Annons

Vilken ska jag sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lena85

Medlem
Hej!

Behöver lite hjälp. Jag har en nikon f90x (med sb-28+vertikalgrepp) och en canon 300 (med 28-300 objektiv). Jag har tänkt att sälja någon av de här kamerorna för jag vill köpa en digital system istället. Frågan är vilken jag ska sälja!På canon tycker jag att det är bra att ha en inbyggd blixt ibland istället för att släpa med sb-28:an och jag kan nog ha mitt zoomobjektiv till den digitala, men man kan expremintera lite mer med nikon.Vilken skulle in behållt?

Tacksam för svar!
 
Varför inte låta det bero på vilken digital du skaffar? Om du nu tänkt dig spegelreflex. Eller låta allt bero på vilka linser du helst vill ha kvar?
 
Jag har iofs bara kört Canon, men när jag köpte mitt första digitalhus så var tanken att jag skulle fortsätta att fota lite analogt varpå jag behöll min EOS300 och sålde min EOS1.

Med facit i hand gjorde jag fel. Jag skulle sålt båda två direkt, för nåt analogt fotograferande har jag inte direkt längtat tillbaka till...

Slutsats utifrån mitt tycke - Sälj båda och satsa lite mer på ett digitalhus med fin optik istället.

Om det blir Canon eller Nikon kan bara du avgöra vad som faller dig bäst i smaken.

//Peter
 
Konsentrera dig kanske vilken dslr som du tycker känns mest logisk att hantera. Vilka objektiv gillar du av de du har. Osv.

Jag använder Canon som jag upplever som mer logisk och funktionell än Nikon och dessutom mindre "porrigare" än Nikons svarta vidunder!

Ja som du ser så är det högst personliga preferanser som spelar in i valet,, tycke och smak.

Men men ,,,, valet för min del var enkelt. Nikons nyare hus gillar jag inte. Nikon var död för mig när F4,an försvan!!

MVH Niclas,
 
Tack för svaren!!

Jag vill helst inte sälja båda eftersom jag ibland vill ha negativ men tycker det är kul med det digitala också. Jag tycker mitt sigma 28-300 är bra och till nikon har jag bara nikkor 28-80 så då väljer jag ju canons före om jag kan ha den till den digitala. Men jag tycker nikon är bättre och lite roligare än canon...svårt detta :)
 
F90x är ju ett bättre hus. Det är ju Proffs/semiproffshus, medan EOS 300 är mer av ett konsumenthus. Så ser man bara till det du har idag så skulle jag behållt F90x, som du ju har extern blixt till. SB-28 ger visserligen inte TTL-mätning på Nikons digitala systemkameror, men har den ett autoläge så går den att använda ändå
Men jag tycker, som andra varit inne på, att det är vettigt att låta beslutet avgöras av vilken digitalkamera du sneglar på, om du nu tänkt dig en digital systemkamera.
Sneglar du efter tex 350D är det ju smart att behålla EOS 300. Sneglar du efter tex D50 eller D70 är det ju smidigt att behålla F90x.

Att fästa för stor vikt vid de zoomar du har idag är kanske inte heller värt. Det är klart att du har ju längre räckvidd med en 28-300, men du kommer ivfsh att vilja ha en normalzoom som går från ca 18mm på en digital systemkamera.

Jag kör ju Nikon och gillar upplägget på knappar och rattar bättre där och tycker till skillnad från Niclas att Canons kameror är "totalt obegripliga". :)
Smaksak, som sagt var. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.