Annons

Vilken Sony NEX-?

Produkter
(logga in för att koppla)

MNorlander

Medlem
Har tänkt att införskaffa en Nex att ha till RC Heli(samt lite sporadiskt fotande när man inte orkar släpa med sig canon 5'an), är dock osäker på vilken version av Nex. Syftet med kameran är att kunna filma och ta stillbilder. inga avancerade inställningar(visst man skulle ju kunna använda en GoPro el liknande, men då kan man inte byta/ändra brännvidd). Så vad är det egentligen för större skillnad på tex en Nex, 5,6 el 7? Många finesser lär jag ändå aldrig använda. Filmkvalitén går först, men som jag förstått det så filmar samtliga i fullhd.

Tips?bra svar/motargument etc mottages tacksamt.

//M
 
3:an om inte du räknar megapixlar.
7:an har 24 mpixlerz, 3:an har 16 har jag för mig.
sensorerna är lika stora.
alla filmar i FULL HD och 50/60 bilder per sekund.

det skiljer väl just på hur mycket spakar man har och hur mycket man får gräva i menyer.
3:an väger minst om ja fattat det rätt genom mina 4-5 minuters studier på sonys hemsida.

vikten är väl det enda viktiga att ta hänsyn till om man ska upp i luften med det.

3:an är billigast och fulast och väger minst av alla nexmodeller.
3:an skulle jag satsa på.
 
NEX-3 : Väldigt basic, enkel AF, 210 gram huset
NEX-5: Bättre AF, bättre ISO, fler funktioner, 218 gram huset
NEX-6 : Samma som NEX-5 men EVF, 268 gram huset
NEX-7 : Gammal modell, enklare AF, 368 gram huset, men 24 MP

Om pris och vikt är acceptabelt, ta en NEX-6, smidig med EVF om man fotar vanligt med den.
Annars satsa på NEX-5, lite lättare, lite billigare, men saknar EVF.

NEX-3 och 7 går bort pga. att 3:an är lite väl enkelt och 7:an är rätt tung.

Objektiv hade jag satsad på 16-50 OSS , den är med 125 gram nästan 100 gram lättare än en 18-55. Bildkvalité är helt OK med båda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.