Annons

Vilken TS-optik???

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag har länge sneglat på Canons fina TS-objektiv (24/3,5, 45/2,8, 90/2,8). Nu när priserna sänkts från ca 19500 till 12500 så sneglar jag inte, jag dreglar!!! Frågan är bara: vilket objektiv har jag mest nytta av som naturfotograf??? Jag kommer nog att använda tiltfunktionen oftare än shiftfunktionen. Shiftfunktionen är väl mest användbar på 24:at. Jag inser att alla tre objektiven skulle vara guld att ha men jag är glad om jag får råd med ett! Vilket tror ni jag har mest nytta av? (Ni kan väl kolla in lite av mina motivval som nog återspeglas hyfsat i mina album och ge mig ett gott råd) Jag blir tokig, jag vill ha alla tre!!! Jag tänker lite så här:

24 mm - fantastiskt att kunna ta landskapbilder med förgrund och bakgrund i skärpa trots dåligt ljus och blåst (risk för rörelseoskärpa vid kraftig nedbländning) + att kunna räta upp alla sneda träd.

90 mm - Vore nice att få landskapsbilder och makrobilder med 90 mm.objektivets fördel (inbegriper mellanringar)+ stort skärpedjup

45 mm - En kompromiss som dock kan räcka mycket långt. Gillar faktiskt normalens bildvinkel. Mitt favoritobjektiv är 55/2,8 micronikkor.

Snälla ni ge lite synpunkter så att jag kommer till skott!!!

24 är ibland för mycket vidvinkel och 45 för lite. Svårt alltså men det löser du med en 24:a och en 1,4x telekonverter = 34mm.

var hittar jag den?

Canons 1,4 (som jag har) passar väl inte till 24:an? Vilken pirat ska jag då välja som ger bra resultat? (ej märkbar skillnad)

tillägg

Kanske ska tillägga att jag redan har följande optik: 24 mm, 55mm, 105mm 300mm, 100-400mm. EF 1,4x, EF 2x, mellanringar till de tre kortare objektiven(Nikon)

Till vilka?

Det låter intressant. Hur får jag reda på till vilka TS-objektiv som 1,4-konvertern passar? Inget framgår av Canons produktlänkar!?

Jag skulle också valt 24:an, särskilt om man har både 1,4x och 2x. Med nedbländning är ju skärpan inget större problem.

kanske inte helt bra

Det framgår att i alla fall 24:an passar med originalkonvertern men följande oroar mig lite:

This lens physically works with the Extender EF 1.4x teleconverter (TC), but resolution seems to suffer somewhat. In effect, the TC creates a very expensive, 35mm f/4.9 lens with less than ideal sharpness.

Annars vore det en tilltalande kombination.

Vill du ha ett riktigt skarpt 35 mm-objektiv med shift (dock ej tilt) och är beredd att jobba med extern ljusmätare så kan kanske Nikons 35/2.8 PC-Nikkor med EOS-adapter vara ett alternativ? Det är ett otroligt fint objektiv. Min favorit för film och ett skäl till stor depression över små sensorer när det gäller digitalt.

Det finns väl också ett Canon FD-objektiv på 35 mm men då gissar jag att det krävs ombyggnad för att fokusera till oändligt.

Jag tror nog att ett Nikkor är ett bättre alternativ än ett Arsat. Nikkorobjektivet går bara på ca 3000 kr begagnat.

Du verkar ju använda Nikon till landskap mm och då verkar det "onödigt" att köpa ett EOS TS-objektiv. Mitt förslag är Canons gamla Tilt/Shift 35/2,8 som då och då dyker upp konverterat till Nikonfattning. Annars är det en enkel match för en skicklig tekniker.

ett alternativ

Visst vore det ett altenativ om man fick tag på ett canon 35/2,8 tilt/shift konverterat till antingen nikon eller EOS-fattning. Det verkar dock inte så lätt att få tag på ett sånt. Ska jag gå efter hur många jag sett till salu får jag väl vänta 10 år innan jag kommer över ett. Nikons 35 shift utgår då det ´saknar tiltfunktion. Återstår att bestämma sig för ett av TS-objektiven.

---Jag hade valt mellan 45mm och 90mm och det även om jag älskar mitt egna 24mm (ej ts)...
Detta pga att man motivmessigt enlgit min upplevelse får ut mera fotomässigt av den mindre vidvinkeln,,, 24mm tillåter inte alla motiv att återges "naturligt"..
45mm eller 90mm lämpar sig bättre för närbilder som inte har direkt med landskap att göra (kanske har jag denna uppf,, eftersom att jag fotar mycket närbilder med 24mm, utan horisontlinje,,,)... "TS effekten" lämpar sig mellan dem olika objektiven för helt olika motiv,, Jag hade valt 24mm om jag fotade mest landskap, 45 som allroundalt,, med mer "naturlig/normal" bildvinkel för landskap, arkitektur och kanske närbilder, 90mm till tetaljbilder/lättare mackro och porträtt....
Valet är inte lätt eftersom detta oftast handlar om nyköp... svårt att hitta beg.. tyvärr.
Lycka till!/Mvh Niclas.
Ps, jag hade inte ens funderat på att testa convertrarna på dessa linser,,,, ingen optimal lösning enligt mig...

Re: ett alternativ

Tonyeagle skrev:
Visst vore det ett altenativ om man fick tag på ett canon 35/2,8 tilt/shift konverterat till antingen nikon eller EOS-fattning. Det verkar dock inte så lätt att få tag på ett sånt. Ska jag gå efter hur många jag sett till salu får jag väl vänta 10 år innan jag kommer över ett. Nikons 35 shift utgår då det ´saknar tiltfunktion. Återstår att bestämma sig för ett av TS-objektiven.
OK, men Wibergs Foto har ett nu för 5950:- och det kostar kanske 1000:- att få det konverterat.

Annars verkar väl 45-an bra om du gillar 55-an idag.

Varför inte köpa ett Canon TS35 2.8 med FD-fattning för ca:6000:- och en gammal manuell Canon kamera för ca:800:-. Det måste ju vara den bästa affären, eftersom det inte är särskilt nödvändigt med autofokus till detta objektiv.
titta på Lasses Fotofynd, där finns det mesta av Canon.

många hus blir det

Har redan alltför många kamerahus. Jag vill kunna använda TS-optiken till antingen mina Nikon- eller EOS-hus. Ej heller de nya TS-objektiven har autofokus.

Re: många hus blir det

Tonyeagle skrev:
Har redan alltför många kamerahus. Jag vill kunna använda TS-optiken till antingen mina Nikon- eller EOS-hus. Ej heller de nya TS-objektiven har autofokus.
Förlåt, men inte behöver du väl autofokus när du använder TS optik?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar