Tonyeagle
Aktiv medlem
Jag har länge sneglat på Canons fina TS-objektiv (24/3,5, 45/2,8, 90/2,8). Nu när priserna sänkts från ca 19500 till 12500 så sneglar jag inte, jag dreglar!!! Frågan är bara: vilket objektiv har jag mest nytta av som naturfotograf??? Jag kommer nog att använda tiltfunktionen oftare än shiftfunktionen. Shiftfunktionen är väl mest användbar på 24:at. Jag inser att alla tre objektiven skulle vara guld att ha men jag är glad om jag får råd med ett! Vilket tror ni jag har mest nytta av? (Ni kan väl kolla in lite av mina motivval som nog återspeglas hyfsat i mina album och ge mig ett gott råd) Jag blir tokig, jag vill ha alla tre!!! Jag tänker lite så här:
24 mm - fantastiskt att kunna ta landskapbilder med förgrund och bakgrund i skärpa trots dåligt ljus och blåst (risk för rörelseoskärpa vid kraftig nedbländning) + att kunna räta upp alla sneda träd.
90 mm - Vore nice att få landskapsbilder och makrobilder med 90 mm.objektivets fördel (inbegriper mellanringar)+ stort skärpedjup
45 mm - En kompromiss som dock kan räcka mycket långt. Gillar faktiskt normalens bildvinkel. Mitt favoritobjektiv är 55/2,8 micronikkor.
Snälla ni ge lite synpunkter så att jag kommer till skott!!!
24 mm - fantastiskt att kunna ta landskapbilder med förgrund och bakgrund i skärpa trots dåligt ljus och blåst (risk för rörelseoskärpa vid kraftig nedbländning) + att kunna räta upp alla sneda träd.
90 mm - Vore nice att få landskapsbilder och makrobilder med 90 mm.objektivets fördel (inbegriper mellanringar)+ stort skärpedjup
45 mm - En kompromiss som dock kan räcka mycket långt. Gillar faktiskt normalens bildvinkel. Mitt favoritobjektiv är 55/2,8 micronikkor.
Snälla ni ge lite synpunkter så att jag kommer till skott!!!