Annons

Vilken telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Jag går och funerar på att införskaffa en 1,4x konverter till mitt Sigma APO 300/4. bränvidden räcker inte riktigt till för fåglar och flygplan.

Men när man kolla i utbudet så blir man verkligen förvirrad.

Det verkar finnas en hel uppsjö av olika märken och märkningar från samma märke.

Dessutom så finns det tydligen dedicated och generetic enl http://www.dyxum.com/lenses/TC/index.asp

Hur vet jag ifall en ny dedicated passar på en äldre glugg?

Hjälp. Jag behöver tipp på en koverter som passar ovanstående glugg och till en eventuell marko i framtiden.

Bara för att lista några som jag tittat på:

Från scandinavian
- Kenko AF 1,4x PRO300: 2149kr
- Sigma EX 1,4x APO DG: 1695kr (dedikerat, passar?)
- Soligor 1,4X PRO Digital: 1375
- Soligor Telekonverter DG AF 1,7x: 795

Från USA:
- Sigma 1.4X EX APO: €$10
- Sigma 1.4X EX APO DG: $???
- Tamron 1.4X AF: $95
- Tamron SP 1.4X Pro: $175

Det finns tydligen en kenko MC7 som är billigare än PRO300.
Soligor 1,4x Pro har jag sett på Ebay för ca 800kr.

Är det värt att köpa en konvterter för 1500 eller fungerar de som ligger runt 700-1000 lika bra?

Den kombo jag har är Sigma 300/4 ,Sigma 1,4x EX och Kenko 300 Pro 2x..
Det funkar fint utan större försämring.
Det skumma är dock att Sigmas 1,4x inte ger "rätt" bländare i sökaren eller i Exif, exponeringen blir dock rätt.

Mvh/Gunte..

Det har visst kommit en ny serie Kenko som är "anpassade" till DSLR, dom är dessutom svarta.
Mvh/Gunte..

Såg precis svaret i min förra tråd (köpet av sigma 300)

Då jag kan leva med att det står fel siffra så kanske Sigmat är ett säkrare kort för framtiden, desutom något billigare om man köper i USA.

Är Tamron SP 1,4x Pro samma sak som Kenko teleplus 1,4 Pro 300? På bild är de ruggit lika.

Edit: Nya kenko, får leta lite.

"Det finns tydligen en kenko MC7 som är billigare än PRO300."

Pro:en ger bättre resultat och gamla MC4 duger bara till mellanring om man plockar ur glaset..
Mvh/Gunte..

gunte skrev:
Den kombo jag har är Sigma 300/4 ,Sigma 1,4x EX och Kenko 300 Pro 2x..
Det funkar fint utan större försämring.
Det skumma är dock att Sigmas 1,4x inte ger "rätt" bländare i sökaren eller i Exif, exponeringen blir dock rätt.

Mvh/Gunte..

Ser du någon stor skillnad i bildkvalitet mellan 1,4x och 2x convertern?

Detta verkar vara en riktigt soppa, varför håller de på med flera namn osv?

Det blir nog Sigmat finns ochså med DG behandling numera, och priset från Sigma4less.com är riktigt attraktivt. Jag tror jag kombinerar köpet med Sigmas 105 Macro för att spä ut portokostnaden.

På denna sida så står det att min Sigma 300/4 macro fungerar med Sigma 1,4 EX. Då är saken klar det blir denna, undra varför de inte har samma information på den amerikanska siten?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar