Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken skärm? Eizo TFT L768 eller Sony CRT GDM-F520

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
Häromkvällen så blinkade min Fujitsu CRT-skärm till två gånger och bilden blev plötsligt mycket smalare. Inga problem med det, då det är en hyresskärm och jag får den reparerad, men då jag nu i stället lånat hem en Dell TFT 19" från jobbet, så har jag fått en aha-upplevelse beträffande bilden den levererar. Jag har tidigare varit lite skeptisk till TFT-skärmar, men denna skärm överglänser i alla fall min budget CRT som numera är på service. Därför väcks mina tankar på att skaffa en annan skärm för att erhålla bättre bild och då har jag tittat på EIZO L768 som finns att få tag i ny för knappt 5000:-. Frågan jag undrar över är hur stor skillnad det är på exempelvis en Sony CRT GDM-520, som av vad jag läst ska vara en riktigt fin skärm. Har TFT:erna kommit ikapp CRT eller är det fortfarande så att en sjysst CRT överglänser en TFT.

Jag kanske utryckte mig lite luddigt, men min egentliga fråga är om TFT är ikapp CRT? Om man har cirka 5000:- att spendera på en skärm, TFT eller CRT, vilken skulle Du välja och varför?

Ja, den tråden har jag sett, men hur står sig bilden från exempelvis EIZO L768 mot en CRT för samma peng?

Jag har haft min Eizo L768 i ca 2 månader och är kanonnöjd. Innan hade jag en 19" CRT av mycket hög kvalitet men några år på nacken. Vet inte jämförelsen mellan en ny CRT vs L768. Antagligen så har CRT skärmen fortfarande mer djup i färgerna men för min del skulle jag göra om mitt köp. Jag tror verkligen inte att du blir besviken om du köper en L768.

Tack för svaret, precis i stil med detta går min undran ut på, men hur är det med livsängden på en TFT? Håller de 100%ig bildkvalitet, tills pixlarna dör ut, eller mattas de av likt en CRT?

Kollar på Eizo FlexScan L768 på www.komplett.se och där hittar jag 4 olika modeller, med pris 4795:- eller 5495:- När jag studerar specarna skiljer de sig åt på några punkter.

En av modellerna har under rubriken Inbyggda enheter: USB-hubb, vilket de andra inte har. Nån som kan förklara??

Under rubriken Reglage/justeringar har de något billigare: Ljusstyrka, mättning, färgtemperatur medan de dyrare har Ljusstyrka, kontrast, H/V position, mättning, gammakorrektion, ingångsval, färgtemperatur, fas, utjämning, klocka.
Samma sak här. Nån som kan förklara?

//Anders

Kan inte besvara direkt din fråga men jag köpte

Eizo 19" LCD FlexScan L768AS TCO-03 Grey

från Dustin för 5 493.- ink frakt. Är som sagt mer än nöjd.

WFS) (Graylingman skrev:
Kollar på Eizo FlexScan L768 på www.komplett.se och där hittar jag 4 olika modeller, med pris 4795:- eller 5495:- När jag studerar specarna skiljer de sig åt på några punkter.

En av modellerna har under rubriken Inbyggda enheter: USB-hubb, vilket de andra inte har. Nån som kan förklara??

Under rubriken Reglage/justeringar har de något billigare: Ljusstyrka, mättning, färgtemperatur medan de dyrare har Ljusstyrka, kontrast, H/V position, mättning, gammakorrektion, ingångsval, färgtemperatur, fas, utjämning, klocka.
Samma sak här. Nån som kan förklara?

//Anders

Jag gick in på eizo.se och där finns det två modeller. Båda är identiska förutom att den som heter AS har en sk. ArcSwing fot som medger lite andra positioner. Den som slutar på K hos komplett anger nog bara att de är svarta.

Det är alltså ingen skillnad på de olika varianterna förutom färg och fot.

Generellt så ska man inte lita på produktinfo hos internethandeln. Kolla tillverkarens hemsida för korrekt info. Handlarna har så många produkter så de vet knappt va de säljer skulle jag tro, så därför blir texten lite knasig ibland.

Torda skrev:
Tack för svaret, precis i stil med detta går min undran ut på, men hur är det med livsängden på en TFT? Håller de 100%ig bildkvalitet, tills pixlarna dör ut, eller mattas de av likt en CRT?

Tyvärr blir en LCD-skärm sämre med tiden precis som en CRT-skärm. I första hand är det belysningen och dess tillhörande diffusionsskiva och som åldras, ljusintensiteten minskar med tiden och på vissa LCD-skärmar tenderar ljuset att gulna ju äldre skärmen blir.

Tack för svaren. Det är alltså så att även LCD-skärmen blir succesivt sämre, ju äldre den blir, vilket var en nyhet för mig, då jag fått för mig att bilden skulle "stå upp" längre än en CRT.

17 eller 20" om inte en wide!

Har jälv en Eizo 768 19", som jag upplever som trevlig att surfa med eller göra något textarbete.
Men för fotobetraktning "tycker jag" att pixlarna är lite för stora. Detaljer känns "pixliga".

Så 17 eller 20" skulle jag gå på. 19 och 21" har ju så stora klossar att bygga bilder med.

Eller varför inte en Wide, så verktygen få plats. Har nu en med pixlar under 0.26, och blivit kalasnöjd med Tft.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar