ANNONS
Annons

Vilken systemkamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

dl-larsson

Aktiv medlem
Jag har fotat ett tag med en kompakt digitalkamera, Sony DSC-W170 och vill nu utöka mitt fotointresse genom att införskaffa en systemkamera. Av någon anledning har jag snöat in mig på Canon och väljer mellan Canon EOS 550D, Canon EOS 500D och Canon EOS 1000D. Dock så är jag öppen för förslag och det måste givetvis inte vara en Canon dock vill jag givetvis att det ska vara ett känt märke som man kan "lita på".

Visst är det skillnad på alla dessa, men är det värt att lägga ut de extra pengarna på en dyrare kamera istället för att köpa lite extra utrustning till en billigare, filter, objektiv med mera?

Rent prismässigt skulle jag kunna lägga ut 8000-10000 kr på en "komplett" systemkamera i första taget. Rent fotomässigt så gillar jag att fotografera naturen i allmänhet samt en och annan porträttbild.

Tack på förhand för alla goda råd!

Jag har fotat ett tag med en kompakt digitalkamera, Sony DSC-W170 och vill nu utöka mitt fotointresse genom att införskaffa en systemkamera. Av någon anledning har jag snöat in mig på Canon och väljer mellan Canon EOS 550D, Canon EOS 500D och Canon EOS 1000D. Dock så är jag öppen för förslag och det måste givetvis inte vara en Canon dock vill jag givetvis att det ska vara ett känt märke som man kan "lita på".

Visst är det skillnad på alla dessa, men är det värt att lägga ut de extra pengarna på en dyrare kamera istället för att köpa lite extra utrustning till en billigare, filter, objektiv med mera?

Rent prismässigt skulle jag kunna lägga ut 8000-10000 kr på en "komplett" systemkamera i första taget. Rent fotomässigt så gillar jag att fotografera naturen i allmänhet samt en och annan porträttbild.

Tack på förhand för alla goda råd!

Hej ! Alla de tre kameror du nämner är sk instegskameror och 550D är tveklöst den bästa av dessa.Sensor som ger fina hög-ISO bilder och en för sitt pris riktigt bra kamera.Köp den med 18-55 IS (IS=bildstabilisering) Sedan kan du komplettera den med en telezoom tex 55-250.MVH.

Sony a550 med dubbelkit tar Dig ganska långt.

*smyger ner under bordet inför anstormningen* :D

Du behöver inte gömma dig under bordet ! Hade jag själv stått idag och skulle välja en "instegskamera" hade det blivit en Sony A550,faktiskt ! Gillar kameran mer än D5000,550D och K-X som är motsvarande.
Tycker om livevwiew-läget på den.De andra märkena tom min D90 har bara liveview som försäljningstaktik,men det funkar otroligt långsamt och därmed oanvändbart,tom " Faster Ellen" med rullatorn hinner försvinna under tiden ! MVH.

Anstormning till en Sony A550, med dubbelkit, javisst. ett riktigt bra val, eller hur?
Men, inte blir det en anstormning till trådar likt denna, - " Vilken kamera skall jag välja, bla, bla ....". det har väl blivit några tusen liknande trådar, de senaste åren!
Den absoluta majoriteten av "seriösa fotografer" ( läs: de som äger något från de två stora ), brukar hugga likt vårlekande gäddor när de hör ordet Sony - det var den anstormningen jag duckade för.

Den absoluta majoriteten av "seriösa fotografer" ( läs: de som äger något från de två stora ), brukar hugga likt vårlekande gäddor när de hör ordet Sony - det var den anstormningen jag duckade för.

Jorrå, jag hajjade din fara, för en anstormning från de andra fotovännerna, med bara två kameramärken i tankarna.
Så fel de alla har eller hur?

Vem levererar de flesta DVD kameror till de stora filmstudiorna runt omkring i världen?
Just det, SONY!
Vem levererar bildsensorer till många kameratillverkare, förutom till sin egen produktion av kameror?
Just det, SONY!

Det görs bra kameror av alla märken idag.

Problemet är bara de en-/snedögda "riktiga fotografer" som envist pratar om begagnatmarknadens storlek eller behovet av bildstabilisering i objektiven, för att därmed dissa allt utom två välkända märken av asiatiskt ursprung.

Det sistnämnda argumentet har till viss del havererat efter det att Sigma börjat leverera OS-objektiv till Alpha-mount också - återstår egentligen bara att få dem att leverera 150 mm f/2,8 1:1 makrot.

Tack för alla bra tips! Det lutar åt Canon EOS 550D eller Canon EOS 500D, möjligen Sonyn som tipsades om ovan. Dock har jag en liten fundering, vad betyder 18-55 och liknande siffror?

Tack för alla bra tips! Det lutar åt Canon EOS 550D eller Canon EOS 500D, möjligen Sonyn som tipsades om ovan. Dock har jag en liten fundering, vad betyder 18-55 och liknande siffror?

Precis som länken ovan beskriver, så ser du att 18-55 beskriver objektivets brännvidder, som tillsammans med sensorstorleken bestämmer vilken bildvinkel man får. På det vanliga digitala sensorformatet bland systemkameror ger 18mm ger en måttligt vid bildvinkel, ca 28-35m en "normal" bildvinkel, ungefär så som man själv ser världen. 55mm är svagt tele, och funkar för porträtt, främst hel- och halvkroppsporträtt.

Siffrorna som står efter brännvidden (t.ex. f/3,5-5,6 eller 1:3,5-5,6) beskriver bländarens storlek, vilken i sin tur bestämmer hur stort ljusflöde som objektivet maximalt kan släppa in på sensorn samt bestämmer skärpedjupet. f/3,5 gäller när objektivet är utzoomat, f/5,6 när det är fullt inzoomat. Ju lägre tal efter f:et, desto bättre ljusstyrka. f/2,8 är t.ex. dubbelt ljusstarkare än f/4, som är dubbelt ljusstarkare än f/5,6... Bra ljusstyrka ger möjlighet till kortare slutartider och kortare skärpedjup. Läs mer i tråden högst upp i fototeknik-forumet.

Man kommer ganska långt med en 18-55/3,5-5,6 kitzoom i början, men det kan bli lite tråkigt med bara ett objektiv och kitobjektiven har sina begränsningar. Främst kunde ljusstyrkan vara bättre men det kostar en hel del och behövs inte alltid (och är inte heller alltid önskvärt). Dessutom vill man kanske kunna zooma in eller ut mer än kitobjektivet tillåter, eller fotografera nåt på riktigt nära avstånd, och till det behövs andra objektiv. Därför kan det vara bra att inte satsa alla sina pengar på kameran direkt så man har råd med lite annat också som objektiv, väska, extern blixt, minneskort, datorprogram mm. Just en extern blixt är väldigt användbar, skillnaden mot den interna är markant men kräver lite vana att hantera så resultatet blir bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar