Annons

vilken spove, stor eller liten?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas32

Aktiv medlem
Hej

Jag har sett storspove många gånger på den här platsen, så jag räknade med att också det här var det, men så när jag ser på bilderna tycker jag näbben är för kort och mittbenan på den ena fågeln är för ljus jämfört med andra storspovbilder! Inte minst när jag jä,för storleken med strandskatorna börja jag undra!
Elelr är det ungar?

Nån känner småspoven som törs spekulera lite?

Bilagor

• spove1.jpg
    spove1.jpg
    71.2 KB · Visningar: 193
Ja Storspoven är större.
Detta är Småspov. Ses också på hjässan som har mer markerade fält. (Även kroppen och spec vingarna har lite mer markerad teckning).

Fina fåglar!!

MVH Niclas,

EDIT:
Storspoven har mycket längre och liksom smäckrare näbb..

Tack för det snabba svaret! Ska krypa närmare stranden vid nästa ebb ikväll och se om jag får några bättre bilder, dem här var bara knäppta på familie promenad förbi den lokala mellanlandingsplatsen vid fjorden!

Mvh
johan

Ja, så roligt att du lägger upp planen:)!

Tänk också på hur ljuset faller in på platsen kontra ditt eventuellt uttänkta perspektiv.

Dessa fåglar har en alldeles speciell charm anser jag. Har dock få speciellt lyckade bilder på Storspov själv..

MVH Niclas,

Och hur gick det! Tänkte bara rapportera hur min småspove jakt gick!
I morse klockan 0430 var jag på plats när det var flod som var på väg ner, efter någon timme passerade vattnet mitt gömställe och rödstilkar,strandskator och viper i tonvis sprang rundt och åt frokost

Inte ett spår av små-spovar, men stora, för långt borta, efter tre timmar i temporärt gömsel. Men som vanligt dyker det upp spännande överaskningar:

Bilagor

• räv.jpg
    räv.jpg
    81.3 KB · Visningar: 126
Trevligt!
Ja överaskningar är alltid lika trevliga som oväntade:)
Lycka till med vidare försök.
MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar