Annons

Vilken telezoom för sportbilder utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Sv

Medlem
Jag är ute efter att införskaffa en telezoom till min K100D för börja ta sportbilder (främst utomhus). Jag har tittat på Pentax SMC-DA 50-200 och Sigma 135-400mm F4,5-5,6 APO DG. Pentaxgluggen ligger ju i ett trevligare prisläge men Sigman verkar "proffsigare" på något vis. Är det någon som har erfarenhet av båda dessa objektiv som kan uttala sig om hur dom skiljer sig åt, bortsett från skillnaden i zoomomfång då alltså :)

Jag har försökt hitta recensioner på Sigmaobjektivet men inte lyckats särskilt bra med det så jag har inte lyckats läsa mig till så mycket om det.

Du kan räkna med att Sigman är långsammare på autofokus eftersom det är längre och därmed tyngre och därmed behöver kameran använda mer kraft för att fokusera än det behöver med Pentax/Samsung 50-200. Av det skälet skulle jag inte rekommendera Sigman för sportbilder.

Hälsar
R

Jag tycker att 400mm verkar lite extremt för sport, men det beror ju på vad du tänker fota. 300-400mm mår bra av stativ så du orkar hålla på ett tag och för att hålla "det" inom ramarna. 70-200 med ljusstyrka 2,8 är nog bra till sport men dyrt och tungt. 2,8 är bra till att skapa kort skärpedjup med. Du kan börja med Pentax/Samsung 50-200 och se om du blir nöjd eller leta efter begagnat.

Har kört ett vanligt gammalt 75-300 till Amerikansk fotboll. Och jag tycker att det fungerar bra. Det var inte nödvändigt med ultrasnabb zoom eftersom man följer spelaren med bollen på med kameran på C och avtryckaren nedtryckt :)
Eftersom man står på kanten av planen så var 300 läget bra om man ville komma nära men ca 150 - 200 var det omfånget som användes mest.
Vanlig fotboll så byter bollen spelare ganska ofta och ställer lite högre krav på snabb fokus.

Kommer att köpa ett nytt objektiv och det kommer att bli ett vanligt Sigma 75-300 dock så är räknas väl 70-200 med 2.8 ett skarpare alternativ och bättre ljusförhållande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar