Advertisement

Annons

Vilken synk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Här på jobbet finns en Olympus DSLR av billigare modell som saknar kontakt för blixtsynk. Det är väldigt svårt för personalen som fotar att få det att lira med studioblixtarna eftersom kompetensen om hur tekniken funkar, saknas. Man använder en vanlig blixt (i blixtskon) som blixt framifrån och den funkar alltså som trigger för studioblixtarna. När kameran skjuter förblixten (för TTL-ljusmätning?) så tror studioblixtarna att de ska skjuta också, vilket innebär att de skjuter för tidigt. Jag har inte lyckats med inställningarna, det finns inga TTL-inställningar i kameran vad jag kan hitta. Finns det trådlösa blixtsynkar som ansluts via blixtskon eller nåt? Då skulle man kunna använda enbart studioblixtarna.

Du borde nog kunna få det att funka
antingen med en inställning i kameran eller på
blixten. Är det för mycket instegskamera eller för enkel extern blixt kan det hända att det inte går.

Som du beskriver situationen skulle jag satsa på en IR-sändare, som är en stendum
liten skruttblixt som man satt ett infrarött filter framför.
Den fattar inget av förblixtar eller sånt.

Irsändaren i blixtskon,
sätt på den
vänta tills klarlampan lyser.

Manuellt läge på kameran
125dels sekund F8.
shoot

stäng av ir sändaren.

Någon får ha ställt lagom effekt på studioblixtarna.

-
Det finns billiga radiosynkar som kunde vara ett alternativ men jag skulle gå på IRsändaren.
synkuttag och sladdar är bara stökigt!

Du borde nog kunna få det att funka
antingen med en inställning i kameran eller på
blixten. Är det för mycket instegskamera eller för enkel extern blixt kan det hända att det inte går.

Som du beskriver situationen skulle jag satsa på en IR-sändare, som är en stendum
liten skruttblixt som man satt ett infrarött filter framför.
Den fattar inget av förblixtar eller sånt.

Irsändaren i blixtskon,
sätt på den
vänta tills klarlampan lyser.

Manuellt läge på kameran
125dels sekund F8.
shoot

stäng av ir sändaren.

Någon får ha ställt lagom effekt på studioblixtarna.

-
Det finns billiga radiosynkar som kunde vara ett alternativ men jag skulle gå på IRsändaren.
synkuttag och sladdar är bara stökigt!

1/125 slutare skulle nog ge en bild som är svart helt eller delvis, men ok...

Det finns gott om trådlösa triggers till blixtarna, men ett lågbudgetalternativ kan ju vara att köpa en billig, vanlig blixt. Då menar jag så billig det går, så att den garanterat inte ställer upp på kamerans avancerade blixtmätmetoder.

Eller så köper man en sån här. Då kan du antingen använda synkuttaget för att styra studioblixtarna, eller så sätter man den helt sonika mellan den befintliga kameran och blixten, och eftersom den bara har två poler så lär den inte överföra någon kommunikation mellan hus och blixt. PC-adapter med inbyggd fördummare...

Fördummaren var smart, kanske kunde man med en sån använda befintlig extern blixt.

Oberoende av ifall man kör smartblixt+fördummare eller dumm blixt är det önskvärt att man kan vinkla blixthuvudet för att undvika att få med synkblixten i ljusbilden, det är därför det sitter ett IR-filter på irsändarna.

Angående 125del som slutartid så tror jag inte det finns nån digital systemkamera som synkar sämre än så, men egentligen spelar det ingen roll om du går på 1/60 (om du inte har en väldigt ljus lokal med massa sol.

Kör blixten på kameran manuellt, då slipper du förblixtarna.
Brukar göra så när min ir-sändare dör.
O ingen synk på 2a ridån =)
Jag brukar köra 1/128 effekt, det räcker för att slå av blixtarna.

1/125 slutare skulle nog ge en bild som är svart helt eller delvis, men ok...

1/125 s går utmärkt. Det går ju även att låta den inbyggda blixten gå på lägsta effekt i manuellt läge eftersom det då inte blir någon förblixt. I varje fall gick det ypperligt för min del då jag hade en Olympus systemare av enklaste modell.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar