Annons

Vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotonörd99

Avslutat medlemskap
Hej allihopa, jag hade tänkt att uppgradera mig från kompaktkamera till systemkamera och jag har kikat på 3 st som jag har lite svårt att bestämma mig för. De jag har kikat på är;

Nikon D3100 med ett 18-55 VR objektiv
Nikon D5100 med ett 18-55 II objektiv
Nikon D3200 med ett 18-55 VR objektiv

Jag ska även köpa ett bättre objektiv när budgeten tillåter men tänkte ha kitobjektivet i början när jag inte är så erfaren. Så min fråga är, vilken ska jag välja? Om jag köper D3100 så får jag mer pengar över och kan köpa bra tillbehör redan från början men samtidigt så vill jag ju ha en bra kamera. Det jag mest fotar är natur, macro och djur och filmfunktionen behöver inte vara den bästa eftersom jag nästan aldrig använder det.Jag är sugen på D5100 men den har ju inte bildstabilisator i objektivet som de andra. Tacksam för svar!
 
Finns inte D5100 med VR också? Det har ju inte med kameran att göra utan handlar bara om vad handlarna lägger i lådorna.

Är du intresserad av naturfoto är ett stativ ett väldigt trevligt tillbehör! Köp hellre en billigare kamera och ett bra stativ än bara en bättre kamera.
 
Finns inte D5100 med VR också? Det har ju inte med kameran att göra utan handlar bara om vad handlarna lägger i lådorna.

Är du intresserad av naturfoto är ett stativ ett väldigt trevligt tillbehör! Köp hellre en billigare kamera och ett bra stativ än bara en bättre kamera.

Jo, men då har jag inte råd men stativ o.s.v så då är väl valet mellan D3200 och D3100. För jag fotar ju mycket hästar och katter och då känns även bildstabilisator nödvändigt. Är väldigt osäker, har varit säker på i flera månader att jag skulle köra på D3100 men så såg jag D3200 och blev genast väldigt osäker. Och jag ska antagligen åka in och köpa den på lördag så det kommer väl att bli val i sista minuten tror jag, hehe...
 
Jag har alltid sagt att den dag jag blir digital så SKALL jag ha en kamera med stor sensor.
När dagen sedan kom (2 år sedan) så fanns inte pengar till dator, program och en FF-kamera.

Så jag gjorde en kovändning.
Jag köpte det billigaste som fanns, men jag valde en annan optik.
D3100 med 18-105.

Jag motiverade det med att nu har jag inga problem med att ta med kameran till stranden, låna ut den till barnen. Kort o gott jag måste inte vara själarädd om den.
Jag hade heller inga problem med att motivera mig att köpa en betydligt dyrare FF-kamera. (Som barnen inte får låna)

Historien är ingen vägledning men det kanske lättar på trycket att man måste ha det senaste.

MITT förslag är att du köper en begagnad D90.
Då kommer du åt att använda ett 85/1,8 AF. Det är ett ljusstarkt objektiv som är hyffsat billigt och kommer att fungera inomhus på vintern i ett ridhus.

Alla förslag du räknar upp kräver att objektivet har en AF-motor i sig o det gör att dina objektivval minskar i Nikon-segmentet.
D90 har en motor i huset och fungerar med alla Nikons AF-objektiv.
 
Jag har alltid sagt att den dag jag blir digital så SKALL jag ha en kamera med stor sensor.
När dagen sedan kom (2 år sedan) så fanns inte pengar till dator, program och en FF-kamera.

Så jag gjorde en kovändning.
Jag köpte det billigaste som fanns, men jag valde en annan optik.
D3100 med 18-105.

Jag motiverade det med att nu har jag inga problem med att ta med kameran till stranden, låna ut den till barnen. Kort o gott jag måste inte vara själarädd om den.
Jag hade heller inga problem med att motivera mig att köpa en betydligt dyrare FF-kamera. (Som barnen inte får låna)

Historien är ingen vägledning men det kanske lättar på trycket att man måste ha det senaste.

MITT förslag är att du köper en begagnad D90.
Då kommer du åt att använda ett 85/1,8 AF. Det är ett ljusstarkt objektiv som är hyffsat billigt och kommer att fungera inomhus på vintern i ett ridhus.

Alla förslag du räknar upp kräver att objektivet har en AF-motor i sig o det gör att dina objektivval minskar i Nikon-segmentet.
D90 har en motor i huset och fungerar med alla Nikons AF-objektiv.

Okej, men D90, är det en bra nybörjarkamera?
 
Okej, men D90, är det en bra nybörjarkamera?

Jag stegade själv upp från kompaktkamera till systemkamera i somras, och valde just Nikon D90.

Den har ett vettigt automatläge om du vill fortsätta plåta som om det vore en kompakt. Och man har inställningarna lättillgängliga när man vill börja styra och ställa själv mer och ställa bländare och slutartider själv.

Jag valde den för att den har inbyggd autofokusmotor för att köra äldre objektiv, nu har jag inte skaffat något sådant objektiv, så den funktionen är väl lite bortslösad just nu, men vem vet vad jag skaffar för prylar längre fram.

Jag är väldigt nöjd med den kameran. Det enda jag är liiite fundersam över är att den inte är vädertätad så att det går att bada med den eller ha den i ruskiga oväder. Men hade det varit högre prioriterat hade jag nog valt Pentax i stället.
 
Okej, men D90, är det en bra nybörjarkamera?
Vi kan säga så här.
Billiga "nybörjarkamerorna" har/är:
guider i hur man KAN ställa in kameran o ger en viss typ av hjälp.
Mindre antal knappar, vilket innebär att du måste in i menyer för att ställa om saker.
Mer plast. O då skall man veta att plast inte är ett dåligt material. Men säg ngt mindre stryktåliga.
Hustrun har städat vår D3100 i golvet från en soffa o den höll.

Dyrare kameror har/är:
Fler knappar, enklare/snabbare att ställa in saker.
Hållbarare
Knske tätare men det är knappast ngt jag har brytt mig om.
Snabbare datorer o bättre AF
tyngre, om vikt är viktigt o det kan det va om man har en whiplashskada

D90 räknas nog till steget ovanför D3xxx men under D3xx
 
Det finns INGA dåliga kameratillverkare kvar på marknaden, de är borta sedan länge.

Sony har generellt sett bättre videoegenskaper än andra.

Har föräldrarna/kompisen en kamera?
väljer man samma märke kanske man kan samsas om vissa objektiv.

Problemet är att du tittar på kameror men du är egentligen intresserad av objektiv som fungerar i ett ridhus. Och här kan det skilja väldigt mycket ekonomiskt mellan märkena.
Nypris för Ett hyffsat billigt alternativ 85/1,8 är(hos Cyberphoto):
Sony 7300
Pentax 9000
Nikon 3500 / variant AF-S 4000 (Behövs till Nikonhus utan egen motor)
Canon 3500

Resultatet pekar alltså på Nikon eller Canon för att fota i mörkare miljöer med ett kort tele...
PS Nej 85/1,8 är ingen zoom. Det är ett fast objektiv som kan släppa in mycket ljus DS
 
Proffsmodellerna har haft det valbart mellan Helautomatik / tidsautomatik / bländarautomatik sedan ngn gg på mitten av 80-talet MED AutoFokus.

Helautomatik som i ställer in slutare och bländare är ju inte nödvändigtvis samma sak som helautomatik. En kompis till mig som kör med sin 1d Mark II N nämnde något om att det mesta helautomatik han kan få till är att kameran styr just ljusinsläppet. Men kan som sagt ha fel.
 
Nej, det stämmer inte.

Lite överdrivet kanske det var men de flesta då. Ville väl egentligen protestera lite emot "nybörjarkamera". Det är ju egentligen bara enklare att ändra inställningar om kameran är mer "avancerad" vilket oftast innebär fler knappar och vred. Och de flesta moderna har väl ett grönt läge eller P.
 
Lite överdrivet kanske det var men de flesta då. Ville väl egentligen protestera lite emot "nybörjarkamera". Det är ju egentligen bara enklare att ändra inställningar om kameran är mer "avancerad" vilket oftast innebär fler knappar och vred. Och de flesta moderna har väl ett grönt läge eller P.

Du har rätt! Vän av ordning som kommer och förstör! Håller absolut med dig om att rädslan för knappar man senare kommer vara tacksam över är obefogad!
 
Jo det är just DET, att kameran väljer själv, som är automatik.
Den diskussionen får du ta vidare med din kompis för den hjälper föga Linnea.

Point and shoot och bländar/slutar-automatik är inte samma sak och om du läser mina inlägg har jag precis också konstaterat att det var onödigt av mig att anmärka. Tycker du har en lite tråkig ton..
 
Point and shoot och bländar/slutar-automatik är inte samma sak och om du läser mina inlägg har jag precis också konstaterat att det var onödigt av mig att anmärka. Tycker du har en lite tråkig ton..

Jag tycker inte det var onödigt av dig att anmärka, jag var lite otydlig också vad jag menade.

Det fotonörd99 skall göra är väl att läsa på det man behöver kunna när man skall fota med systemkamera. Bländare - Slutartid - ISO. Som Erik skrev, finns någon i närheten med en kamera. Vad har man för budget och ambition. Sen finns det en massa andra trådar att läsa om köpråd. Det är bara att önska lycka till och fortsätta fota! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.