

Ny medlem
Hej!

Jag skall om en månad åka på semester till USA: Arizona, Nevada och Calfornien.
Jag har tänkt mig ta en hel del fantastiska landskapsbilder på min resa och går därför igenom min utrustning. Jag kommer att besöka Grand Canyon, Death Valley och Yosemite så motiv kommer jag inte ha brist på. Ska bara lyckas fånga dem.

Har jag missat något? Min budget är, som för de flesta andra, begränsad och mina funderingar har främst handlat om

-Canon 50/1,8 II "ett ljusstarkare objektiv vore inte fel att ha, eller?"
-diafilm "bättre när jag skall göra förstoringar till väggarna hemma?"

Tacksam för alla tips och råd.

Min packlista:

Canon EOS 30V
Canon EF 28-105mm f/4-5.6
Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super
Hoya Filter Polarisation Cirkulärt 58mm
Manfrotto 718B
Canon RC-1

Canon S70
SanDisk CompactFlash Ultra II 512Mb
Extrabatteri

Portra 160NC
Portra 400NC
 
Dia! Absolut!

Jag tycker brännvidden 24 är helt perfekt för landskap och Canon har ett väldigt bra 24/2,8 med just filterstorleken 58. Kostar en slant, men om du slinker in i en fotobutik i staterna i början på resan får du det åtskilligt billigare än här hemma. Sedan skulle du kunna sälja av det här beg för i princip vad du gav därborta och inte göra förlust. (En tanke bara)

/Svante
 
Avtonande gråfilter är inte så dumt.

Just det, diafilm! Gärna Velvia eller någon annan finkornig, lågkänslig film. Använd stativ om det blir långa slutartider.

Smidig väska/ryggsäck.Bred elastisk kamerarem, om du som jag förmodar, ska gå mycket.

Som sagt, har du råd med en fast 20-24 mm, eller vidvinkelzoom, köp det.
 
Senast ändrad:
Tack för alla tips!

Problemet med dia är att jag inte är van vid det.
Hinner förhoppningsvis med ett par rullar innan jag åker. Några grundtips?

Tanken var att jag skulle köpa ett 50/1.8 till landskapsbilderna, men jag håller med om att en mindre brännvidd låter lämpligare.

Det finns en del att välja mellan, åsikter?
20/2,8 USM
24/2,8
28/1,8 USM
 
ctjarnberg skrev:
Problemet med dia är att jag inte är van vid det.
Hinner förhoppningsvis med ett par rullar innan jag åker. Några grundtips?

Handhållen spotmätare, exponera efter högdagrar.

ctjarnberg skrev:

Tanken var att jag skulle köpa ett 50/1.8 till landskapsbilderna, men jag håller med om att en mindre brännvidd låter lämpligare.

Det finns en del att välja mellan, åsikter?
20/2,8 USM
24/2,8
28/1,8 USM

24mm är mkt trevligt för landskapsvyer..
 
ctjarnberg skrev:

Problemet med dia är att jag inte är van vid det.
Hinner förhoppningsvis med ett par rullar innan jag åker. Några grundtips?

Vissa dior kan vara lite luriga om man inte är vana vid dem. Fuji Velvia (50&100) är en riktigt tjusig naturfilm, men är också grymt kontrastrik och det kan lätt bli utfrätt resp nedmörkt i sol och skuggpartierna vid för stark sol. Om du använder Velvia är det verkligen bäst att testa innan för att bilda sig en uppfattning. Mycket säkrare val är istället Fuji Sensia eller Astia som är mer utslätande, men som naturfilmer betraktat tycker jag de kan vara lite urvattnade. Provia 100F är en skaplig kompromiss mellan de två motpolerna. Detta för att nu nämna Fuji. De andra märkena känner jag till mindre bra.

ctjarnberg skrev:
Det finns en del att välja mellan, åsikter?
20/2,8 USM
24/2,8
28/1,8 USM [/B]

Min personliga åsikt är att 20 plattar ut landskapet för mycket och får det att se intetsägande ut medan 28 ofta inte riktigt räcker till för vad man har i blickfånget. 24 däremot är enligt mig precis lagom. Fast detta hänger ju onekligen också på hur dramatisk landskapsreliefen är. Om du är osäker så kanske det säkraste valet är ett 20-35/3,5-4,5 istället, men då får du lite mindre skärpa och lite mer distortion. Hur som helst tror jag nog att du får behov av mer vidvinkel än 28.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.