Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken SSD?

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Hej
Mitt C: (SSD) börjar vara proppfull.
Funderar på att skaffa en till SSD att lägga LR-katalogen och de senaste bilderna på.

Jag vet i princip ingenting om SSD-diskar. Finns det någon favorit eller något man bör undvika. Något speciellt att tänka på då den ska användas till Lightroom?
Min budget är begränsad, Max 1500 men gärna billigare. Jag har kikat lite på Samsungs diskar i 840-serien som verkar populära.
120 GB 840, 789 kr
128 GB 840 Pro, 1129 kr
250 GB 840, 1345 kr
Vad innebär egentligen Pro, det är ganska stor prisskillnad, är det motiverat för mina behov?
Finns det andra diskar jag också bör kika på?

Tacksam för synpunkter från er kunniga.

SSD större är bäst för FOTO

Ta 240 gb då har du mera flyt i Lightroom tex.
Pro är bättre men ingen direkt nytta för oss dödliga.
Större ssd är snabbare och man har mera plats för cahe.

Jag har för mig att pro håller för fler upprepade skrivningar. Inte särskilt relevant om du ska lagra bilder på den.

Disken är i första hand till för LR-katalogen och alla previews. Brukar rendera 1:1 så de tar rätt mycket plats. Till LR behöver jag (på sikt) 120 GB. Om jag väljer 250GB varianten kommer jag även att rymma senaste årens bilder på samma disk.

Hur ska man tänka kring det där med upprepade skrivningar. Vad innebär det i praktiken att disken "endast klarar att skrivas om 1000 gånger"? Databasen ändras ju hela tiden, måste bli miljontals skrivningar om än med liten datamängd. Previews renderas om då och då vilket leder till flera skrivningar och med lite större datamängd. Själva lagringen av originalfilerna kommer ju bara innebära en enda skrivning.

Disken ska sitta i en stationär PC, Core 2 Duo E8500 @ 3.16GHz, 8GB RAM, och win 7 64bit.

De har räknat på det där med endast 1000 skrivningar. Man hinner inte skriva så många gånger per datacell innan disken är helt passé teknikmässigt med mycket god marginal. Ingen fara med andra ord.
Pro-versionen är snabbare på att skriva till minnet än "fattigmansversionen", annars så är skillnaderna små. Visst märker man prestandaskillnaden om man jämför, men det är ingen "wow-känsla".

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto