Annons

Vilken typ utav stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilea

Aktiv medlem
Jag har tills nu använt mig av ett riktigt billigt lättviktarstativ. Men stöter självklart på problemet med ojämn mark och omöjliga kameravinklar pga att bl a stativhuvudet inte går att vinkla åt sidorna. Funderar på vilket stativ som då är vettigast, mest prisvärt och som man också orkar släpa med sig i naturen. De flesta jag känt på väger flera kilo alternativt kostar många tusen (kolfiber). Har man då en kamerautrustning utöver det som också väger ett antal kilon....tja...då blir inte promenaderna så långa :)

Om du trivs med ditt stativ i övrigt kan du ju alltid köpa en kulled till det, jag fattade det som att du hade ett panoramahuvud nu.

Tyngden på stativet gör att det hela står stabilare, men visst blir det jobbigt att bära...

Manfrotto gör mycket bra stativ som faktiskt inte behöver kosta skjortan. Kolla på t.ex scandinavianphoto:s hemsida, dom har skrivit lite info om varje stativ, men den "vanliga" standard manfrotton heter väl 055 och finns i lite olika utföranden och paket, ett bra stativ iaf.

Men som sagt verkar en kulled vara det viktigaste för dig, sen VILKET stativ du väljer är upp till dig. Om du vill ha lätt eller stadigt, högt eller spagatmöjlighet, eller både och? Spikfötter eller gummifötter etc etc..... Det är en hel vetenskap att välja stativ :) Mvh Micke

Ett stativ som egentligen är lite för lätt för att vara riktigt, riktigt stadigt bör man tynga ned med en påse med sten, objektiv, sand, vatten ellet så. Se till at få en vikt av 3-4 kg.

Alla stativ bör egentligen tyngas ned extra för att vara riktigt stadiga.

Jag gör det med mitt stora stativ av lantmätarmodell!

Tyngd har en viss korrelation till ett stativs stabilitet, men förklarar inte allt. Det beror även på hur välgjort ett stativ är. Det finns ganska många "leder" eller punkter som kan bidra till instabilitet tex teleskopbenens låsningar, mittpelarens låsning, huvudet, snabbplattan mfl. Med ett mindre bra konstruerat stativ som kanske har lite instabilitet i alla dessa punkter blir i slutändan ett mycket instabilt stativ hur tungt det än må vara.

/Erik

Manfrotto's lättviktare

Hegthorns har 441:an för 2750 spänn!!(Scandinavian Photo tar 3795 spänn?!)
Tycker jag är ett kap. Väldigt gedigert och lätt att jobba med. Har MG460 huvud som är rejält, men lätt(Magnesium) och lätt att manövrera....Trevliga gummiknoppar att vrida på och vattenpass i både huvud och stativ.

Som sagt, bara att hänga lite vikt på så blir det stadigt. Fotoryggan t.ex.

Ha det!!:)

Tackar för era synpunkter!

Har kollat runt här och var och kan nog konstatera att något av Manfrottostativen får det bli, antagligen med kulled. Nu gäller det bara att spana in vårerbjudandena ;-)

Själv investerade jag i ett Manfrotto 190 NAT2 med en 308RC kula.. 1495:- hos scandinavianphoto.

Du kan ju förvisso få jubileumsmodellen (055) för 1600:- . Men jag blev övertalad till att köpa kulled istället. Därför valde jag bort jubileumsmodellen (som har ett 141RC). Jag valde 190:an (som är 055:ans lillebror) för att det väger 0,6 kg mindre och ändå blir högt.

Helnöjd blev jag, och kombinationen väger 2.3 kg, inte så farligt och lätt att bära med den medföljande remmen.

Jeppe skrev:
Själv investerade jag i ett Manfrotto 190 NAT2 med en 308RC kula.. 1495:- hos scandinavianphoto.

Du kan ju förvisso få jubileumsmodellen (055) för 1600:- . Men jag blev övertalad till att köpa kulled istället. Därför valde jag bort jubileumsmodellen (som har ett 141RC). Jag valde 190:an (som är 055:ans lillebror) för att det väger 0,6 kg mindre och ändå blir högt.

Helnöjd blev jag, och kombinationen väger 2.3 kg, inte så farligt och lätt att bära med den medföljande remmen.

Precis samma kombination har jag tittat på, blev lite osäker på vilken påfrestning kulleden pallade. Bara kamerahuset väger 1 kg sen ska objektivet med tillbehör på också.

Finns ju kraftigare kulleder... som 469:an.. 13kg... ;). Ska man använda supertelen eller så, då är nog ett huvud att föredra..det blir ju ganska mycket mer stabilt.

Jeppe skrev:

Hu sitter den där remmen? Själv har jag ett vanligt 190DB. Jag har kommit fram till att jag behöver en rem men jag kan inte räkna ut var man skulle fästa den. Mitt stativ har bara den där lilla ringen för att fästa en tyngd...

Jag köpte nyligen ett 055SSB(muddar och spikfötter) med ett 308RC huvud för drygt 1600. Fast det priset får jag som trogen kund. Kombinationen fanns egentligen inte heller utan de splittade ett annat paket. Normalt får man köpa var del för sig utan kombinationspris.

Fast jag hade fått för mig att 308:an klarade sex kilos belastning, men jag kan ha fel. Ska titta när jag kommer hem.

Ha det.

Mvh
Maverick

LeadHead skrev:

Hu sitter den där remmen? Själv har jag ett vanligt 190DB. Jag har kommit fram till att jag behöver en rem men jag kan inte räkna ut var man skulle fästa den. Mitt stativ har bara den där lilla ringen för att fästa en tyngd...

Precis där ja...(alltså ringen vid stativhuvudinfästningen)... på remmen sitter en kabinhake, modell plast och en fjädrande låsning. Blir riktigt bra att ha selen där i den öglan. Stativet hänger lagom på sidan i höjd med höften/låret.

Hmm... Det där låter ju lite sladdrigt... :(

Jag har lekt med tanken på att sätta någon typ av rem i dels den ringen och dels i hålet nere i pelare där knoppen för det där extra "spagathuvudfästet" sitter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar