Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nakunaru

Ny medlem
Är väldigt sugen på att skaffa mig en systemkamera för att utvecklas och lära mig mer. Fotograferingen med min nuvarande kamera känns liksom inte lika intressant när man lärt sig allt och dessutom börjat krångla.

så jag undrar om någon kan dela med sig tips på bra systemkameror? Jag har ingen erfarenhet av systemkamera innan och har kollat runt på olika kameror. främst Canon och Nikon och jag har ingen aning om vad man ska välja. Vill inte ha en allt för avancerad men inte heller den billigaste och allra enklaste så man tröttnar fort. och även vilka typ av objektiv som är bäst för t.ex bildstabilisering och bra AF...för de flesta verkar inte ha det om man köper sånt som följer med ihop med kameran t.ex..?

Jag känner mig lika vilsen i val av kamera som jag antagligen låter. Det är så svårt!

Tack på förhand!
Mvh Joanna
 
Det är väldigt små skillnader i bildkvalité mellan de olika tillverkarna.De har ungefär samma funktioner så i mina ögon är det två andra faktorer som väger tyngre när man ska vlja mellan dessa två system.
1. Ergonomi, hur känns kameran i handen och hur tycker du att menyer och knappar funkar på dom.
2.Har du kompisar som har systemkameror, vilket märke har dom kanske kan det vara idé att köpa nåt som bästisen har så man kan låna grejer av varandra. Det är ju inte alltid man behöver de där speciella tillbehören som kan kosta en del...

Jag är Canotist och är det ny som du funderarpå så 500/550D eller 60D.
Begagnat kan du få 40D (eller 50D) till bra pris.

Som bra objektiv skulle jag välja Tamron 17-50/2,8 begagnat utan bildstabilisering (som alternativ finns Sigma dessutom finns båda i nyare varianter med bildstabilisering så dert beror på vad det får kosta...)
Canon har ett Kit objektiv med IS som är OK oxå.
 
Tack för svar

Jättebra svar och tips!! Jag hade verkligen spanat in just Canon EOS 550D och 60D när du skrev om dom. 60D är nog lite för dyr just nu känner jag. Även jag har en förkärlek till Canon.

Så med lite tvivel undrar jag om du eller någon annan vet om Nikon D3100 är något att ha? Jag ville ju främst ha Canon men det spelar inte så stor roll om de har ungefär samma funktioner och det jag vill ha t.ex. Såg nämligen i ett reklamblad om Nikon D3100 (lite billigare just nu och säljs tillsammands med en del tillbehör) och så läste jag på kamerabild.se att "Nikon D3100 matchar Canon Eos 550D i bildkvalitet"..och även 60D läste jag. 18-55 vr dx Objektiv medföljer D3100. Är det bra för "vardaglig" fotografering av det mesta också?

Fast du skrev ju att det var liten skillnad i bildkvalitén så detta kanske inte spelar någon roll iofs.
Ville mest fråga om den är värd de mindre pengarna än 550D? Eller om man ska köra på Canon 550D ändå.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Joanna
 
Senast ändrad:
Mest för pengarna skule jag säga att du får om du köper en begagnad Canon 40D och ett Tamron 17-50/2,8.
Huset kan du hitta för 3500-4500:- och objektivet finns att få för ca 3000:-.
Canon 40D är ett bättre kamera hus än instegshusen. Bättre material, snabbar och säkrare Af osv och bildkvalitén är tillräcklig.
Tamron objektivet är oxå bättre än det du får i paketen från tillverkarna.

Så kort sagt om du vågar ett beg. köp så har du chansen att få riktigt bra grejer för samma pengar som en instegskamera kostar ny.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.