Annons

Vilken typ av oskärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,
Använde idag, egentligen för första gången min nya Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG Macro och blev fundersam över skärpan. Jag tycker det är oskarpt! Frågan är om det är skit bakom spakarna, fel på objektivet eller om jag inte kan förvönta mig bätttre resultat än såhär av ett såpass billigt objektiv. Jag har laddat upp bilden, tagen i bästa jpg, helt obearbetad, på

http://pron3.ath.cx/uploads/_MG_0596.JPG

Exif-data är:

300 mm
ISO 800
1/1000 sek
F-stop 5,6
Aperturvärde 5,0 (vad innebär F-stop respektive Aperturvärde?)

Kameran är en Canon 350D

Kan nån vänlig själ titta på bilden och avgöra vad oskärpan beror på?

Förresten... provade med USM i PS nu och det blev ju nåt helt annat :)

Äsch... jag skapar tråden i alla fall... :)

//Anders

Tänkte säga det att du skulle prova USM. :D

Men jag kan åtminstone svara på din fråga om vad det är för skillnad på F-stop och aperturvärde. Jo, F-stop är vilken bländare du har använt när bilden togs och aperturvärde är den största möjliga bländare du kan använda...Vilket jag ser inte stämmer då ditt objektiv är 4-5,6 vilket innebär bländare 5,6 på 300mm, kan exifen ha fel? Eller är det jag? :p

Förövrigt så skulle det kunna vara skakningsoskärpa om du är väldigt darrhänt. :p

Edit: Snygg bild föresten!

Jag tycker det ser normalt ut för objektivetypen. De där 7x-300-zoomarna är aldrig riktigt hundra i 300-läget. Tyvärr brukar inte heller nedbländning alltid hjälpa.

Tycker skärpan ser helt ok ut! Lite usm och kontrast så är väl det inga fel alls?

Man ska nog inte förvänta sig den där superskärpan som från 300mm objektiven i 20kkr klassen...

Jag var nog lite nojjig :)
När jag lägger på USM tycker jag det ser rätt ok ut!
Tack för synpunkterna!
//Anders

Börja fota i rawformat istället för jpg, gör sedan slutbehandlingen i en lämlig rawhanterare och du kommer troligen bli nöjdare med resultatet.

kent.

Även om det är som Jim skriver så handlar skärpa inte bara om upplösning utan om intrycket av skärpa och det kan skapas genom att arbeta med kontrasten i bilden, färgmättnaden, skärpa vs oskärpa, etc.

Bilagor

• _mg_0596_fix_fs.jpg
    _mg_0596_fix_fs.jpg
    94.3 KB · Visningar: 544
Jo, jag ska det, men jag har inte hunnit sätta mig in i hanteringen ännu. Lämplig rawhanterare? Är det t ex ZoomBrowser EX, eller är det nåt annat program?
Bara så att jag vet var jag ska börja...
//Anders

WFS) (Graylingman skrev:
Jo, jag ska det, men jag har inte hunnit sätta mig in i hanteringen ännu. Lämplig rawhanterare? Är det t ex ZoomBrowser EX, eller är det nåt annat program?
Bara så att jag vet var jag ska börja...
//Anders
Zoombrowser vet jag inget om men Rawshooter är enkelt & snabbarbetat & ger bra resultat. Dra hem RS Essentials gratis från www.pixmantec.com & testa, jämför det med ZB så ser du ju...

//Larsa

jimh skrev:
De där 7x-300-zoomarna är aldrig riktigt hundra i 300-läget.
Nä, de är förstås trehundra.

Jag tycker det ser helt ok ut. Men du har ju i princip största bländare, så lite skarpare kan det nog bli om du bländar ner till 6 eller så, bara det inte blir så långa tider att du får rörelseoskärpa istället.

WFS) (Graylingman skrev:
Ok, har dragit hem det. Får ut och fota lite i morgon både i jpg och raw och sen testa.
Tack för hjälpen!
//A

Så, nu har jag testat på några bilder i alla fall. Fråga mig inte vad jag gör bara.... det vet jag inte :)

Stötte på ett litet problem i Rawshooter essentials. Fotade i Adobe RGB, processade bilderna och sparade som TIF. Problemet är bara att färgrymden då blir sRGB. Antar att det går att ställa in nånstans men jag hittar det inte. Någon?

//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar