Annons

Vilken upplösning bör jag ha i bildspelet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seldén/N

Aktiv medlem
Jag sitter och bygger bildspel i PSP (Pro Show Producer). Projektorn jag ska köra bildspelet i är en Canon SX6 med en upplösning på 1400x1050. Jag kör med 4:3 inställning i PSP. Bilderna jag ska använda kommer jag att göra 1400x1050, men vilken dpi ska jag ha? Alltså hur många pixlar per tum räcker det att göra för att inte tappa någon kvalité? Jag vill naturligtvis ha bästa möjliga, men det är ju ingen idé att göra bilderna i högre upplösning än vad man kan se på duken. Jag har tidigare gjort dom i 240 dpi, men misstänker att det kanske är overkill?

Tacksam för svar...

/Annette

Jag sitter och bygger bildspel i PSP (Pro Show Producer). Projektorn jag ska köra bildspelet i är en Canon SX6 med en upplösning på 1400x1050. Jag kör med 4:3 inställning i PSP. Bilderna jag ska använda kommer jag att göra 1400x1050, men vilken dpi ska jag ha? Alltså hur många pixlar per tum räcker det att göra för att inte tappa någon kvalité? Jag vill naturligtvis ha bästa möjliga, men det är ju ingen idé att göra bilderna i högre upplösning än vad man kan se på duken. Jag har tidigare gjort dom i 240 dpi, men misstänker att det kanske är overkill?

Det spelar ingen roll! Pixlar är pixlar.

Läs mer här: http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Per.

Hej och tack för snabbt svar, jag har läst länken, kanske jag är trögfattad, men du menar alltså att jag skulle kunna göra bilderna i t.ex. 30 pixlar/tum och ändå kunna köra upp bilderna på en fyrametersduk med min projektor??

Hej och tack för snabbt svar, jag har läst länken, kanske jag är trögfattad, men du menar alltså att jag skulle kunna göra bilderna i t.ex. 30 pixlar/tum och ändå kunna köra upp bilderna på en fyrametersduk med min projektor??

Precis! Din projektor struntar i dpi/ppi-värdet, den kan ju ändå ha svårt att avgöra hur stor bilden blir på duken! Jag har svårt att tänka mig att det finns någon projektor som tar hänsyn till värdet.(*)

Projektorn lägger ut alla 1400 pixlarna i bredd på den ytan den belyser, precis som vilken skärm som helst. Prova att ställa om värdet och visa bilden på din skärm, får du se!

Per.

*) Det vore rätt kul att se, i och för sig! Tänk dig att du har duken på tre meters avstånd och får en lagom bild för att fylla duken. Flytta duken sex meter bort, ställ in skärpan och du skulle fortfarande precis fylla duken! Nej, jag tror inte att vi kommer att se det så ofta.

Hmmm...jag har nämligen tidigare haft stora problem med att bildspelet "hackar" i övergångarna, jag misstänker att jag helt enkelt har haft för stora bildfiler för PSP. Datorn är en ny Mac, supersnabb 3,4GHz i7 16MB RAM, så det är inte datorns fel att det hackar.

Hmmm...jag har nämligen tidigare haft stora problem med att bildspelet "hackar" i övergångarna, jag misstänker att jag helt enkelt har haft för stora bildfiler för PSP. Datorn är en ny Mac, supersnabb 3,4GHz i7 16MB RAM, så det är inte datorns fel att det hackar.

Då är det filstorleken som är för maffig, kanske. Kör du JPEG, får du minska kvalitén. Dra ner rejält och se om det hjälper. Om det hjälper får du experimentera fram den högsta kvalitén som funkar.

Per.

Ja, jag kör JPEG, ska testa att dra ner till 72 dpi, det är en rejäl skillnad mot 240 dpi i filstorlek. Däremot tror jag inte riktigt på att minska kvalitén, kör nog med 12 ändå...

Ja, jag kör JPEG, ska testa att dra ner till 72 dpi, det är en rejäl skillnad mot 240 dpi i filstorlek. Däremot tror jag inte riktigt på att minska kvalitén, kör nog med 12 ändå...

Menar du att filstorleken ändras när du ändrar från 240dpi till 72dpi? Intressant! Vad händer om du ändrar till 1 dpi och visar bilden på skärmen?

Jag tvivlar inte på vad du skriver, jag är bara riktigt nyfiken på vad som händer i ditt program! Vilket program ändrar du i, förrsten? Är det i PSP?

Per.

Alla ändringar på bilderna gör jag i LR3

Ska kolla skillnaden på filstorleken, jag kanske har helt fel med det också...är tyvärr inte så bra på det här med data... ;-(

OK, ser att jag hade helt fel, det har ingen betydelse hur många dpi jag gör den i....däremot så spelar JPEG kavlitén in precis som du nämnde. Hur lågt ner ka n jag gå utan att riskera kvalitetsförsämring?

OK, ser att jag hade helt fel, det har ingen betydelse hur många dpi jag gör den i....däremot så spelar JPEG kavlitén in precis som du nämnde. Hur lågt ner ka n jag gå utan att riskera kvalitetsförsämring?

Jag vet inte, tyvärr. Du måste nog avgöra det själv. Har du möjlighet, så prova att göra ett bildspel med samma bild, där bara kvaliten ändras, och bestäm vad du kan acceptera.

Vi vet väl inte än om hackproblemet beror av storleken på filen, förresten? Det vara bara en gissning från min sida.

Per.

Ja, det var en gissning från min sida också, jag har antagit att bildspelet hackar p.g.a. för stora bildfiler, men det är ju inte säkert att det är så. Tack för dina svar iallafall!

/Annette

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar