Annons

Vilken typ av bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, det är klart att det är idé att använda ett avtonat gråfilter. Det tycker i alla fall jag. På mina senaste resor då jag har tagit en del landskaps- och stadsbilder har jag använt ett sådant filter rätt flitigt. På så sätt kan jag få relativt bra detaljrikedom i himlen (moln, blåhet osv) samtidigt som förgrunden inte blir underexponerad. För tillfället har jag ett avtonat gråfilter som släpper genom hälften av ljuset (dvs ett bländarsteg) på den grå halvan, jag överväger skarpt att även köpa mig ett filter till som släpper genom en fjärdedel av ljuset i den grå halvan.

På senare tid har jag använt det filtret mer än min circulära polfilter.

Jag har inga exempel där jag fotat både med och utan, men jag kan lägga upp något ikväll som är fotat med avtonat gråfilter. (Dvs, om min internetleverantör har fått ordning på sitt nät...)

/Johan
 
Ahh... Riktigt bra bild..
Dock efterbehandlad om jag fattade det rätt?

Men vad har filtret för effekt vid t.ex porträtt fotografering?
 
Absolut! Nu får jag väl lite på tafsen här, men det börjar bli riktigt bra i efterhand i datorn.

Här är ett exempel där himlen blivit utfrätt annars (avtonat använt vid exponeringstillfället)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/837325.htm

Enda problemet där är att toppen på klippan blir underexponerad vilket blir brusigt om man drar upp vid redigering, så det ultimata är ju att köra med stativ och flera exponeringar i alla fall om man är ute och plåtar enbart natur. Men i stan och dylikt är det ju en annan sak. Fint foto för övrigt!
 
Här är ett exempel med ett 2 steg soft...
Skall du använda ND filter så skall det vara rektangulära filter som passar till Cokins "P" fattning

/kent

 

Bilagor

  • _DSC0370.jpg
    _DSC0370.jpg
    21 KB · Visningar: 135
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.