ANNONS
Annons

Vilken skanner ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicke

Medlem
Jag ämnar gå över till diafotografering, framförallt med tanke på diafilmens bättre lagringsbeständighet men också det finare kornet och den högre färgmättnaden hos vissa filmer lockar.

Vad jag måste göra innan jag går över till dia är dock att skaffa en bättre skanner. Jag har idag en HP ScanJet 5470c som är mycket komptetent så länge det gäller att skanna papperskopior, men det tillhörande dialocket är rena pesten. Bilderna blir mörka, oskarpa och mycket brusiga.

Alltså - jag behöver en bättre skanner. Jag vill inte betala mer än cirka 3000 kronor, jag har helt enkelt inte råd med mer, men jag vill naturligtvis ha så mycket för pengarna som möjligt.

Jag har funderat på några olika alternativ. Främst kommer jag att använda 35mm-film, men jag har en mellanformatskamera och även en del gamla mellanformatspositiv som vore kul att kunna skanna.Vilken av nedanstående ska jag köpa? Tips mottages mycket tacksamt!

Canon CanoScan 8000F
Epson Perfection 3170 Photo
Microtek Filmscan 35

Sedan finns ju också den allmänt rekommenderade Minolta Dimage Dual Scan III. Vad som talar emot denna, och även Microtek Filmscan ovan är att möjligheten att skanna mellanformatsdia försvinner och även att jag är tvungen att behålla min gamla skanner, vilket gör att jag inte kan delfinansiera den nya skannern med en försäljning. Detta gör mindre i fallet Microtek eftersom den skannern är så pass mycket billigare.

Vad säger ni?

Jag kanske borde uttryckt mig tydligare i föregående inlägg, inser jag nu då jag läser igenom det igen...

Jag vill ha kvar möjligheten att skanna papperskopior, A4 och trycksaker varför jag måste behålla min gamla skanner om jag köper en ren filmskanner. Vilket i sin tur gör att jag inte har råd att lägga ut 3000 kronor för en ny skanner, när jag inte kan sälja den gamla... därför är minoltan otänkbar rent budgetmässigt sett.

Mitt tips är att unvika microtek filmscan 35.
Den är katastrofal i handhavandet, långsam och allmänt strulig. Om du skall köpa en riktig dia/negscanner måste du nog upp lite i prisklass.

/Tomas

Då återstår således bara Epson 3170 och CanoScan 8000 av de jag föreslog. Så finns säkert fler likvärdiga skannrar i samma prisklass. Hur stor är skillnaden när det gäller att skanna film mellan Epson 3200/3170 resp. CanoScan 9900F/8000? Från Canon CanoScan 9900F har jag sett inskannade dia med mycket bra kvalitet. Hur är fallet med de övriga/finns det andra alternativ i prisklassen (flatbädd, bra på film, inte på några villkor över 3500 kronor)?

Calle,

Jag jagade också en skanner i samma prisklass som du för ett par dagar sen tills jag bestämde mig för att köra på Epson 3170. Ringde till Scandinavian och fråga om de största skillnaderna mellan 3170 och 3200 och fick svaret att det i princip bara var skanningsytan på 3200 som var större, dvs möjligheten att skanna fler neg åt gången...
Bildkvalitén skulle vara densamma på de båda.
Nu har jag iofs inte fått min skanner än så jag kan inte svara på hur kvalitén på bilderna blir..

Kan inte säga så mycket om några andra i den prisklassen men har hört mig för och i princip alla säger att det är epson 3170/3200 man ska köra på om man vill ha en flatbädd som scannar bra dia...

Lycka till
Alex

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar