Annons

Vilken typ av objektiv ska man välja???

Produkter
(logga in för att koppla)

MrPimp

Ny medlem
Tjena är ute efter ett nytt objektiv till min Canon 400.
Idag har jag standard objektivet som följer med (18-55), samt ett Zoom 100-300.
Är lite inne på att köpa ett vidvinkel eller om man skulle köpa ett liknande objektiv som man har fast bättre??
Gillar bla att ta naturbilder.
Köper gärna ett begagnat och helst inte över 3000:-

Tjena är ute efter ett nytt objektiv till min Canon 400.
Idag har jag standard objektivet som följer med (18-55), samt ett Zoom 100-300.
Är lite inne på att köpa ett vidvinkel eller om man skulle köpa ett liknande objektiv som man har fast bättre??
Gillar bla att ta naturbilder.
Köper gärna ett begagnat och helst inte över 3000:-

Liten tanke är ju att utöka din objektivsammling med ett litet fast och ljusstarkt objektiv. Cannon 50 1,8 går lös för 1200kr nypris. Har plastigt utseende o känsla men ger otroligt bra bilder. De har räddat mig många gånger när ja velat ta bilder i lite sämre ljus. I och med den stora bländaröppningen går de ju även få fina porträttbilder.

Hej!

Jag tänker tipsa dig om en bra vidvinkelzoom för ett rimligt pris som jag har haft i min ägo.; Sigma 17-70mm bländare 2.8-4.5 om jag inte minns fel. Skarpt och prisvärt. Jag köpte mitt för runt 3000:- men det har säkert förändrats nu.

Kika på det och känn efter själv.

Jesper

På vidvinkelsidan (om man vill ha mindre än 17mm på sin 400D) och med ca 3000:- så är nog enda alternativet ett beg. Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF nypris 4795:-. Inte bäst men ett OK budget alternativ.

Vill man lägga mer och ha ett som är riktigt bra optiskt Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX nypris 6995:-.

Byta ut Normalzoomen 18-55 till nåt bättre.
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) 4395:- Kommer även med bildstabilisering för ytterligare 600:-. Skarpt och bra men kanske lite kort i zoomomfånget.
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC IF Macro 3345:- Lite större zoom omfång och lägre pris. Inte lika bra optiskt som Tamron dock.
Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM med bildstabilisering 3195:-
Även Tokina kommer med en i detta zoomomfång dock dyrare...

Något bättre än ditt 100-300 för dina pengar känner inte jag till...

Så andra alternativ kan ju vara att komplettera med ett fast objektiv.
Antingen snorbilliga Canon 50/1,8 som nån annan tipsat om eller kanske 85/1,8 4195:-.

Macro objektiv för 1:1.
Sigma EX 50/2,8 DG Macro 3199:- Lite kort närgräns för insekter...
Eller kanske Tamron 90/2,8 4585:- Populär, skarp och fin boké.

Problemet är att veta vad du vill och vad du menar med natur foto och om det är nåt du saknar när du är ute. Är det så att du upplever bildvinkeln för snäv när du fotograferar landskap ska du nog fundera på en vidvinkelzoom.
Vill du ha mer tele dvs att du upplever att du inte kommer fåglar eller andra djur nära nog med din 100-300 zoom är det värre. Mer tele till bra kvalité kostar en hel del mer än 3000:-
Tycker du att din 18-55 inte ger tillräckligt skarpa bilder men att zoom-omfånget är bra så finns det alternativ.
Tycker du macro fotografering av blommr/insekter osv verkar kul så är ett makroobjektiv kanske nåt att fundera på. Alternativen ovan är anpassade efter vad du var intresserad av att lägga. Kan du tänka dig att lägga lite till så finna fler alternativ.

Det är bara du som vet vad du behöver/vill ha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar