Advertisement

Annons

Vilken scanner duger?

Produkter
(logga in för att koppla)

anni3

Medlem
Hej! Jag har läst på Scanpix's hemsida om deras tekniska bildkrav. "För scannade bilder från dia och negativ gäller en filstorlek på 30-35 Mb filstorlek och en upplösning på 300 dpi per tum. Färgrymden skall i den färdiga bilden vara ColorMatch RGB." Ingen interpolering.

Duger då denna scannern ( http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307377&cks=PRL ) eller vilken (inom rimlig prisgräns) annars?

Mvh
Annie

Den duger på papperet i alla fall. 3200 ppi ger filstorlekar på ca 40 MB (tiff i 8 bitar, standardmåttet).

Men antalet pixlar är inte allt. I praktiken brukar flatbäddarna inte riktigt räcka till kvalitetsmässigt om man skannar småbild. Jag skulle nog satsa på en filmskanner istället. Minoltas varianter brukar tillhöra de mer prisvärda där.

Minolta scanner

Hej Annie!

Om du är ute efter att scanna fram bra bilder, och då räknar jag med att scanna negativ,Dia, inte pappersbilder, då kan jag rekomendera en Minolta Scan Dual III om du får tag på en sådan begagnad.Har en själv som jag är mycket nöjd med!

Har hittat en på blocket: http://www.blocket.se/view/5711906.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0

Kanske kan vara av intresse?

Annars finns nya modellen Konica Minolta DiMAGE Scan Dual IV att köpa på Cyberphoto.se till ett pris av 3590:- (http://www.cyberphoto.se/minolta/scanner/SD4.php)

Visst finns det andra märken också, Canon, Nikon osv,fast till helt andra priser (dyrare).

Kolla gärna på Tradera, Blocket mfl någon gång då och då om det dyker upp något begagnat.

Hoppas du kan hitta något!

MVH // Richard

Bra scanner till rimligt pris ca 5000:-
Nikon Diaskanner LS-50 SuperCoolscan V ED
finns bla på Scandinavian Photo.

Fördel, snabb,+ rep och damm borttagning. välbyggd
Fungerar väl med Vuescan programvara om man inte vill använda Nikons eget.

Mikael

Har tänkt sälja min filmskanner framöver, en Canon FS4000US. Vad tycker ni är ett schysst pris för denna i bra skick? Är 2500kr för mycket? Den började ju tillverkas för några år sedan, och kostar ny 5500-6000kr.

Är du intresserad av en välkänd och högupplösande (4000ppi) skanner kan du höra av dig Annie! Har dammborttagning. Enda nackdelen är dess långsamhet.

/Pontus

Jag har iaf. försökt sälja en Nikon 2900 dpi scanner (som jag dock INTE rekommenderar för bildbyråscanning) för cirka 2500 utan framgång. Canons FS4000US har iofs. bättre upplösning men samtidigt har jag för mig att den ska ha haft lite sämre mjukvara och att den dessutom inte stöder VueScan (eller rättare sagt, det borde ha funnits någon anledning till att jag valde LS-40 istället för Canons dåvarande 4000 dpi scanner). Jag skulle tippa att 2000 kr är ungefär max vad någon är beredd att betala för en gammal filmscanner med tanke på att en ny med 4000 dpi kostar strax under 5000 kr.

Har nu en köpare för 2250kr. Klart under halva priset för en bra skanner, så jag tror vi båda blir nöjda. Tror att VueScan fungerar med den.

/Pontus

ANNONS